Gå til innhold
  • Bli medlem

Post restante


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dersom dere bestiller fra et hvilket som helst land i EU kan dere få sendt varen uten noen som helst mva "post restante" til et svensk postkontor ved grensa. Og du kan lovlig ta med deg varer for 6000 kr inn i Norge per tur! Men er det snakk om klær så kan man jo bare ta på seg noen lag selv dersom man vil handle mye.

Bør jo handle for noen tusenlapper dersom man bor langt unna grensa selvsagt.

Men man får ikke handla fra USA på denne måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det var egentlig ment som svar på en annen diskusjon... Men kan jo like godt fortsette her hvis det er noen som har kommentarer eller erfaringer med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var en nyttig opplysning. Er blant annet en del friluftslivutstyr jeg kunne tenkt meg å bestille fra Sverige - og da hente på eksempelvis postkontoret i Strömstad.

Hvordan oppgir man adressen når man bestiller fra et svensk firma? Blir det da for eksempel slik:

- Navnet mitt

- Post Restante

- xxxxxx(postnr.) Strömstad

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

- Navnet mitt

- Post Restante

- xxxxxx(postnr.) Strömstad

Skriv landsbokstav forran postnr. så blir det nok pakke på deg

- Navnet mitt

- Post Restante

- N 3456(postnr.) Strömstad (Skriv din norske bostedsadr. her. så får du det hjemm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil du hente pakken i Strømstad, skriver du:

- Navnet ditt

- Post Restante

- xxxxxx(postnr.) Strömstad

Skal du smugle? skriver du minst mulig!!! :)

Skal pakke sendes direkte fra leverandør i Sverige og hjem til deg i Norge, skriver du, dvs. senderen skriver:

- Navnet ditt

- Adressen din

N-(postnr.) (Poststed)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar på en e-post jeg sendte til www.posten.se i Sverige, og de sier man gjør som følger, foutsatt at man skal hente varene i Strömstad:

Ditt navn

Poste Restante

45 201 Strömstad

Det er alt.

Så må man selv sørge for å vite om pakkken er kommet fram til postkontoret eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dersom dere bestiller fra et hvilket som helst land i EU kan dere få sendt varen uten noen som helst mva "post restante" til et svensk postkontor ved grensa.

Jeg er ganske sikker på at det er slik at du betaler moms når du bestiller til en Poste Restante adresse i EU. Hvis du henter varene i fks. Strømstad kan du stoppe på grensa for å få refundert momsen. Hvis du ikke gjør dette er det ikke spesiellt mye billigere. Når en bestiller må en også huske på å få butikken til å fylle ut de nødvendige "VAT reclaim" skjemaene.

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei importører!

Så langt en importerer noe fra EU-land til Norge, skal en være oppmerksom på at Norge da er med i EØS-samarbeid og har en mengde assosieringsavtaler om samhandel med EU-land.

Derfor må en få eksportøren (avsenderen) innen EU til å merke varen slik til den norske tollen:

”Eksportøren af varer, der er omfattet af nærværende dokument, erklærer, at varerne med mindre andet er angivet, har præferenceoprindelse i EØS.”

Eller ennda bedre:

”Undertegnede eksportør af de nærværende dokument produkter erklærer, at produkterne, med mindre andet er angivet, opfylder betingelserne for opnåelse af oprindelsesstatus i den præferentielle samhandel med Norge og har oprindelse i EU.”

Dette er den danske varianten, som vel kan oversettes til andre eksportører innen EU. Det har fungert bra ved import til Norge av ulike maskiner, duppedingser og annet godt i over 10.000 kr. -klassen! Og en slipper å dra på poste restante tur til Sverrig! Jeg gir ingen garanti for alle tilfelle, land og varegrupper, så sjek evt. med tollen innen.

Simsalabim – jeg håper dette fritar for toll ved senere anledninger!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.