Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe telemark/fjelltur ski....Ønsker tips


baron

Anbefalte innlegg

I fjor kjøpte eg meg randonee utstyr og er kjempegodt fornøyd med dette.

Men i vinter planlegger eg å gå over fonna og kanskje andre fjellturer der det er flatt og då egner ikkje randonee seg så veldi godt.....

Ønsker tips til kjøp av fjelltur ski eller telemarkski.Blir vel med lærstøvler tenker eg.....

Eg har aldri lært meg telemark så eg bør vel prøve på det no...... så eg bør kjøpe ski som er greie å gå på for nybegynere..

Eg har blitt tipsa om Fisher europa 109 og åsnes nansen og instad ......

Ønsker også tips til bindinger...

Eg kjem til å kjøpe brukt tenker eg så helst rimeligt utstyr med dog skikkeleg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefale Åsnes Ingstad/Combat med Rottefella BC Magnum binding og Crispi Stetind sko (om desse passar foten din). Skia er solid, god til opp og ned, samt bortover med eller utan sekk evt. pulk. So er den norsk (sjølv om den ikkje er produsert her)

Har tilfeldigvis eit par Åsnes Combat 190 cm med BC Magnum til salgs, 1500,-. Desverre utan fellelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker også tips til bindinger...

Det er mange meiningar om ulike bindingar, men dei fleste er basert på fordommar og religion...

Mitt råd er å starte med å finne støvlar som passer føttene dine, så kjøper du dei bindingane som passer støvlane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råda til Husky er gode, følg de om du skal ha gode gå ski som og kan brukes nedover . Om du vil ha ski som er gode å kjøre på og greie bortover vil jeg anbefale Åsnes Storetind eller Vetletind, Scarpa T4 sko (de er plast, men lave, myke og mer behagelige enn noen lærsko) og en lett telemark binding, gjerne med avtagbar vaier Voile 3-pin f.eks (du går uten vaier for friere bevegelse og tar den på ved nedkjøring for bedre kontroll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar.Eg kjem sannsynlegvis å gå for Åsnes ski ;) Som eg skriv så må eg også læra meg å stå nedover på desse skia men eg rekne med at det skal gå greit :) Eg får bare halde augene opne.Eg må ha 2 m lange planker ser eg når eg er 185 cm og 90 kg....Er det friflyt som er den største annonse plassen ?? Lite på finn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for flotte svar :)

Har vert hos naboen å sett på hans ski.Han hadde fisher europe 109 med riva 3.

Når det gjeld ski står valget mellom fisher 109,amundsen,nansen,vetle eller storetind.

Trur eg kjem til å gå for riva3 binding.Virke så dei er greie å bruke både opp og ned :)

Er lær sko eit greit alternativ ??

Viss nåken har nåke brukt stående å støve ned så send meg ein pm så kjøpe eg da kanskje viss det passer til meg....

bruke 44-45 i sko. er 185 høg og ca 90 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer er sagen, men alle de som er nevnt her er jo bra ski, som du helt sikkert blir fornøjd med! Lengden er jo ikke kun flyteevne, men også smørrespend...

Eg har tilfeldigvis et par ubrugte Fischer 109 tour 203cm, og en Riva III binding liggende. Begge dele i org. plast/eske, trur modellen er fra 07/08... Sig fra om det har interesse, me finder nok en bra pris, eg kan monterer for dig hvis det er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.