Gå til innhold
  • Bli medlem

Parafin ovn til lavo.


Tiur3

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har tips angående parafin ovner, for bruk i lavo?

Jeg har i dag en åpen "hytteovn" (Jianxin) som gir ca. 3,5 KW. Bruker da renset parafin, eller Fritidsparafin, grunnet avgasser i teltet. Og det fungerer greit, når det ikke er for kaldt, eller det ikke blåser for mye og det samtidig har vært vanskelig å tette godt nok, mot terrenget.

En ulempe med en slik ovn (uten røykrør/pipe), er at den avgir nesten like mye vann/fukt i teltet, som den forbrenner av parafin. Dvs. noe kondensproblemer. Og når det er kaldt, gir denne ovnen litt for lite varme. Spessielt om natten (med nedsatt effekt), for å holde natten igjennom.

En vedovn er uaktuell i fjellet, ved turer på 8 - 15 dager. Det blir for mye ved, som må fraktes med på jakt turer. Og jeg har forsøkt med fesk bjørk, på Finnemarksvidda. Varmet dårlig og røykrøret ble tett av slagg, etter to dager. Lite varme og mye plunder og heft. 8)

Så jeg ønsker en parafin ovn (med røykrør og ekstern tank), som ved behov, kan brenne natten i gjennom og maks effekt bør være min. 5 - 6 KW.

Jeg vet at de nye ovnene som Forsvaret har fått, er tilgjengelig på det åpne markedet. Men de er unødig avanserte og veldig dyre. Har ikke sjekket prisen i år, men jeg mener de kostet 11 000,- /12 000,- kroner, for et år siden.

Jeg vet også at noen har fått installert en brenner i div. vedovner, hvor en har parafinkanna utenfor teltet, men kjenner ingen på Østlandet som utfører en slik ombygging. Jeg har også søkt etter forsvarets gamle parafin ovner, uten hell. De er unødig høye, men kan sikkert brukes i min lavo.

Så er det noen som har tips?

NB! Merkelig at ingen finner det interessant å konstruere og produsere, en lav og enkel parafin ovn (med ekstern tank og røykrør), for bruk i lavo. Det burde, det være marked for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er disse (nederst på siden. Dette er billigste nypris jeg har funnet) som er de "nye" til forsvaret eller om det har kommet noe annet de siste årene. Mulig denne ikke er solgt ennå?

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min (som jeg kjøpte brukt tidligere iår) til lavvubruk. Sist brukt på tur for en uke siden. Da var det passe å sette den på 2 med -4 grader om natta. Den er ikke egnet til bæring lenger enn noen hundre meter fra bil/henger synes jeg, men det er ikke lavvuen, feltsenga og all den andre luksusen jeg drasser med på sånne turer heller, så det betyr ingenting for meg. Ikke så avansert, men alle delene er gjennomtenkte og praktiske. Jeg kikket på endel forskjellige parafinovner, men kom til at innen jeg hadde fått ordnet pipe, kannestativ, veltesikkert underlag, transportkasse osv så ble ingen alternativer særlig billigere enn forsvarets volcano multifuel ovn.

De lages så vidt jeg vet av en bedrift i Tønsberg som heter Velle Utvikling AS. Du kan kanskje høre med dem om de kan selge regulatoren separat, så kan du jo montere den på en bøtte med hull i i den størrelsen du synes passer? Det er jo bare en pottebrenner og alt annet enn regulatoren burde gå fint å lage i garasjen.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frikk!

Takk for svaret og tips!

Det går ikke klart frem (av svaret ditt), hvilken ovn du kjøpte. Men det virker som om det er parafinovnen, med avbildet kaffekjele på toppen (i den første linken). I så tilfelle er det den ovnen jeg har og som jeg ønsker å erstatte med en bedre ovn og med røykrør. Grunnen har jeg forklart tidligere. Viser til behov for mer effekt og mindre fukt i lavoen, med et røykrør. Et annet moment er at med en tett ovn og røykrør, kan vi benytte vanlig parafin til ca. 5,5 kr./L, kontra den dyre Fritidsparafinen.

Jeg er på mange turer med (div. telt) i løpet av sommerhalvåret. Lavoen (8 - 10 manns, fra Frisport) brukes i hovedsak på rypejakt (om høsten) og den har vel vært med på ca. 20 turer til nå. Alt fra langhelger, til 14 dagers turer i fjellet. På de fleste av turene har ovnen fungert tilfredstillende, men jeg har hatt problemer, ved flere anledninger. Fuktproblemet er reelt med mye regn og snø, på teltet. Og problemet blir større med mange parsoner/hunder i teltet.

Den nederste ovnen, i den første linken. Også avbildet på den andre linken. Dette er den nye ovnen, beregnet for Forsvaret. Den ble ble annonsert/markedsført i 2009 og er helt sikkert mer enn bra nok. Men den er veldig avvansert og dyr. Den skal kunne brenne diselolje, fyringsolje, parrafin og til og med ved! Ser prisen er falt noe på et år, men selv nesten 10 000,- synes jeg for dyrt. Så jeg ser etter andre alternativer. (For en 2 - 3 år siden fant jeg også en Brassmann, beregnet for båter. Men den er i samme prisklasse)

Jeg var i kontakt med Velle Utvikling AS for et år siden, med tanke på kjøp, av den gamle ovnen til Forsvaret, som de produserte. Men de selger kun til forhandlere! Jeg forespurte dem også om de kunne utvikle en enkelere parafin ovn (med røykrør), beregnet på jegere og friluftsfolk. Men det var de ikke interessert i. Er usikker på om det er Velle, som produserer den nye multifuel ovnen.

Regulator og bøtte! :P Vet ikke om du sikter til Vulkano Multifuel ovnen. For der er det nok mer, enn en regulator som skal til. Og din ovnen er en vekeprenner. Men du har rett i at til mitt bruk, så trengs ingen avansert ovn. Sikter du til en regulator som benyttes for å regulere strømmen av olje/parrafin til skål- og pottebrennere, så kan de kjøpes hos en autorisert forhandler og montør, av ovner. Men da dette skal benyttes i telt, mens folk sover, ønsker jeg ikke at amatører monterer slikt.

Hadde jeg vært sveiser, kunne jeg konstruert en ovn selv og fått fagfolk til å klargjøre ovnen for bruk, med ekstern parafintank utenfor teltet. Røykrør (beregnet for vedovner) kan kjøpes og benyttes. Men det er mulig jeg må få et sveisefirma, til å hjelpe meg med ovnen, hvis det ikke er andre tips å få.

Bekjente nordpå, har fått tilpasset og montert slikt i en vedovn, beregnet for lavo.

PS! Hvis du har nevnte ovn, vil du en dag oppleve, at veken din har brendt for langt ned. I første omgang trenger du ikke kjøpe en ny, som jeg gjorde. Da jeg åpnet ovnen (for å skifte veken), så jeg at veken kunne løsnes og flyttes oppover på holderen/feste og kan brukes videre. Trenger du ny veke, så kjøpte jeg den hos impotøren Rofi Industrier AS, i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp ut pottebrenneren med regulator fra en parafinovn til husbruk. Sett på pipe og fyr opp. Disse kan fåes gratis om du leiter litt.

Ulemper: Att de må/bør vatres opp godt. Jeg har en, men har ikke fått fullført prosjektet. Hadde også en plan om at denne skulle bruke luft fra utsiden av teltet via ett rør slik att man var 100% trygg for soting/gassing Men tror egentlig ikke det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frikk!

Takk for svaret og tips!

Det går ikke klart frem (av svaret ditt), hvilken ovn du kjøpte.

Jeg har (skrev jeg ikke det? Unnskyld) Vulkano (?) Multifuel ovn ja: Ny link. Finnes mange som tar seg enda mer betalt for dem. Scoutshop er det billigste jeg har funnet nytt. Jeg kan ikke forstå hva annet enn regulatoren som er plundrete å lage sjæl hjemme. Jeg tror du kommer langt med bøtte, drill, slange, pumpe fra påhengertank og spirorør til pipe så lenge du har en regulator som fungerer med kun selvfall fra en tank. 10k er jo ikke veldig billig, men alle alternativer jeg fant selv som hadde inærheten av samme features som multifuelen ble like dyrt etter at jeg la til pris på hjemmelaget kasse, pipe, kannestativ osv OG det går fra tid til annen an å få tak i brukte til brukbare priser.

For meg var dette kritisk:

- At tanken kom utenfor teltduken både pga plassbruk, brannsikkerhet og søling ved påfylling.

- At ovnen er stabil nok til å bli dyttet borti av folk og bikkjer og at det er vanskelig å brenne seg på den.

- Pipe for å kunne tette mesteparten av åpningen i toppen av lavvuen for å holde på litt varmluft.

- Kokemulighet.

- Måtte kunne brenne natta igjennom uten påffylling av drivstoff.

- Nok effekt. (min erstattet en eldgammel jøtul 602 støpejernsovn)

I tillegg er det jo veldig kjekt at den ikke tar så veldig mye plass og kun blir ett kolli + jerrykanne® nedpakket under frakt.

Så: Det korte svaret er at; nei, jeg kan ikke hjelpe deg med noe rimeligere alternativ jeg synes er bra nok :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er Parafinovnen min

ovn1.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Regulatoren er den som hørte til ovnen.

ovn.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Dette er en pottebrenner som er nappet ut fra en Parafinovn. Tatt bort alt unødvendig og tettet toppen med tynnplate istedenfor støypejern. Alt for å få den så lett som mulig. Montert pipe på topp istedenfor side som det var. Dette krever litt sveisejobb men ikke noe komplisert og ikke så mye. 30min med sveising ca. Pipe er Takrennenedløp. Ikke noe sak å bære denne ett godt stykke nå. Den varmer innmari godt og på fult så står den å durer. Det kan bli slik at regulatoren gir mye eller lite ettersom ovnen står skeivt den ene eller andre veien. Men da må man bare prøve å flytte litt på den. Er ikke sikker på om dett faktisk har noe å si. På en vekebrenner er det viktigere da regulatoren direkte styrer nivået på parafin rundt veken. Her så er det en flotør som stenger tilførselen gradvis ettersom kammeret fyller seg opp. Skulle det bli for fult er det en ekstra sikkerhetsstenging som slår inn. (om den første skulle feile) Fra kammeret renner det ut i ovnen via en "dyse" som består av et lite rør med et veldig smalt 5-6mm langt hull i. Når man justerer ovnen på fult står dette røret høyt slik at hele hullet slipper igjennom parafin. Når ovnen står på minimum er det bare litt av hullet som stikker opp og slipper igjennom parafin. Deretter renner/drypper det bare inn i ovnen.

Denne kostet ett takrennenedløp for mitt vedkommene men det kan sikkert finnes ett sted det også. Om man vil ha den stødigere så lager man større base. Eneste jeg har igjen å gjøre før jeg prøver i lavvoen er å lage ett rør utenpå pipa i takgjennomføringen. Har noen stubber med ventilasjonsrør jeg tenkte kunne være fint til det. Og så vil jeg ha en annen tank da den medfølgende døgntanken ikke er tett i toppen slik at regn og snø kommer inn til parafinen.

Kanskje denne tråden burde vært under utstyr? Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, gratulerer med ovn. Skal du lage en kasse eller sokkel også eller synes du den er stabil og beskyttet nok som den er? Hvor henter denne brenneren luft? Er det inni de klumpene i bunnen? Har du planlagt noen patent på kannestativ/oppheng i trær e.l? Moro med hjemmemekk :x

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff ovn! Har sansen for hjemmemekk av typen vedovn med parafininnsats. Parafinovn med pipe til lavvo koster normalt skjorta. Har isteden brukt store primuser med brukbart resultat. Problemet er støy og jevnlig pumping av tanktrykk. Har tatt med meg Prabhat 2R og Optimus 111 for å holde varmen i Jerven Igloo. Funker bra. Vekeovner av typen Pod 8, Fuji 339, Vulcano Heatmax og Zibro/Corona er store og tunge, men er stillegående og tanken holder gjennom hele natta.

Problemet er lukt og parafinos. Pipe er et sårt savn på mine forsøk med Fuji 339. Drivstoffets renhet er kritisk. Nå går det i Shellsol D60 - billig og brukbart luktfritt. Men når jeg kommer hjem, kjennes lukten i en uke og alt må være i garasjen for skikkelig lufting. Uff!

Ser at gassovn i lavvo kan forårsake noen fryktelige ulykker og har tatt skrekken. Trodde opprinnelig det kunne være en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slangen jeg bruker er 8mm innvendig så trenger ei kanne med kran og mulighet til å koble til denne slangen. Overgang er en mulighet(8mm for det passet fint utenpå kobberrørene) Lurt litt på en båttank men tror ikke det er rette løsningen da denne er laget for å ligge og så suger vell motorene bensinen ut av tanken? ikke sikkert den er så lett å la det renne fra i såfall men en slags hevert blir det jo. Men kom gjerne med tips på en billig løsning.

Lufta tas inn i den ene klumpen der. Der er det også et slags spjell som stenger kan stenge for lufta. Det balanserer med ett lodd så regner med det er selvjusterende på en eller annen måte. Stenger igjen når trekken blir for stor eller det blåser direkte på spjellet.

Har i utgangspunktet ikke tenkt noe bur den nå. Ja den blir varm men det blir en vedovn også. Og vi lærer barna hjemme at ovner er varme og har ikke grind rundt ovnen hjemme heller. Om den trenger mere stabilitet er jeg ikke hundre prosent sikker på enda men foreløpig føles det ikke slik. Platen som den står på nå er den originale i avkappet versjon.

Edit: Kom på en ting ang tank. Til forsvarets multifuel brukes det jerrykanne med en tut til som slangen går rett på. Dette hadde jo vært strålende da det ikke blir noe søl med å helle over parafin. Noen som veit om og hvor man kan få tak i disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa ovnen kjapt ute i lavvo'n i kveld. Ca 0grader ute og etter 15min fra opptenning ca 25grader inne 1m over gulvet og ute ved teltduken. (der er det noen hemper som var fine å henge termometer på) Lavvo 4m diameter og 3m høy bommulslavvo. Fin temp å ligge i t-shorta og joggebukse barbeint rett på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å ta bilde i lavvo når det er mørkt men ett forsøk med lang lukkertid og lommelykt ble det her. Ovnen er ikke i bruk men ser ikke annerledes ut om den er i bruk :) Tanken er forøvrig fortsatt den medfølgende døgntanken med plastpose over slik at det ikke regner inn i den. Den er litt kjekk i og med det er måler på den men vil nok finne noe annet etterhvert.

post-8329-133474730884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.