Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om stor ryggsekk


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Hallå.

Er på gang til å kjøpe meg en ny ryggsekk, type "svær, rundt 130 L.

Tenker på to ting: kvalitet og pris...

Er vant til å gå men forsvarets Reconpack som er med stålramme, men nå tenke jeg mer på

Bergans Alpinist I 130L. Den er vel uten ramme....

Noen som har noen tips eller anbefalinger? Del gjerne erfaringer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedforskjellen er vel hvordan du har tenkt å pakke sekken. Generelt er en pakkrammesekk stivere, og det er lettere å feste ting utenpå sekken uten at det går ut over komforten. På en pakkrammesekk kan du spenne fast et elgslakt eller byggematerialer til en utedo, og fortsatt bære det med deg uten for store problemer. På en anatomisk sekk er du mer avhengig av å kunne pakke sekken godt, og å få alt ned i sekken.

Kjøper du "forsvarets" er vel en ganske entydig dom fra forumet her og andre steder at det er norrøna du skal ha. Bergans holder visst ikke mål? Da jeg var inne fikk vi vonde gamle Ludvig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norrøna recon pack syncroflex, og kan si at jeg er svært godt fornøyd! Den er virkelig et arbeidsjern, og tåler så og si alt. Jeg har bært alt fra mørtelsekker til flatpakket ikea-kjøkken med den og har aldri vært i tvil om den ville holde. Hvis jeg skulle peke på noe negativt med sekken, så er det egenvekta (4,9 kg). Men hvis man skal ha en sekk på 120 - 130 liter, så vil egenvekta uansett komme over 4 kg.

Til å være en pakkrammesekk så synes jeg også bærekomforten er meget bra. Sekken passer ryggen ( i alle fall min) veldig bra, det er enkelt å justere rygglengden og det roterende hoftebeltet fungerer godt og gir god komfort!

Jeg har også god erfaring med forsvarets "recon pack", men dette er noe helt annet. Den er det vel cato ringstad (?) som har produsert. De to sekkene er som natt og dag og kan ikke sammenliknes!

Du burde absolutt prøve flere sekker i butikk med vekt, men jeg vil anbefale deg å vurdere recon packen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 200 kroners forsvarets recon pack står det norrøna reconpack i. Den bar preg av å være brukt men manglet bare spennen til magebeltet og sidelommene. Ikke alt for slitt, mere møkkete. Sidelommene er vist ikke å få tak i nye (norrøna) Spenner har de på sporten. Forøvrig beste sekken jeg har båret med mye vekt i. Jeg er 175 og har da justert rygglengden på sekken så kort som mulig. De nye med syncroflex skal jo være enda bedre å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Sjekka på storsekken min og det står ikke hvem som har produsert den for forsvaret. Har vel egentlig også trodd at de tvar cato ringstad..

Men som noen andre her sa så var det vel ludviken somhar satt mest spor :) Blitt noen år siden, men var standard der jeg var frem til Recon packen overtok.

Etter så mange år med pakkramme sekk var jeg vel egentlig nyskjerrig på hvorden de uten ramme var... En kompis kjøpte uten av var megetfornøyd, og tenkte heller ikke på hvordan han lasta sekke (foruten vanlig fornuft da :) ).

Jeg kikka rundt på nettet osv og har vel egentlig litt lyst til å prøve Bergans Alpinist I 130 Liter`n... Er det noen som har noe erfaring med den?

(og for ordnesskyld: hvis noen selger storsekker fra forsvaret for 500 kr på en lapp som er hengt opp et sted, kan det vel umulig være helt innenfor rammene til den store rød boka? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjøpte selv 3 reconpacker fra forsvarets militærutsalg for noen år siden. Dette var del av nedrusting og avhendingsprosjektet. Betalte 500 nok for sekkene. Tilstand varierte fra ny til svært brukt. Har sett at det på enkelte auksjoner hos forsvaret er solgt sekker per palle. Prisen per sekk ble da svært lav om man delte på utsalgspris.

dvs alt etter rødboka.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Hehehe ja nå skal det sies at forsvaret kvitter seg med alt mulig rart til ville priser... :)

Og det er litt rart da de egentlig ikke vil ha militært utstyr ut på markedet... Når vi dimma var det mye fint utstyr som vi kunne fått men det var beskjeden.

Så kunne vi vel heller bare ventet noen år så kunne vi kjøpt det av en luring som hadde kommet over et parti :)

Uansett så er sekken veldig bra etter min mening, den er bare tung som utgangspunkt... og så har jeg blitt litt på den greia med å bruke sivilit utstyr og ikke ha alt i norsk camo så da vil jeg ha en annen sekk. Nå skal jeg på tur imorra og bli borte i dørye uka, så jeg får vurdere saken.

:wink: HVORFOR DRA PÅ JOBB NÅR DU KAN DRA PÅ TUR ! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avklaring: Du får to typer av norrøna recon pack. Den gamle og den nye (syncroflex). Begge er ensfarget grønn.

Forsvaret har en etterligning av den gamle recon packen til norrøna (produsert av cato ringstad). Denne er kamuflasjefarget. Kvaliteten på denne er ikke i nærheten av de modellene som norrøna har produsert. Den heter heller ikke recon pack, men jegersekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en alpinist 130L - kjøpt for to år siden - og er fornøyd. Sekken sluker det meste, og er "komfortabel" opp til 35 kg, jeg har ikke prøvd tyngre med denne sekken. Da jeg var grensejeger i 04/05 hadde vi reconpackkopien, og med forbehold om at jeg husker feil, så synes jeg alpinisten er bedre å bære.

Dette er ingen lettvektssekk, men det vet du vel allerede.

Du må merke deg at hoftebeltet på alpinisten har en svakhet. Plastskinna inne i beltet kan knekke mellom "cellene", det skjedde på min og jeg kjenner to til med samme sekk som også har opplevd dette. Bergans fikset det forøvrig vederlagsfritt i løpet av kort tid, og det beltet jeg har nå, har klart seg bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to ¢:

Jeg kjøpte meg en Bergans Alpinist (130 liter) i 2004 når familien vokste til 2 barn og 2 voksne. Har brukt sekken mye sommer- og vinterstid, og er meget fornøyd med sekken - til sitt bruk. Du får plass til det du stort sett orker å bære. Størrelsen er utmerket når hele familien skal på telttur og ungenes soveposer og utstyr skal oppi, eller når jeg skal på lengre fisketurer med vadere etc. Sekken er behagelig med 25-35 kg oppi - eller behagelig er jo +25 kg egentlig slett ikke, men bæresystemet er bra og jeg synes sekken er god å bære. Gode festeanordninger, veldig praktisk med lokket som kan brukes som en svipptursekk; en av sidelommene kan gjøres om til rumpetaske og/eller festes i svipptursekken, løsninger jeg har brukt mye. Savner egentlig kun en flaskeholder-løsning som lar seg lett bruke i fart (sekken har hull til drikkeslange men jeg foretrekker flaske).

Sekken min har tålt mye, det eneste som har gått i stykker så langt er noen søm i bærestroppene på "svippturlokket" som ikke har betydning for selve hovedsekken, samt en spenn-del på en av kompresjonsreimene, og det til tross for at både SAS og Norwegian har fått transportere sekken årlig. Vann holder sekken etterhvert dårlig ute, burde nok impregnere den men siden jeg bruker både regntrekk og vanntette pakkeposer har jeg ikke giddet enda. Sekken/bæresystemet kan "knirke" litt under gange av og til, noe som kan være irriterende om man er sliten nok til å la seg irritere av den slags.

Så: Om du har bruk for en så stor sekk kan Alpinist 130-literen anbefales på det varmeste - ser de nyere modeller ser litt annerledes ut enn den jeg har men antar funksjonene er ganske like. Men jeg synes sekken er både altfor tung (over 4 kg tom, husker ikke nøyaktig) og stor til "vanlige" helgeturer, selv om den lar seg komprimere ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på Alpinist/Viking tilhengerene. Har ved et par anledninger hatt over 35 kg i sekken, og da med ally stenger og slikt utenpå. Ved et tilfelle også en velvoksen reinskalle. Med rikelig med festepunkter og et genialt bære system så vil jeg si at det var en overraskende komfertabel opplevelse.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en Bergans Alipinist 2, og har gått en kort prøvetur med den. Føler intet anger for at jeg endte opp med denne sekken forhold til f eks norrøna para ranger. Føreløpig intrykk om at det er en god sekk som sitter bra bra ryggen. Fikk for så vidt 6(?) av Villmarksliv. Kan finne testen på klikk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.