Gå til innhold
  • Bli medlem

den e brun


bolletog

Anbefalte innlegg

Okey gutter og jenter, siden vi alle er skikkelig gode venner her inne som forteller hverandre alt om alt...så tenkte jeg å ta opp en liten kuriositet, ikke et problem egentlig men jeg har et ønske om å komme til bunns i dette...

Veldig ofte hvis jeg har drukket vann fra en bekk eller et vann på fjellet så får jeg en liten diarekule når jeg kommer tilbake...ikke noe stor greie altså, ikke vondt i magen eller kvalm...bare en tur på doet så er det ferdig.

Så lurer jeg litt på om noen opplever det samme?

Kanskje noen av dere som går lengre turer over flere dager har opplevd noe lignende? Det jeg mistenker selvfølgelig er at jeg får i meg noe luddi fra vannet. Jeg koker alltid vannet og renser det med jod tabeletter og det skal nevnes at det vanligvis går sauer i området der jeg turer, og mine turer er vanligvis over 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sliter ikke spesielt med dette problemet, du tror ikke at problemet ligger i kosthold forøvrig (som ofte, for min del endrer seg ganske radikalt fra hjemme til tur) evt. noen andre fysiologiske forandringer? Sliter heller med forstoppelse etter en lengre tur, men det er jo ganske nøyaktig det stikk motsatte :)

Jeg er med på den. Det dannes ofte en "tømmerstokk" som blir med på hele turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter ikke spesielt med dette problemet, du tror ikke at problemet ligger i kosthold forøvrig (som ofte, for min del endrer seg ganske radikalt fra hjemme til tur) evt. noen andre fysiologiske forandringer? Sliter heller med forstoppelse etter en lengre tur, men det er jo ganske nøyaktig det stikk motsatte :)

litt vanskelig for å tro det, kanskje real turmat posene kan gi litt løs mage men ellers går det mye i havregrøt og hard frukt...selvfølgelig kunne jeg ha kuttet ned på kaffe te og sjokolade...men vet ikke om en tømmerstokk var et bedre alternativ..hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sau gir jo grunn til omtanke ved valg av vannkilde men det e ikke rett og slett jod som gir deg problemer?

For mye jod kan gi de samme symptomer som for lite jod, f.eks. forstyrrelser i stoffskiftet.

Jod tilskudd kan gi magetrøbbel og diare. Muttern fikk jod tilskudd en liten stund under siste svangerskap; det var viktig å kontrolere dosen nøye for å ungå slike symptomer. Hun forandret kosthold for å slippe tillskudd og slapp dermed magetrøbbel.

No vet ikke eg hvordan slik jod rensing virker. Får man i seg jod eller filtreres dette ut før man drikker?

E det vits å bruke jod når man har kokt vannet foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sau gir jo grunn til omtanke ved valg av vannkilde men det e ikke rett og slett jod som gir deg problemer?

For mye jod kan gi de samme symptomer som for lite jod, f.eks. forstyrrelser i stoffskiftet.

Jod tilskudd kan gi magetrøbbel og diare. Muttern fikk jod tilskudd en liten stund under siste svangerskap; det var viktig å kontrolere dosen nøye for å ungå slike symptomer. Hun forandret kosthold for å slippe tillskudd og slapp dermed magetrøbbel.

No vet ikke eg hvordan slik jod rensing virker. Får man i seg jod eller filtreres dette ut før man drikker?

E det vits å bruke jod når man har kokt vannet foresten?

Jodtabelettene er disse http://www.campingsurvival.com/twostepdrinw.html som jeg kjøper på XXL, som også har en nøytraliserings tabelett. Det skal bare to små jodtabeletter for 1 liter vann, mulig det kan gi utslag på noen da...men det er ikke store dosen man får i seg

Tabelettene hiver man i vannet og la de løse seg opp over 30 min, så du får de i deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid drikki vann fra fjell og skog uten nevneverdige problemer, Kan ikke huske å ha blitt dårlig av det. Jeg verken koker eller renser. Men man ser jo alltid an hvor man tar vannet i fra selvsagt. Jobber nå på ei hytte i nordmarka og drikker myrvannet der. Er så gult som villa farris ca. Ikke noe problem det, Knall med blåbærsaft, blir nesten som å drikke blåbæra rett fra lyngen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vanskelig for å tro det, kanskje real turmat posene kan gi litt løs mage men ellers går det mye i havregrøt og hard frukt...selvfølgelig kunne jeg ha kuttet ned på kaffe te og sjokolade...men vet ikke om en tømmerstokk var et bedre alternativ..hmm

Både real og havregrøt gir løs mage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei!

jeg kan ihvertfall ikke huske at jeg noengang har hatt noe problem med magen etter å ha drikket fra bekker og vann, jeg bruker aldrig slike tabletter bortsett fra da jeg var i forsvaret men da var vi ike så mye på fjellet men i skoger med myrvann o.l.

jeg er ute på tur forholdsvis ofte også men nå skal det være sagt også at jeg blir omtrent aldrig dårlig i magen hverken på fjellet eller hjemme, eneste jeg merker noen ganger er de gangene jeg har hvert på telt tur fra 4-5 dager og lenger er når jeg kommer hjem og tar meg et skikkelig måltid med junk food :) da hender det men ikke ellers.

ha en fortsatt fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey gutter og jenter, siden vi alle er skikkelig gode venner her inne som forteller hverandre alt om alt...så tenkte jeg å ta opp en liten kuriositet, ikke et problem egentlig men jeg har et ønske om å komme til bunns i dette...

Veldig ofte hvis jeg har drukket vann fra en bekk eller et vann på fjellet så får jeg en liten diarekule når jeg kommer tilbake...ikke noe stor greie altså, ikke vondt i magen eller kvalm...bare en tur på doet så er det ferdig.

Så lurer jeg litt på om noen opplever det samme?

Kanskje noen av dere som går lengre turer over flere dager har opplevd noe lignende? Det jeg mistenker selvfølgelig er at jeg får i meg noe luddi fra vannet. Jeg koker alltid vannet og renser det med jod tabeletter og det skal nevnes at det vanligvis går sauer i området der jeg turer, og mine turer er vanligvis over 2-3 dager.

Kan jeg spør hvorfor og hvor i landet du renser vannet med jod før du drikker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri noen spesielle forholdsregler når jeg fyller vann på fjellet, bortsett fra å se om det ligger døde dyr/avføring i umiddelbar nærhet av der jeg henter vann. Prøver å ta fra bekker/elver, men det er ikke alltid det lar seg gjøre - da ser jeg an litt. Litt myrsmak er ikke farlig. Jeg har bare opplevd én gang å få magesjau på tur og jeg tror det skyldtes vannet (litt suspekt stillestående tjern på fjellet). Da ble det til gjengjeld 3 dager med mildt sagt ubehag og det gikk hardt utover toalettpapir-rasjonene på den turen ;) Et gammelt ordtak sier at alt vann er rent som har rent over tre steiner, men jeg tror man gjør lurt i å anvende den regelen med litt skjønn :)

Jeg har brukt vannrensetabletter på én tur, og det var på fottur i Catskills-fjellene i New York State. Her hjemme har jeg aldri brukt det, heller ikke da vi fikk det utlevert i Forsvaret.

Når det gjelder Real turmat og lignende er min erfaring at det som kommer ut ligner mistenkelig på det som kommer inn i farge og konsistens, men jeg opplever ikke det som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør hvorfor og hvor i landet du renser vannet med jod før du drikker det?

det var en biologivenn av meg som fortalte at ikke alle bakterier eller virus (husker ikke helt detaljene her) ble drept av koking...men når jeg leser om det på nettet så forsikres det at alt sykdomsfremkallende blir drept av koking...

såeh, tror jeg lar være å bruke jodtabelettene til vanlig....greit å ha om man ikke får kokt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en biologivenn av meg som fortalte at ikke alle bakterier eller virus (husker ikke helt detaljene her) ble drept av koking...men når jeg leser om det på nettet så forsikres det at alt sykdomsfremkallende blir drept av koking...

såeh, tror jeg lar være å bruke jodtabelettene til vanlig....greit å ha om man ikke får kokt

Koker du vannet hjemme også? Det er nemlig stort sett den samme vannkvaliteten i krana som i bekken på fjellet. (med noen ytterst få unntak)

Tar du aldri koppen nedi i elv/bekk og slukker tørsten med kaldt, deilig vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe å gjøre med å bevege seg mer enn i hverdagen og ha et magebeltet trykkende på magen.

Jeg løper flere ganger i uka og jeg må veldig ofte gjemme meg i buskene for en sanitærstopp. Jeg tror at selve bevegelsen, opp- og nedhoppingen og drikke vann underveis sørger for at alt kommer i bevegelse og vil ut. Jeg føler meg ellers helt frisk, så jeg tror ikke det har noe med vannet i gjøre. At det blir diare istedenfor noe fastere kommer av å vente for lenge med å tømme seg.

Forresten hadde jeg for 10 år siden mye forstoppelse på tur, men ikke nå lenger. Kan hende at jeg drikker mer nå og at jeg ikke lenger har litt mental sperre for å bruke naturen som do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problem en gang man da var jeg heldigvis komt hjem fra tur, og der ble jeg i tre dager etterpå :) Av det vannet jeg har drukket har jeg aldri vært borti veldig dårlig vann(heldigvis). Men brevann med krystaller i er ikke veldig godt :)

Ni liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten på tur i England brukt vannrensetabletter pga. mye sau. Da brukte jeg klorintabletter fra Lifesystems. De ga en mild klorsmak, men langt bedre enn klordråpene jeg jeg hadde med på tur for 15 år siden. I England er de veldig skeptiske mot å drikke vann i nærheter av sauer, men mest pga. døde dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du reagerer på vannet i bekken kaommer helt an på hva slags vann du har hjemme. Hvis du f.eks. reiser til syden og drikker springvann så risikerer du noen dager med sprøytlakkering av doskåla. Ikke fordi vannet her er forurenset, men fordi bakteriekulturen er forskjellig. Det går over av seg selv etter en stund.

Det samme gjelder her hjemme. Hvis vannverket der du bor klorer og renser drikkevannet ditt tilstrekkelig så har du sansynligvis en bakterieflora i tarmen som er noe forskjellig fra den som er i fjellbekken. Når du så drikker fra bekken så er det helt naturlig å få en liten reaksjon.

Du skal ikke være så redd for om det beiter sau i området, for de bakteriene som kommer fra sauedritt eller fra hvilket som helst annet dyr i naturen vil ikke gi nevneverdige problemer, men fra mennesker derimot, en lekk utedo eller lignende kan være farlig. Døde dyr kan også være farlig. En ganske vanlig metode for å ta knekken på en fientlig landsby eller lignende i riktig gamle dager var å lure seg inn i byen og kaste en død katt eller lignende i landsbybrønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.