Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuel til MSR Dragonfly


svas

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har fått meg en MSR Dragonfly og nå skal jeg teste den. :) Eneste jeg har hatt tidligere er stormkjøkken så dette er et stort skritt for meg. Har allerede en MSR-flaske som det er rødsprit på. Kan jeg bruke den og kan jeg bruke rødspriten jeg allerede har? Kan jeg bruke det på den dysen som allerede står i (DG)?

Den dysen som står i (DG) tar white gas og unleaded auto gas. Hva er det på norsk?

Reservedysen (DK) tar kerosene, diesel og jet fuel. Hva er det på norsk?

Hvilken fuel er det lettest og mest praktisk å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ny brenner! MSR er veldig bra.

Jeg vet faktisk ikke om det er mulig å bruke sprit på dragonfly - det kan nemlig hende at den ikke er multifuel. For sikkerhetsskyld vil jeg anbefale renset bensin - white gas.

Søk litt på forumet, det er mange tråder om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så framt engelsken og MSR erfaringen min holder mål :) betyr det at den dysen som sitter i kan ta bensin og den andre parafin. Rødsprit ville jeg ikke brukt men har for så vidt aldri testet... Vet om noen som brenner rødsprit i Omnifuelen sin og hevder det fungerer bra men er litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes trykkbrennere for sprit, men MSR's brennere er i hovedsak bensinbrennere, og da er 4-takt miljøbensin det rimeligste alternativet som garantert funker.

unleaded = blyfri, men vi har andre tilsetningstoffer enn det som brukes i USA så det anbefales bare som nødløsning.

Vær forsiktig med sprit, tøm flaska godt før du har på bensin. Sprit kan reagere med en del "gummi"- pakninger, og da blir det problemer. (Da har du selvsakt uflaks, men...)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har fått meg en MSR Dragonfly og nå skal jeg teste den. :? Eneste jeg har hatt tidligere er stormkjøkken så dette er et stort skritt for meg. Har allerede en MSR-flaske som det er rødsprit på. Kan jeg bruke den og kan jeg bruke rødspriten jeg allerede har? Kan jeg bruke det på den dysen som allerede står i (DG)?

Den dysen som står i (DG) tar white gas og unleaded auto gas. Hva er det på norsk?

Reservedysen (DK) tar kerosene, diesel og jet fuel. Hva er det på norsk?

Hvilken fuel er det lettest og mest praktisk å bruke?

Kjøp renset bensin og bruk det sammen med DG dysen.

Du kan også bruke parafin med samme dyse.

Rødsprit fungerer dårlig.

Husk å forvarme brenneren i ca 1 til 2 minutter før du gir full gass.

Slipp ut litt bensin eller parafin, og skru så igjen kranen på brenneren. Tenn opp, og la det brenne ut. Tenn så brenneren på nytt, og skru forsiktig opp kranen.

Da skal du få en blå og fin flamme.

Er flammen derimot gul, har du forvarmet litt for kort tid.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har fått meg en MSR Dragonfly og nå skal jeg teste den. :? Eneste jeg har hatt tidligere er stormkjøkken så dette er et stort skritt for meg. Har allerede en MSR-flaske som det er rødsprit på. Kan jeg bruke den og kan jeg bruke rødspriten jeg allerede har? Kan jeg bruke det på den dysen som allerede står i (DG)?

Den dysen som står i (DG) tar white gas og unleaded auto gas. Hva er det på norsk?Miljøbensin 4takt/heptan/Colemanfuel Auto Gas=Bilbensin. Hold deg unna sistnevnte. Avgassene er ikke sunne, og primusen kan tette seg.

Reservedysen (DK) tar kerosene, diesel og jet fuel. Hva er det på norsk?Kero=Parafin, Diesel er samme på Norsk, Jet Fuel=A1 (Får du KUN på en flyplass) Ellers er tennveske for grill en udmerket parafinerstatning

Hvilken fuel er det lettest og mest praktisk å bruke?

Miljøbensin 4takts, eller tennveske. Grunnet endel pumpelekkasjer på MSR, hadde jeg valgt tennveske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja. Da har jeg prøvekjørt flyet mitt. Høres i hvertfall ut som et fly. Og når man skrur den av så verdsetter man enda mer skogens ro.

Var på Anton Sport og kjøpte meg en liter heptan. Kr. 89,- skulle de ha og da ble det sånn. Dysen som sto i, DG, ble brukt.

Oppkoking av 1 liter vann tok ca. 5 minutter. Og den halve literen jeg helte på fuelflasken er ennå ikke tom selv om jeg kokte 3 liter vann, lagde meg 4 hamburgere, 8 speilegg, tomatsaus og solbærtoddy.

Når fuelen koster kr. 89,-/liter håper jeg å finne en annen fuel som er mer eller mindre like effektiv, men som er billigere i innkjøp. Dere som er på tur natt og dag hele året, hva er det dere pleier å fyre med?

Og justeringen på brenneren var også praktisk. Hadde den kun hatt justering på flasken så hadde jeg måtte ha kjøpt hørselsværn også.

Spørsmål:

Når man kjører brenneren på halv effekt, bruker den da også halvparten av fuelen? Virker som den likevel gir mer enn nok varme ennå ppå halv effekt... Og varer fuelen tilsvarende dobbelt så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Når man kjører brenneren på halv effekt, bruker den da også halvparten av fuelen? Virker som den likevel gir mer enn nok varme ennå ppå halv effekt... Og varer fuelen tilsvarende dobbelt så lenge?

Jepp. Full guffe betyr mye varme til spille.

Bruk tennvæske og K-dysa, så skal du se forbruket går ned. Koster dessuten bare 20 kr. literen og gir mer varme pr. dl enn heptan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Full guffe betyr mye varme til spille.

Bruk tennvæske og K-dysa, så skal du se forbruket går ned. Koster dessuten bare 20 kr. literen og gir mer varme pr. dl enn heptan.

Smart!

En ting til: Diesel? Er det samme diesel som man finner på bensinstasjonene, til ca. 11,-/litern? Er det virkelig OK og bruke, til matlaging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, diesel anbefales ikke, for mye styr å få skikkelig fyr på. Må forvarme hardt for å få til gassing, og dysa tetter seg lett. Funker kun på full guffe.

Når det gjelder spetakkelet, så er det lite å gjøre med det, med mindre du kjøper en Dragontamer eller OmniDawg fra Bluewater .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av guruene inne her anbefaler Statoil sin 4takts miljøbensin. Den fåes i 4liter. Husker ikke hva jeg ga for den men billigere enn 80kr litern i allefall.

Ellers er tennveske bra og vil si att det føles litt tryggere også med tanke på at bensin er ganske hissig om man søler og får fyr på det og billigere er det også.

Du kan egentlig bruke vanlig pumpebensin også men den inneholder forskjellige stoffer man ikke ønsker å ha inne i teltet. Til matlaging utendørs derimot spiller det liten rolle.

Fordelen med bensin er raskere forvarming og mindre lukt (miljøbensin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal koke mye før bensinregninga tar knekken på tur-økonomien :)

Du kan derimot spare litt både bensin og bæring på å ha skikkelig god vindskjerming.

Her finnes det mye å velge mellom, i alle prisklasser. Lettest er de av tynn aluminiumsfolie, Enggangsgrill folien er litt stivere og lettere å hantere, Brukte aluminiumsplater fra et trykkeri er gratis, og helt utmerket.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal koke mye før bensinregninga tar knekken på tur-økonomien :)

Du kan derimot spare litt både bensin og bæring på å ha skikkelig god vindskjerming.

Her finnes det mye å velge mellom, i alle prisklasser. Lettest er de av tynn aluminiumsfolie, Enggangsgrill folien er litt stivere og lettere å hantere, Brukte aluminiumsplater fra et trykkeri er gratis, og helt utmerket.

dsk

Ja, men har man noen bensin og parafinmonstre som må luftes av og til, går det med noen liter.

Normalt går det borti 40 liter på et godt år.

Til den som lurte på Diesel:

Diesel er fandens oppfinnelse.

Et mere illeluktende stoff skal man lete lenge etter.

Til bruk på primus, er det direkte uegnet.

Du vil forbanne all forvarminga, du vil ha sot selv på unevnelige steder,

og alt du tar i vil stinke og smake fysj og æ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 4-takts miljøbensin, dette er i praksis renset bensin. 4-takts miljøbensin er laget for gressklipper og den slags der enn ønsker en renere forbrenning enn vanlig blyfri bensin som er til bil. Bilbensin er tilsatt enn god del artige stoffer som ikke er noe og ha i en primus.

Når det kommer til lukt som f.eks på parafin, diesel osv. Er ikke dette et så stort problem med mindre enn ikke søler. Når primusen er god og varm og flammen brenner med en blå flamme forbrennes alle gasser mer eller mindre opp og sluttprodukt er karbonmonoksid.

Paranfin er noe shit og søle på klær etc, dunster bort mye saktere enn bensin hvis enn er uheldig og søle.

Et par OBS ting med parafin og tennvæske.

Tennvæske kan være nafta basert og ikke petroleumsbasert, det er litt spekulasjoner om nafta basert produkter brenner med litt høy temperatur. Så her gjelder og være sikkert på at enn har rett type tennvæske for og være på den sikre siden.

Parafin går under så mangt et navn, som lampeolje, fritidsparafin osv. Kan også være nafta basert. styr langt unna lampeolje. Se etter C10-C13 på dunken er å står det dette på dunken/flaska hold deg langt unna. Denne parafinen er ment for lamper uten trykk, grunnen er at denne parafinen ikke soter så mye fordi den er tilsatt stoffer som hindrer sot.

Problemet med dette er at brenneren tetter seg i dyser andre steder i brennerhode og til slutt streiker brenneren.

FK-Felleskjøpet eller Plantasjen har 4-takts miljøbensin som er så og si det samme som en coleman flaske med renset bensin på xxl til 79,- pr liter. 5 Liter 4-takts miljøbensin koster 200 kroner på plantasjen. Omtrent den samme prisen som på FK-Felleskjøpet mulig noe rimeligere på FK rundt 160 om jeg ikke husker helt feil.

Vær OBS her også det fins 2-takts miljøbensin men denne inneholder olje så vær sikker på at den ikke inneholder noe stilsettingstoffer som f.eks olje.

For min del bruker jeg 4-takts miljøbensin på en Optimus Nova+ har også kjørt parafin på brennere men erfaring er at bensin brenner mere stabilt og jevnere på brenneren men parafin skal ikke være noe problem så lenge du sørger for at du bruker korrekt parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når primusen er god og varm og flammen brenner med en blå flamme forbrennes alle gasser mer eller mindre opp og sluttprodukt er karbonmonoksid.

Så ille er det heldigvis ikkje. Karbondioksid skal det vera, og vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, ja tennveske er ofte laget av Naphta (Som er det samme som bensin)

Naphtabasert tennveske fungerer i praksis som ultraren parafin.

Har et noe lavere fordampingstemperatur enn parafin.

Dette er stort sett bare en fordel i primuser.

Jeg har testa all tennveske jeg har kommet over, i omtrent alle parafinprimuser fra adams tid og frem.

(Har aldri fyrt en Nona :shock: )

Tennveske fungerer udmerket.

Miljøbensin 4takt er det amerikanerne kaller "White Gas" som er svært nær coleman fuel.

I Norge kalles dette gjerne Alkylatbensin.

Jeg har også testet Zippo fuel og Ronsonol på bensinprimus.

Det brenner OK, men duverden for en literpris.

På Zippo er miljøbensin bedre enn Zippofuel. Det soter mindre, og rullingsen smaker ikke "Ve og faen"

Lykke til med primusfyringa.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe,

Ja sorry. karbondiokside. hehe jeg ville neppe vært i et telt med CO som sluttprodukt :-)

runegutt123 se etter petroliumsdestilat hydrogenbehandlet lett, det er ikke helt det samme som nafta basert :shock:

men som sagt kun en spekulasjon så kan godt være at det funker helt fint uten noen problemer i det lange løp også vel og merke.

hehe zippo fuel ja det blir en dyr middag på primusen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner begge utgavene av tennveske.

Hva som er vesentlig er:

Hvordan oppfører det seg på primusen?

Pris?

Gir det superskumle avgasser?

Det første: Fungerer udmerket. Testet rimelig ettertrykkelig, flere varianter, over lang tid.

Hva er testet: Forvarmingstid, subjektiv vurdering av lukt og flamme, koking en liter vann og soting inni brennern.

Svar:

Gir noe kortere forvarmingstid enn de verste parafinkvalitetene, tilsvarer ca A1

Soter og lukter minimalt, og brenner fint på samtlige av mine parafinprimuser.

Koketid 1 liter vann, ikke signifikant endringer fra parafin.

Ikke signifikante forskjeller på forskjellige merker tennveske av andre ting enn pris og tilgjengelighet.

Avgasser: Kan ikke tenke meg at et produkt laget til å lage mat på, er verre enn et produkt beregnet til å varme bolighus.

Primuser testet på:

Primus Nr 5, 210, Høvik 41, Høvik 210, Monitor ; Primus 96, Optimus 00, Optimus 111 (og T,C,D), Fuhrmeister 8, Optimus 11, Soldat 2000 prototype, British Army 12. Phoebus m.fl.

I tillegg fyrer jeg tennveske i Wallas i båten.

Generelt vil stillebrennerne foretrekke tennveske foran parafin.

Bråkebrennerne koser seg med alt.

Btw. Overfylling av Zippo, med dertilhørende lighterbæring i venstre frontlomme på bukse, kan gi tildels hissige utslett på "utsatte strøk"

Andre ting:

Man fyrer ikke en bensinprimus f av meket British Army Nr 2, uten å være sikker på at alle kobllinger er tett.

Ansiktet kan se rart ut helt raket rent for hår :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.