Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny GPS, tips???


Apollon85

Anbefalte innlegg

Hei!

har akkurat skaffet meg garmin gpsmap 62s, og sitter som en unge og trykker og fikler!

Min første turgps, så lurte på om noen med erfaring fra garmin sine nyere modeller ville dele noen tips og råd??

Tar imot alt av råd, men et par ting jeg lurer på i farten er.....

*bruker dere basecamp eller mapsource??

*Hvilke funksjoner har dere på de ulike skjermene, feks over kartet (er så mye å velge mellom men noe må da var smartere å ha enn andre ting)

*Hvilke kart har dere? finnes premium, adventure.. osv

Tar imot alt med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann og til lukke med ny gps.

Det beste er å finne ut korleis den virkar med tanke på kva den eigentleg skal brukast til.

Sjølv tar eg ut koordinatane i MGRS (Militært Grad System ??). Då får du færre tal å holde styr på.

Dette er nemlig viktig å kunne den dagen du ryk ut for lite sikt t.d. og treng å vite kor du er.

Med koordinatane ser du med ein gong din lokasjon på papirkartet, gps-skjermen er i minste laget

med tanke på oversikt og planlegging.

Ein annan viktig ting å kunne er Backtracking, vil du attende er det enkelt å fylgje sporet.

Dei forskjellige karta har detaljar og funksjonar som største forskjell, t.d. treng ein 3D visning og andre

sekundære ting???

Eg personleg meiner at slikt er "kjekt å ha", då kan ein vurdere ut frå det om det er naudsynt å betala ekstra

for slikt.

Alt dette andre dei har lagt inn kjem i andre rekke (og snaut nok det...).

Gps er eit hjelpemiddel, kunnskapen om korleis den fungerer må komme i fyrste rekke.

Dette er mine tankar om gps, andre kan nok supplera med deira råd og erfaringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mapsource har ikke fullgod støtte for disse nye gps'ene. Mange sliter med å overføre f.eks. veipunkt fra gps'en til Mapsource, motsatt vei går det helt bra. Mitt tips er at du satser på Basecamp eller kanskje begge programmene.

En av forskjellen på Adventure og Premium er at sistnevnte er mye mer detaljert, og dermed også mye dyrere. Premium leveres også bare på minnebrikke, og det betyr at du ikke vil kunne se kartet i Mapsource.

Jeg har bare en 60CSx så erfaringer med 62s får andre komme med, men du kan jo ta en titt på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lastet ned kart fra frikart.no til pcen, så jeg har noe å pusle med mens jeg venter på "skikkelige" kart.

Er en img. fil. men får den ikke åpnet i verken Basecamp eller Mapsource, noen som vet hva jeg gjør feil??

Kopier den til en mappe kalt "Garmin" på gps'n, så funker det nok hvis det er en .img som støttes av din GPS.

Vistnok skal det gå an å ha flere .img filer i samme folder på gps eller minnekort hvis man bruker disse navnene: gmapsupp.img, gmapbmap.img, gmapprom.img, gmapoem.img. Har bare brukt det første på min 62s, så du får teste selv. Openstreetmap ser bedre ut nå enn forrige gang jeg kikka på det, men det er vel fremdeles ganske store huller i dekningen? Si gjerne ifra om resultater.

"Skikkelige kart" er Garmin Premium eller? Jeg synes de er altfor dyre, og man må jo kjøpe en 3-4 soner for å dekke ett turområde fordi de er spekulativt inndelt. Ca 13k NOK for å dekke Norge fra Trondhjem og sørover. Det er uaktuelt med mindre jeg vinner i lotto :D

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kartet virker på gpsen nå, (ikke det beste kartet jeg har sett over tromsø området men men....)

men ikke på basecamp eller mapsource.... ikke vet jeg hvorfor!

Kalte det bare norgeskart.img , og funket fint det, så lenge det stod .img bak.

Tja, ikke nødvendigvis premium jeg mente med "skikkelige" kart, men noe litt mer detaljert enn frikart.no sine. Ble litt knapt ser jeg. Har en cd med hele norge på vei i posten, så får vi se om jeg oppgradere til premium på områder jeg har lyst på.

Har kjøpt min i usa, og lurte derfor om det er noe man må gjøre annet enn å skifte språk for at den skal bli "norsk"??

Ser nå at når jeg søker på adresser så blir jeg bedt om å oppgi stat/provins.... og så vidt jeg vet er ikke dette så mange av i norge!

Tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.