Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørgsmål fra Danmark


silkeborg

Anbefalte innlegg

Hej alle i erfarne på ski

Både min kæreste og jeg har været på ski (langrend) flere gange. Vi skal nu til at købe ski til den første tur med vores 2 små børn.

Tanken er at vi lejer en hytte og tager på ture med børnene i hver deres pulk.

Det meste af tiden på ski bliver i præparerede løjper, men vi vil også have mulighed for / udstyr til at køre udenfor løjperne.

Det er ikke meningen at vi skal langt væk fra "civilisationen" eller på højfjellet.

Hvad behøver vi af ski ? (brede?, stålkanter?, mærke og model ?)

Hvad behøver vi af bindinger ? ( NNN, BC, super telemark?)

Hvad skal vi tænke på mht støvler og stave ?

Vi håber at høre fra alle i erfarne på ski.

Hilsner

Silkeborg/Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale å kjøpe et par vanlige barneski og et par gode støvler som passer til. NNN bindinger er helt fine. Ski med stålkanter til små barn er ikke nødvendig. Kjøp utstyr som passer til barna der og da, og for all del: Ikke kjøp støvler eller ski som " barna skal vokse inn i. " Det er viktig at ski, støvler og staver er tilpasset barnet i den størrelsen det faktisk er.

Både Fischer og Madshus har mange gode produkter som vil passe jeres børn.

Det er også viktig å smøre barnas ski på en ordentlig måte. Derfor er det viktig å ha en viss basiskunnskap om emnet skismørning, uten å komplisere det for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt fjellski med hel stålkant av den litt smalere typen som passer også i spor. Siden det blir en del med pulk er ikke Åsnes med kortfell dumt. Av bindinger ville jeg valgt NNN-BC.

Dette utstyret fungerer både i og utenfor løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter bruken du antyder er ikke brede ski med super telemark-binding noe godt alternativ, etter min mening.

NNN-BC manuell er et stabilt og velegnet bindingssystem, med et godt utvalg av forskjellige støveltyper til.

Alt fra lærstøvler til kunststoffstøvler i forskjellige stivhetsgrader. Kunststoffstøvler er som oftest lettere enn lærstøvlene.

Dersom dere har lyst til å la være å smøre, er uten tvil Åsnes Amundsen et meget godt valg, dette grunnet det meget anvendelige kortfellesystemet. Skiene går fint i spor/løyper med NNN-BC bindinger.

Om dere har lyst til å smøre skiene eller bruke langfeller, er Fisher BCX E89 og E99 verdt å se på.

Rossignol BC 59 eller BC 68 kan også anbefales. Min samboer har brukt BC 59 i flere sesonger og er fornøyd med disse.

Selv har jeg Åsnes Rago (tidligere modell av Amundsen) med NNN-BC magnum samt Crispi Stetind, men har nok et ganske annet bruksmønster enn det dere skisserer.

Når det gjelder staver vil jeg anbefale rund trinse til bruk i og ikke minst utenfor løype, som f.eks. http://www.sportsnett.no/produkter?SWI1 eller komposittugaven av samme stav.

Stavene skal være minst så lange at når hådtaket er mot gulver så skal trinsen være ved armhulen og piggen på staven opp mot skulderen.

Når det gjelder lengde på ski, er kortere ski lettere å styre enn lengre ski men korte har til gjengjeld litt mindre bæreevne i løsere snø enn lange. Når det gjelder skitypen omtalt her så vil jeg si at dersom du er f.eks. 180 cm, velg ski som er mellom 190 og 200 cm.

For øvrig. i hvilket terreng/område i Norge har dere tenkt å leie hytte? Dette avgjør også litt på hva slags utstyr man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste af tiden på ski bliver i præparerede løjper, men vi vil også have mulighed for / udstyr til at køre udenfor løjperne.

Hvis du ikke er dedikert telemarkskjører så er NNN BC det beste valget til den type tur du beskriver. Skoen er hengslet helt fremme i tuppen, og bøyes ikke ved tåballen. Dette gir mye mindre bevegelse mellom fot og sko, og bortimot eliminerer alt som heter gnagsår (gitt at skoen passer etc.)

Hadde du vært dedikert telemarkskjører så ville du visst utmerket godt hvilken binding som egner seg til hva :)

Derfor konkluderer jeg at NNN BC er en veldig god anbefaling.

Hvis du ikke kan kjøre telemark, men har lyst til å lære - så glem all nasjonalromantikk om at dette er noe du plukker opp gjennom egentrening på tur. På 90-tallet lærte jeg å kjøre telemark på turski. Mye har skjedd med utstyret siden dengang. I dag anbefaler jeg alle som vil lære telemarkkjøring å gjøre det i slalombakken med tungt telemarkutstyr. Mye kjappere læring - og mye artigere.

Telemarkkjøring med turski krever PERFEKTE forhold eller svært god teknikk. Med perfekte forhold vil du også klare enkle, myke telemarksvinger med NNN BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg er enig i de anbefalinger som er gjort tidligere. Åsnes Amundsen med kortfell er en perfekt ski for det bruk Silkeborg beskriver. Jeg har også den gamle varianten av disse skiene som het Rago. Det som gjør disse skiene så bra er at kortfellene gir deg godt feste selv på isete vårløyper, samtidig som det nesten ikke merkes negativt på gliden. Min kone og jeg gikk for et par år siden en ukestur på vårparten. Hun måtte smøre skiene med en masse klister (som er noe kliss, men må man så må man) mens jeg bare brukte kortfellene i tre hele dager. Det var nesten ikke forskjell i gliden mellom hennes ski og mine! :) Selvsagt kan dere bruke vanlig langfeller hvis dere skal gå bratt oppover med skiene også, men langfeller er svært slitsomt å gå med på vanlige flate steder. Grunnen er at gliden i skiene er nærmest null. :) Når man skal trekke pulk er det ekstra viktig å ha godt feste, ellers blir det et slit for armer og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lompa

Tak for svaret.

"Jeg ville kjøpt fjellski med hel stålkant av den litt smalere typen som passer også i spor. Siden det blir en del med pulk er ikke Åsnes med kortfell dumt".

.......hvilken model vil du anbefale ?

På forhånd tak

Som nevnt av andre her mener jeg at Åsnes Amundsen vil være en godt egnet ski. Da vil du ha stort bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kjørt med barn i pulk før? Hvis ikke - vær obs på barnas temperatur. Mens du selv svetter og er varm kan barnet veldig raskt bli kald hvis ikke man har valgt rett innpakning :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fischer E99? Det er disse som finnes her i husstanden, og jeg er ihvertfall fornøyd. Støtter forøvrig NNN-BC.

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-tour-fjellski-20078.aspx

Forskjellen ligger i Åsnes' kortfellsystem. Hvis man bare skal ha lange feller så tror jeg like gjerne jeg ville hatt Fischer.. Selv har jeg Atomic BC som tilhører den samme klassen, men ville valgt Åsnes Amundsen hvis jeg skulle kjøpt dem i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.