Gå til innhold
  • Bli medlem

De beste høstluene- og hanskene ?


rotehodet

Anbefalte innlegg

Annonse

Vann og vindtette luer med brem og øreklaffer som den Bergansluen er en klassiker både høst og vinter...

Jeg har brukt min Lowe mountain cap i over 15 år og den er fremdeles god og varm!

For mindre ekstreme forhold fungerer luer og hansker i vindtett fleece (windstopper) veldig bra.

Jeg har ofte med et ekstra par hansker/votter (kjekt å ha dersom det første paret blir vått :) ) og er

skikkelig kaldt også overtrekksvotter i goretex til å ha uten på.

Dette fungerer bra året rundt for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne Forsvarets jegerlue og Swix skihansker nå som det ikke er så himla kaldt.

Som hansker synes jeg faktisk sånne i rent ull er best.

Lua er faktisk mer vindtett enn den ser ut til å være, og jeg bruker den siden den kan rulles ut for å senke varmen mens man går,

ser litt ut som et skaut da men men who cares.

Den tørker etter min mening veldig fort og er av 100% ull eller no sånt.

Swixhanskene er ganske så vindtette og varmer godt selv om det regner men er nermest umulige å få tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske varm av meg, så jeg bruker ullpannebånd med thinsulate og tynne swixhansker når jeg er i bevegelse og det ikke er for kaldt, og ullue og tova ullvotter når det er skikkelig kaldt. Vindlue med thinsulate og tova votter + vindvotter når det blåser hatter og høy, evg. swixhansker og vindvotter hvis det ikke er for kaldt. Tova ullvotter og pelslue når jeg er i ro og det er skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lue klarer jeg ikke å bruke før ca15 blå. Blir alt for varm i hode og begynner og begynner å klø. Er ille nok med bøylen på hørselvernene.

Når det bare er kjølig kan du bruke nesten hva som helt på fingrene. Fordel om de er litt vanntette men tenk på att de som er vanntette, nesten uten unntak tørker veldig sakte. Jeg kjøpte meg noen neopren hansker med tanke på en sykkeltur men har ikke fått testet de enda. Ellers er de beste vottene jeg har når det er kaldt, Forsvarets ullvotter med vindvotter utenpå. Billige er de også. fra 50kr settet. Ulempen med disse er at man blir litt handikappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlige sommerturer bruker jeg stort sett en vanlig "Caps". Mest for å få litt sjygge for solen i øynene.

Tidligere brukte jeg stort sett bare Østerdalslue. Et hodeplagg uten sidestykke, men de krymper en del når de blir våte og så er de litt dyre å kjøpe nye. De varer ikke så lenge når man ferdes ute i all slags vær.

Blir det kaldere så bruker jeg en lue av srikket ull med noe mykt stoff på innsiden. Kanskje det er fleece eller thinsulate eller noe slikt. Bilde L1. Dette er favorittlua mi.

Jeg har også en lue fra Ullvang, men den synes jeg har for dårlig passform, eller kanskje det bare er meg som er litt for "tjukk i hue". Den har også lett for å bli for varm. Bilde L2.

Den grønne hetta på bilde L3 er også suveren. Laget i tynn ull. Grønn på utsiden og hvit inni. Den varmer hodet og tetter godt rundt halsen og skulle det bli for varmt på toppen så er det bare å trekke den over hodet og la den ligge som en krave rundt halsen.

Hetta på bildet L4 blir stort sett bare brukt vinterstid, i snøen. Ellers blir den for varm.

På hendene skal det bli ganske kalt før jeg trekker noe på, men tynne ullhansker med avkappede fingre er veldig bra. Bilde H1. Holder varmen samtidig som du har fingrene fri til å betjene fotoapparat, fiskeutstyr etc.

Blir det kaldere så har jeg disse hanskene som er strikket av ull eller kanskje det er noe syntetiske greier med "Thinculate" på innsiden. Bilde H2.

Og til vinterbruk, i snøen, fungerer disse bra. En uforet vindvott med en god ullvott inni. Bilde H3. Disse ullvottene ble kjøpt på husfliden i Kirkenes for mange herrens år siden og siden de kun brukes inne i vindotter så har de overlevd mange par vindvottepar.

Det er mye bra å få kjøpt av både hodeplagg og votter, og de fleste har vel sine egne favoritter.

post-4379-133474725621_thumb.jpg

post-4379-133474725643_thumb.jpg

post-4379-133474725659_thumb.jpg

post-4379-133474725672_thumb.jpg

post-4379-133474725676_thumb.jpg

post-4379-133474725686_thumb.jpg

post-4379-133474725697_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Norrøna finnskogen jakthanske nå til jakta. Veldig god hanske. Bra skinnkvalitet som sørger for gripeevne og kontroll med fingrene, og varm som bare juling. For varm for meg til aktivitet i 4-7 grader, men suveren til raster/pauser - eller hvis man først er blitt kald på fingrene. Tror jeg vil bli mer glad i dem ettersom jakta utover høsten blir enda kaldere. Har noen windstopper fra hagløfs i tynn fleece som fungerte flott i aktivitet uten å svette for mye og tørker lett.

Buff i ren ull er fantastisk. Kombinasjon av buff og caps er suverent når i aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Disse Sealskinzhanskene i den øverste linken har jeg hatt, og jeg har aldri vært så våt og kald på fingrene som når jeg brukte disse hanskene.

De var merket "Waterproof", men vannet trekte rett gjennom med en gang.

Har jeg fått en mandagsutgave, eller?

Må si jeg er ufattelig skuffet over Sealskinz.

Forundrer meg at så mange er fornøyd meddisse hanskene. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt blandet erfaring med Sealskinz.

Kjøpte et par vanntette sokker til landeveissykling. De var ikke tette i det hele tatt. Vet og andre som har kjøpt slike sykkelhansker fra Sealskinz, de har ikke vært tette lenge.

Har derimot et par vinterhansker fra Sealskinz. De har holdt seg tette, helt til jeg greide rive et hull på ene fingern.

De har jeg stappet i vann uten og bli våt. MEN. Menmbran sitter ganske langt inn i hansken så ytterstoff og litt innover blilr vått. Ergo blir hanskene vesentlig kaldere når de blir våte selv om man ikke blir våt på fingrene.

Er ok i kulegrader så lenge de ikke blir våte og det ikke er for kaldt. Bytter som regel til noe annet når det blir kaldere enn 5-6 minus.

Av høstluer har jeg litt forskjellig. En camocaps med øreklaffer som er vanntett. Ullue med vinstopper. Begge kjøpt på forsvarsutsalget på Hvalsmoen for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å bruke lue.

Mine 2 beste erfaringer er ull lue fra Aclima og Fjell-lue( membran trekk med fleece innerfor)

Aclima sin lue er 3 lags ull hvor innerste er brynje - så uansett hvor lite hår du har på hodet - så får du luft mellom lue og hodet. ( kanksje derfor jeg har kunne bruke luen selv når det er pluss 10-15 grader ute ....

Fjell luen er praktisk når man venter mye vind og nedbør - ikke så tykk - men siden har membran ytterst - så holder det lille fleece deg varm . Suppleres gjerne med balaclava om vinteren.

Hansker har jeg varierende erfaringer - men type Forsvarets vottee model variant er jeg fornøyd med.

da kan man faktisk veksle med halvfinger vanter på varme - men vindfulle dager eller full ullforing på kaldere dager. Så trekker man yttervotten utenpå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.