Gå til innhold
  • Bli medlem

Samletråd Garmin Oregon 450


SuperTed

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Voldsomt så dyrt med kart....

http://www.kartbutikken.no/topo-premium.php

:/

ST

Nå har jeg gått på kart og kompass i nesten en halv mannsalder og må vel sies å være litt konservativ, men i den senere tid har jeg kommet til at jeg godt kunne tenke meg en slik dippedutt.

Det jeg først og fremst lurer på er hva som følger med ved kjøp. Får man bare tomme boksen eller følger det med noen kart.

Jeg er jo vant med kart i målestokk 1:50 000 og med sommuligheten som ligger i apparatet så skulle vel det være godt nok, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på kart og kompass i nesten en halv mannsalder og må vel sies å være litt konservativ, men i den senere tid har jeg kommet til at jeg godt kunne tenke meg en slik dippedutt.

Det jeg først og fremst lurer på er hva som følger med ved kjøp. Får man bare tomme boksen eller følger det med noen kart.

Jeg er jo vant med kart i målestokk 1:50 000 og med sommuligheten som ligger i apparatet så skulle vel det være godt nok, eller?

Det følger med et grovt verdenskart som ikke duger i tursammenheng.

Som tillegg har jeg kjøpt turkart og beskyttelsesfilm til å ha på displayet.

I tillegg får du kjøpt diverse holdere, beltefeste, ladere osv. Jeg bruker GPS-en stort sett om vinteren, og da har jeg den i jakkelommen. Da er det greit med beskyttelsesfilm, hvertfall på Oregon 450.

Topo Premium er gangske dyrt ja. Topo Adventure er billigere og har omtrent samme informasjon som papirkartene i 1:50000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på kart og kompass i nesten en halv mannsalder og må vel sies å være litt konservativ, men i den senere tid har jeg kommet til at jeg godt kunne tenke meg en slik dippedutt.

Det jeg først og fremst lurer på er hva som følger med ved kjøp. Får man bare tomme boksen eller følger det med noen kart.

Jeg er jo vant med kart i målestokk 1:50 000 og med sommuligheten som ligger i apparatet så skulle vel det være godt nok, eller?

Du får gratis kart på http://frikart.no/ Der er veikart, sommerturkart og vinterturkart for hele landet. Det er ikke kanskje ikke like bra som topo kartene men blir stadig bedre da det er brukerne selv som legger inn spor for stier og ruter etc. Og kan med dette potensielt bli mye bedre enn noe kjøpekart. Selvfølgelig kan man stille spørsmål om kvalitetsikring av disse brukerdataene men tror de fleste som gidder å sette seg inn i dette prøver å gjøre en hederlig innsats. Og man har jo uansett papirkartet med seg om man er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

I dag har jeg fødselsdag og min kone sørget for at jeg ble "den lykkelige eier" av en garmin Dakota 20 og kartpakke "Norgesserien Sør Norge Vest".

Jeg har i lengre tid lurt på å kjøpe meg en GPS, men ikke denne modellen. Det var i grunnen Oregon 450 jeg hadde sett meg ut.

Spørsmålet blir da om den skal byttes.

Er det noen som har meninger om dette?

Kartpakken har en oversikt over de modellene som den kan installeres på, men dakota 20 står ikke oppført.

Vil det si at den ikke passer til dakota 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lengre tid lurt på å kjøpe meg en GPS, men ikke denne modellen. Det var i grunnen Oregon 450 jeg hadde sett meg ut.

Spørsmålet blir da om den skal byttes.

Da tror jeg at jeg beholder den. En prisforskjell på 1000,- kroner opp til en Oregon 450 synes jeg var litt mye.

Bortsett fra det så viste det seg at den var brukt. Det lå inne startpunkt like utenfor Stavanger og målpunkt på Hidra. Den hadde gått med båt langs Jærens kyst og det kunne man også se på skrapene på utsiden av apparatet. Likevel ble den solgt som ny. Det betydde ikke så mye for meg, men min kone ble forbannet og ville bytte den, så nå får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skal snart ut på langttur og skal da ha med min Oregon 300 gps.

Denne har 10000 loggingspunkter som jeg har forstått.

Jeg ønsker å sette ned logge intervallene, jeg finner dette i menyen og jeg setter denne ned til least often, men alikevel så logger den for ofte synes jeg.

For.eks siste tur jeg var på :

4 timer 52 minuttt og 1286 punkter.

Hvorfor logger den med variende tider, noen ganger går 1 -2 sekunder mellom loggingen og andre ganger 20-30 sek mellom hver logging ?

Vi skal ut på en 60 timers tur(gange) og hadde lyst å logge hele turen, men usikker om gps'en greier å logge hele turen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min siste post ble avbrutt av spam så prøver jeg igjen :

Skal snart ut på langttur og skal da ha med min Oregon 300 gps.

Denne har 10000 loggingspunkter som jeg har forstått.

Jeg ønsker å sette ned logge intervallene, jeg finner dette i menyen og jeg setter denne ned til least often, men alikevel så logger den for ofte synes jeg.

For.eks siste tur jeg var på :

4 timer 52 minuttt og 1286 punkter.

Hvorfor logger den med variende tider, noen ganger går 1 -2 sekunder mellom loggingen og andre ganger 20-30 sek mellom hver logging ?

Vi skal ut på en 60 timers tur(gange) og hadde lyst å logge hele turen, men usikker om gps'en greier å logge hele turen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper litt på denne :wink:

Problemet er at jeg ikke får gps'en til å logge med lengre intervaller. Jeg har nå satt den på å logge "sjeldnest" men alikevell så logger den med ca 1000 punkter i timen :(

Vet dere andre som har Oregon eller liknende modell hvor mange punkter den logger med de forskjellige intervallene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel løsning er jo å lagre sporet hver dag eller etter en hvis tid om du tror den ikke klarer en hel dag..

i går og dag gikk jeg 2 x 4timer, lagret da når jeg var framme i går kveld og slettet den aktive sporingen...

Å lagret på nytt når jeg kom tilbake til bilen i dag...

Jeg synes det er veldig kjekt å dele det opp slik, da ser jeg lett hvor lang tid jeg bruke opp og ned, kan skille de to sporene fra hverandre om jeg gikk en litt annen rute en av veiene... osv... (bruker mapsource + at jeg importerer .gpx filene til en nettside som logger trening, da er det greit å ha de delt opp)

Man får flere .gpx filer å forholde seg til, men, det er også en trygghet å vite at sporene er lagret, i tilfelle krasj eller tull før batteriene er tomme helt på slutten av turen, å hele loggen krasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du lagrer et spor så er det lagret som en .gpx datafil, det telles ikke med i de 10.000 aktive loggpunktene lengre...

Å du kan lagre tusenvis av spor på pgs'n før du trenger å være innom en pc for å overføre..

Så metoden fungerer som en løsning, jeg gjør det selv for å slippe defekte sporlogger når de blir lange... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg må kalle det spor / sporing kjenner jeg :) )

Når jeg gikk i går ble 4timer til en sporlogg .gpx fil på 116kB.

Så om vi ganger opp dette blir en 60 timers tur på 1,74Mb til sammen fordelt på en 4-5 dager/stk .gpx filer...

sporpunkter er aktive sporpunkter på den aktive sporingen, når du lagrer og sletter den aktive loggingen, så starter du på nytt igjen..

Eksempel (selv om du sa du skjønte det) :D


  • 1. slett aktiv logg, begynn å gå.
    2. Når dere slår leir, lagrer du loggen, du sletter aktiv sporing å slår av gps'n for kvelden.
    3. Neste morgen slår du på gps'n (å eventuelt sletter sporingen på nytt før dere starter, en vane jeg har)
    4. da starter du på sporingspunkt 1 igjen.
    5. Gjenta listen :)

De lagrede sporingene fra tidligere dager vil vises på gps kartet, så det vil se ut som et sammenhengende spor på gpsn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ladet batteriene å sett litt på min 300...

Instillinger --> spor

58_168.jpg

Her kan du sette avstand eller tid som interval for hvor ofte den skal logge spor...

(fabrikkoppsettet er auto, som også er best)

Om du sette denne til foreksempel avstand pr 500meter å går en liten tur?

Å så sette denne pr 10 meter å går samme turen?

Hvordan blir disse sporene i forhold til hverandre.?

Edit : her er sporloggen fra meg i går...

Her sto loggingen på auto..

Som gjør at både tid og avstand blir tilfeldig mellom hver logging.

(ikke tilfeldig, men automatisk logget etter kurs avstand, tid, vinkler osv sikkert)

Edit 2:

På 4timer fikk jeg 1500 loggpunkter..

sporlogg.jpg

post-10099-133474757136_thumb.jpg

post-10099-133474757139_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Oregon 300. Skal ut på langtur i sommer og ønsker å logge hele turen.

Er redd for at minnet skal bli fult i løpet av turen. Er det mulig å utvide minnet for loggen ?

Hvordan i såfall ?

Jeg logget nesten 110km sammenhengende i forrige uke, 7dager med oregon 300. null problem. Husk og ta med godt med batteri. Brukte omtrent 2 stk hver dag. Dårlige batt vi hadde, kjøp duracell eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Topo Adventure Map, har akkurat installert for hardanger vidda. Men det irriterer meg grenseløst at det området jeg flytter over fra mapsource ikke har noen navn på steder slik som resten av kartet når jeg er i utzoomet målestokk.

Topo Adventure delen er da bare HVIT før jeg zoomer den inn. Noen som har en forklaring på hvorfor dette er slik?

Edit:

Er inne og søker på Blefjell området. Nordstul vannet er et ganske stort vann ved foten av Blefjell, men den pokkers Topo Adventure pakken viser først URDETJØRN - før NORDSTUL vannet som jeg fant når jeg zoomet helt inn!

Totalt verdiløs pakke..... jeg håper inderlig at det er noe med innstillingene mine som er feil. Blefjell kommer ikke engang opp på fjellkjeden, første som kommer opp er BLEDALEN.

Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.