Gå til innhold
  • Bli medlem

Polar Fuel


Jasman

Anbefalte innlegg

Annonse
Hva inneholder polar fuel? Tenker type varedeklarasjon ala Nafta, Petroleum, etanol, metanol etc..

Vi snakker n-Heptan og blanding av isomerer.. Ifølge flaska er polar fuel testet og utviklet i samarbeid med kjente ekspedisjonsledere og skal visstnok brenne meget rent. Mener å ha lest en plass at Børge Ousland var med i utviklinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig. Heptan er godt egnet for Omnifuel. Varighet og effekt er veldig likt bensin, men skal etter sigende være litt renere og brenne bedre i kulde og store høyder. Det siste vet jeg ikke om stemmer i praksis, men de barkede polfarerne har sikkert greie på det de :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forvarmer med finfyr.

Rødsprit som ikke soter.

Blir mindre flamme enn når man forvarmer med bensin,

soter ikke, som den gule flammen til bensinen,

og er billigere enn den helt drøyt prisete polarfuelen.

Liker å tro at denne polarfuelen brenner super rent, så hvis jeg skal bruke brenneren

inne i teltet(forteltet), liker jeg å bruke slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes primusbensin solgt under flere navn i sportsbutikker er veldig dyrt. Jeg er ofte på tur under ganske tøffe forhold. Har aldri opplevd behov for spesialdrivstoff av typen "polarfuel". Men jeg skal ikke benekte fordeler med n-Heptan.

Fyll opp en drivstoff-flaske med vanlig gressklipperbensin fra Fellesskjøpet. Gjør det samme med "polarfuel". LEGG BEGGE FLASKENE PLUSS PRIMUS I FRYSEREN OVER NATTA.

Fyr opp primusen på begge nedkjølte drivstoff. Hvor mye dårligere blir resultatet med gressklipperbensin? Blir det signifikante forskjeller som får oss til å kjøpe polarfuel på vintertur neste gang?

Jeg vet ikke svaret. Jeg vet bare at jeg har fyrt bådeTrangiatilpasset Optimus Nova og Kovea Booster på vanlig gressklipperbensin i minus 25 grader sist vinter uten problemer.

Når det kommer til fyring i telt, bør alle som har mulighet vurdere tennveske og D60-parafin. Det lukter litt mer, men er mye mindre brannfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennveske er det du forvarmer grillen din med, ikke sant? Det har du kanskje i garasjen allerede? Enten den er nafta- eller petroleumsbasert, er tennveske rent og billig. Fyr ivei på parafindyse!

Parafin av kvalitet D60 er for litt mer spesielt interesserte. Både Esso og Shell leverer denne svært rene fyringsparafinen godt egnet til flyttbare parafinkaminer. Selges i "løsvekt", normalt minimumskvanta på 20 liter eller så. Den er litt billigere enn tennveske og enda renere.

Tennveske og D60 blandet sammen skulle gå helt fint, men ikke nødvendig.

Etter overgang til tennveske og/eller D60, er sotutvikling under full kontroll. Har ikke trykkrenset indre brennkamre på tradisjonelle messingprimuser etter at jeg oppdaget disse brennstoffene.

"Parafinfamilien" krever forvarming med rødsprit i ekstra beholder på tur.

Til sist nevner det jeg sier så ofte jeg kan: LIGG UNNA LAMPEOLJE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D60 er en industristandard med høye krav til produktet for at man i det hele tatt kan bruke betegnelsen.

Sitat; "ShellSol D60 is a medium evaporating, high flash mineral spirit type

hydrocarbon solvent. The high degree of general refining gives this solvent its

low level of impurities such as sulphur, olefins, benzene and total aromatics,

and low odor. In general for transport, with a flash point >61°C, ShellSol D60

may be classified as combustible rather than as flammable liquid"

Link: http://www.scdynamiccontent.shell.com/Files/aliphaticmineralspirits_shellsold60_americas.pdf

Her beskrives en masse destillasjonsdata fra en komplisert krakkeprosess jeg innrømmer ikke forstår fullt ut. Det eneste jeg kan se er at D60 rangeres som like høyverdig som nafta - altså trekkes ut av krakketårnet like sent som vanlig bensin.

I praksis gir dette forklaring på at sotutviklingen i primusene våre blir lik enten vi bruker D60 eller bensin.

Fritidsparafin vet jeg simpelt hen ikke hva er for noe. Veldig ren parafin! Har prøvd det. Kunne gjerne kjøpt mer av det om prisen var lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis D60 også finnes i Shellutgave, er det noe jeg IKKE har testa.

Exxon D60 har jeg fyrt noen liter av. Den står til og med beskrevet i UD 2-1 forsvarets sikkerhetsinstruks, som en av de lovlige drivstoffene til Optimus 111.

Exxon 60 brenner ok. Den er hva jeg kaller ren parafin.

Jeg foretrekker tennveske, som jeg mener lukter littegranne mindre, og som er akkurat litt mere lettfyrt i stillebrennere.

Forskjellene er små.

Jeg trenger et fat A1, så hvis noen har et liggende å slenge så....

D60 selges i 4liters dunk på Esso, og jeg trur det står D60, fritidsparafin på dunken.

Bruker forresten det stoffet i båten, til Wallas kokeapparat.

Mest fordi dunken passer rett på pumpa :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå som vinteren er her med streng kulde i innlandet hvor jeg bor, fyrer jeg bare på D60. Den tåler ekstrem kulde i motsetning til tennvæske. Sist helg hadde vi minus 25 natt til søndag. Fyringsvakt på 2 stk Optimus 111 bråk gjennom hele døgnet. Shellsol D60 i kombinasjon med gammel 111 gir trygghet til de tøffeste turene jeg har i løpet av året. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig erfaring her, det burde nesten kunne bli en wikipediaside med primusfyring, (om noen tar seg tid.)

Har aldri hatt problemer med tennvæske, men lurer faktisk på om det er mer flaks. - 20 har nok gått bra, men det er jo kanskje ikke så kaldt i sekken, eller snøhaugen. Pakker ofte godt med snø rundt flaska for at den skal stå stødig, men ikke akkurat bevisst med å ha snø over.

Støtter forresten Runes ønske om et eget tema for primus, og ikke bare en uendelig lang tråd med allt om primus.

Det blir vankelig å søke på.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt en halv flaske tennvæske fra Unitor Chemicals stående ute et par dager, termometeret har nå snudd på ca -23.

Tennvæska viser ingen tegn til å ville fryse, heller ikke blir det skildt ut noe som fryser eller bunnfaller.

Er det noen som har -30 på stokken som kan gjøre en slik test med sin tennvæske.

Regner med at tennvæske er et produkt uten spesielt strenge normer og det kan sikkert være store forskjeller mellom forskjellige merker og også forskjellige produksjonsrunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid pleid å fyre med miljøbensin (5l-kanne fra Statoil). Men i forbindelse med en Grønlandstur i fjor brukte vi Heptan. Det funket bra men jeg kan ikke si at jeg opplevde det som bedre enn miljøbensin. For meg så det ut som om primusen brant på samme måte med Heptan som den alltid hadde gjort med miljøbensin. Det er mulig heptan er bedre, men noen voldsom forskjell er det ikke (så vidt jeg kunne erfare).

Jeg kommer til å holde meg til billig miljøbensin. Ser ikke noen grunn til å velge dyr polarfuel eller andre spesialprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.