Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen anbefalinger av bukse / jakke ikke TEX!


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har endel tex-klær, bla norrøna recon dressen. Den er fin den, men har en tendens til å falle tilbake på min gamle feltbukse. Recon buksa blir jeg klam om våt i når jeg padler, og ikke er den spesielt deilig på vinteren heller. Forsvaret feltbukse har holdt meg ganske tørr i regnevær også.

På XXL prøvde jeg en softshellbukse, gikk litt rundt i buktikken for å kjenne om jeg ble klam og rå. Det ble jeg.

Spørsmålet mitt er: Hva annbefaler gutta på forumet? Softshell eller bomull? I tilfelle hvert til sitt bruk, spesifiser gjerne. Kom også med forslag til klær.

Har lurt litt på Klättermusen Einride jakke, da denne ser grei ut. Men i tilfelle hvilken bukse passer til. Eller er det noen softshellklær som puster bra, og som man slipper å bli våt innenfra og ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Er litt i samme båt som deg, borsett fra at min infallsvinkel er at GT-klær egentlig er helt ræva. Puster dårlig og ikke er det vanntett alltid heller.

-Jeg kjøpte denne i våres:

http://www.xxl.no/klaer/herre/bukser/traverse-pants-1061090

Den koster i så mye og jeg har fått brukt den i ca 20 feltdøgn pluss masse dagsturer. Må si jeg synes den holder mål over all forventning.

Gamblet på å ikke ha med regnbukse over Hardangervidda nå i sensomres, og buksa hold mål i sidelengs sludd,den ble selvsagt våt men så lenge jeg gikk var det helt uproblematisk. Den tørker også utrolig kjapt.

Den kommer nok ikke til å vare så lenge som feltbuksa mi eller GT buksene,men så er det jo en helt annen pris også.

-Ta en kikk på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst mykje soft shell der ute og eg er ikkje sikker på om du finn det beste på XXL. Sjølv er eg ein stor tilhengar av soft shell-bukser. Desse vert ikkje klamme, er utruleg sterke og vindtette nok. Det at dei er elastiske er ein annan viktig ting. Heilt vindtette bukser brukar eg stort sett berre på vinteren eller i form av regnbukse når det striregnar. Eg brukar óg jakker i soft shell-materiale med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om Traverse, den er en fin sommersbukse.

+1

Knakandes fin bukse. Det virker som folk fokuserer veldig på stretchen i baken og over knea, men jeg hadde null problem med både mygg og vind over hardangervidda i sommer. Begynner det å regner trekker vi jo noe annet utenpå. Også er det utrolig behagelig å bevege seg i, mye nettopp pga dette strech-materialet over baken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex og annet TEX er grei nok til sitt bruk - er det vedvarende regn over en lengre periode og temperaturen er under 16 grader foretrekker jeg TEX.

Så til softshell vs bomull. Jeg har dårlig erfaring med de fleste softshellproduktene jeg har vært borte i, se anmeldelsen min av Arcteryx Sigma SV: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=22535&highlight=. Bomullsjakka Klättermusen Enride er jeg derimot meget glad i, se denne ammeldelsen: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=22533&highlight=. Jeg har ikke prøvd Gamma-jakka til Arcteryx, som vel regnes som den beste softshelljakka som er lagd. Den puster sikkert bedre enn min Sigma, men den er like kort. Og prisen er like høy som for Enride.

Jeg har også Gleipner buksa i samme bomullsstoff. Jeg liker buksa godt, men bukser blir våtere enn jakker under normalt turbruk (dugg i krattskog osv). Buksa mangler også klaffer over lommene, noe som gjør at det blåser inn i lommene. Jeg holder på å sy om lommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått deg rett, lurer du på om jeg ville anbefalt deg softshell eller bomull?

Jeg har erfaringer fra

Mammut Basejump buksa (Softshell) : http://www.xxl.no/klaer/herre/bukser/base-jump-advanced-pants-men-1060441)

Norrøna Nansen (Bomull): http://www.oslosportslager.no/produkt/amundsen-bomullsbukse-herre-09-9708.aspx?utm_source=Kelkoo&utm_medium=Oppføring&utm_campaign=Kelkoo)

Klättermusen Gandalf (Softshell m/stretch): http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=KLT013&var_1=KLT013-12&productbrand=&categorytxt=

Jeg vil på det sterkeste anbefale Gandalf buksa, på grunn av hvor sinnsykt deilig den er å ha på seg. Den har meget god stretch, og virker enormt slitesterk. Har heller ikke hatt problemer med at jeg har gått meg klam i den.

Norrønabuksa var også veldig god, men ble noe klam (!) om sommeren, men virket veldig robust og slitesterk (min ble desverre spjæret i et hendelig fiskeuhell)

Jeg er ikke spesielt imponert over Mammut buksa, iom at den virker mye for tykk, og det er (etter min kropp) dårlig passform.

Vet ikke om dette gir deg noe, men moralen i innlegget er: Prøv Klättermusen Gandalf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tru Klätternusen har skjerpa seg på kvaliteten. Eg har Klättermusen Mithril - forgjengaren til Gandalv - og denne vert mykje brukt, men fasong og saumkvalitet står ikkje til prisen. I tillegg har eg ein modell frå Marmot som er heilt suveren til haust og vinter. Denne har ein slitestyrke som er heilt rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke ei bukse som er bra til alt hele året. Sommerstid er mikrofiberbukse som tørker lett helt suverent med ei regnbukse i reserve. Høst/vinter bruker jeg softshell med vind- eller regnbukse som reserve. Har noen goretex-greier som er i bruk av og til, men føler at dette stoffet funker bedre i jakker enn i bukser.

Har G-1000 bukse fra Fjällräven. Denne er veldig fin til type fisketur/hyttetur, men ikke som bukse for lange og tunge turer. Den tørker for seint til å brukes på telttur synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa: Det finnes vel flere bukser som kan brukes hele året? Jmfr f.eks forsvarets F1 (gammel modell?) Den brukte ihvertfall jeg et helt år, fra +20 grader, til våt høst, til bikkjekald vinter til ekstremt våt vår igjen.. Funket forholdsvis greit..

men jeg er enig i at det ikke er perfekt løsning. Velger man å inngå et komprimiss, så får du en bukse, som er mulig å bruke hele året, men som kanskje ikke er perfekt til noen av formålene. Det kommer vel bare an på hvor kresen man er, jeg har selv et utall (det er i hvertfall det min bedre halvdel mener) bukser som kan brukes til forskjellige formål, 80% av tia ender jeg altså opp med favorittbuksa.. (som ikke er forsvarets F1 :evil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
I min bok er Traverse en tresesongbukse. Ikke sommerbukse.

Det kommer litt an på hvor man pleier å bevege seg. Tre-sesong i marka, men ikke tale om at jeg bruker den i høyfjellet senhøstes. Da er det for stor sjanse til å bli skikkelig våt og kald med en slik bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er oppfatningen at en vindtett bomullsbukse ikke egner seg til vinterbruk? Som tidligere nevnt har jeg vitterlig vært ute i mer enn 30 kalde med F1, uten store problemer. Synst tex blir stivt og ekkelt. Samt at kuldelaget legges på innsiden av tex membranen. Har nå en Enride jakke, som jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en lundhags bukse til vel 190 kr tror jeg, det er en billig og en dyr versjon av den. Denne er bomull og jeg har aldri opplevd å bli klam i den, utenom på varme dager da, utenom det så blåser vinden friskt i den. Mener å huske at bomull puster veldig bra.

Artig når du sier du faller tilbake på feltbuksen, selv har jeg aldri brukt mer enn 300 på en fjellbukse, regner det mye så er det lårings oljebukse fra helsport utenpå med poncho på topp.

Har aldri hatt behov for en fancy fjellbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en lundhags bukse til vel 190 kr tror jeg, det er en billig og en dyr versjon av den. Denne er bomull og jeg har aldri opplevd å bli klam i den, utenom på varme dager da, utenom det så blåser vinden friskt i den. Mener å huske at bomull puster veldig bra.

Artig når du sier du faller tilbake på feltbuksen, selv har jeg aldri brukt mer enn 300 på en fjellbukse, regner det mye så er det lårings oljebukse fra helsport utenpå med poncho på topp.

Har aldri hatt behov for en fancy fjellbukse.

Har selv vært på jakt etter en vinterbukse i bomull eller softshell (dvs ikke tex e.l.) uten å finne en modell som helt passer. Men denne her fra Fjällreven ser veldig interessant ut:

http://www.fjallraven.se/produkter/Byxor/Tur-Trousers-M

noen som har erfaringer med denne? Litt av problemet mitt er at jeg gjerne vil ha en vinterbukse som har innebygde snøgamasjer e.l. slik at jeg slipper å styre med gamasjer når jeg bare skal ut i snøen å base med ungene eller på familieskitur. Men siden jeg fra naturens side er utstyrt med noen lange stylter til bein, er alle modellene jeg har prøvd i butikkene for korte selv i XL, så gamasjene dekker ikke støvlene.

hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

GT-buksa rakna i ein kritisk saum førre dagen så eg må kanskje sjå meg om etter eit alternativ. Eg tenkjer, som trådstartar, å gå i retning bomull eller soft shell. På bomullsfronten er det ikkje mange alternativ, men har sett litt på Klättermusen Gleipner. Mange har nemnt trekkfulle lommer på nettopp denne. Når det gjeld soft shell så vurderer eg Arc'teryx Gamma SK eller Klättermusen Gandalv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.