Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman Pulstar


jason

Anbefalte innlegg

er det noen som har prøvd eller vet hvor jeg kan få sett eller kjøpt den i norge.

har en venn fra canada som har denne og er fornøyd med den.

Har hørt colman produkter med slange ikke er de beste.

Men har multibrenner fra før som jeg er fonøyd med, men har lyst å kanskje kjøpe en jeg kan bruke på hytta og i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt Manaslu nr.96 i halvannet år. Knøttliten sak. Vekten er ikke noe ankepunkt mot denne alene. Den er så kraftig at 2dl brennstofftank kan være litt snaut på helgetur med mye fyring. Har derfor ofte med en ekstra 0,6dl brennstoff-flaske. Da blir slik flaske og primus tyngre enn slangeprimus.

96 er knallgod på solotur på vår-sommer-høst. Den fyrer midtvinters også, men må gi tapt for snøsmelting og teltvarming.

Kvaliteten er forsåvidt grei nok. Sveisepunktene overbeviser. Pumpa er også tett og smidig, men pass på at kjelestøttene ikke vingler i festene. Forøvrig er det ikke uvanlig at den har et litt skjevt flammebilde som ikke lar seg korrigere av pirkepinne. Slike ting så man aldri i svensk produksjon!

Jeg fyrer på tennvæske og/eller D60. (Ikke lampeolje!!) Soter aldri ned. Ganske god vindskjerm. Manaslu har fin transportveske.

Skal slik primus brukes som telvarmer, bør Nr.121 vurderes. "Primus 210 - klassen" blant primuser er sterkt undervurdert som gammeldags og upraktisk. Jeg mener den er blant de beste primuser noen gang laget og kan utkonkurrere slangeprimuser selv på deres beste egenskaper; driftsikkerhet, vekt og kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv brukt med slange,men forstår godt at du er skeptisk til dem.

Har faktisk sett på noen uten slange nå den siste tiden.

http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=276

falt litt for denne , men vekten var ganske høy, selv om jeg ikke er den som skal ha det leteste av utstyr.

er det noen som har prøvd denne,

Dette er det klassiske designet av 3-bens primuser. Så og si uforandret i 100 år. Bra saker, men ikke opp imot dagens standard, da de mangler regulator, dvs. spindel med hjul til å åpne og stenge effekten. Det betyr at du må regulere effekten med trykket i tanken, og slippe ut trykk med en skrue i tanklokket. Liker du disse hadde jeg sett etter en gammel antikk primus på auksjon, bruktmesse eller antikvariat, og betalt et par hundrelapper istedetfor 1500. Eksempler: Primus no96, Høvik No41, Radius No21, De TrondA nevner, etc, etc, etc... :!:. Problemet er at de ikke holder tett under transport med mindre du demonterer dem med skrunøkkel, og søl blir det uansett, da du ikke greier å tømme brennertoppen.

Vil heller anbefale Phoebus 625 eller 725 som er med regulator, har det dobbelte av effekten, er mye mer robuste, ingen demontering og holder tett under transport, selv med trykk på tanken.

(Er forøvrig å få tak i for ca. halvparten under kjøp og salg her på forumet eller hos Finn Hjelmerud :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på regulator har aldri vært noe problem med de klassiske messingprimusene. Det er pumpetrykket som bestemmer effekt og varmeutvikling. Slipper man ut trykket rolig ved hjelp av lufteventil - i motsetning til påfyllingslokket - brenner parafingassen seg selv ut uten gulflamme til slutt. Da vet du at brenneren er tømt og ren innvendig.

En klassisk messingprimus skal monteres. Brenner festes til tanken etter at gjenget tettelokk er fjernet. Slik sett er det ingen forskjell mellom en slangeprimus og Manaslu nr.96 (121 og 126)

Å påstå at Phoebus 625 har dobbel effekt av en Manaslu nr.96 kommer uventet... Jeg er tilfeldigvis en av de helt få i landet som har begge deler. Phoebus er en kjempefin, stillebrennende sak som har effekt på nesten 4000 watt på maks trykk. Tøft! Men den bittelille nr. 96 har effekt så høy at tiden den bruker på å koke 1 liter vann fra springen bare er et halvminutt mer. Nettopp derfor anbefaler jeg brenner med større tank, nr. 121.

Et valg mellom disse blir vanskelig. Jeg ville valgt Phoebus, men vet at jeg ikke ville nølt et sekund på å kjøpe en klassisk messingbrenner dersom slangeprimus var alternativet.

Nesten hvert år besøker jeg Vikingeskipet på Hamar for å se etter primuser på antikk- og bruktmessen. Selv det største arrangementet av denne typen har bare noen få primuser med samlerverdi. De er ofte pusset blanke for å bli plassert på peishylla. De er sjelden i brukbar forfatning uten gode pumper og brennehodene er fulle av sotavleiringer innvendig. Masse feilinformasjon og anbefaling av lampeolje har tatt knekken på en hel generasjon turutstyr og dermed havner "skrotet" i hendene på kremmere som krever blodpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok ikke slange på meg nå.

har tenkt mye nå på hva jeg har lyst på, har kommet fram til 2 stk som er ganske forskjelige

http://www.steggen.no/nettbutikk/friluftsutstyr_kokeutstyr/coleman/coleman-multi-stove

og en denne i messing men nr 121

http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=277

noen innspill, hvor de er billigst og hvordan de klarer seg i kulda og på høyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på regulator har aldri vært noe problem med de klassiske messingprimusene. Det er pumpetrykket som bestemmer effekt og varmeutvikling. Slipper man ut trykket rolig ved hjelp av lufteventil - i motsetning til påfyllingslokket - brenner parafingassen seg selv ut uten gulflamme til slutt. Da vet du at brenneren er tømt og ren innvendig.

En klassisk messingprimus skal monteres. Brenner festes til tanken etter at gjenget tettelokk er fjernet. Slik sett er det ingen forskjell mellom en slangeprimus og Manaslu nr.96 (121 og 126)

Å påstå at Phoebus 625 har dobbel effekt av en Manaslu nr.96 kommer uventet... Jeg er tilfeldigvis en av de helt få i landet som har begge deler. Phoebus er en kjempefin, stillebrennende sak som har effekt på nesten 4000 watt på maks trykk. Tøft! Men den bittelille nr. 96 har effekt så høy at tiden den bruker på å koke 1 liter vann fra springen bare er et halvminutt mer. Nettopp derfor anbefaler jeg brenner med større tank, nr. 121.

Et valg mellom disse blir vanskelig. Jeg ville valgt Phoebus, men vet at jeg ikke ville nølt et sekund på å kjøpe en klassisk messingbrenner dersom slangeprimus var alternativet.

Nesten hvert år besøker jeg Vikingeskipet på Hamar for å se etter primuser på antikk- og bruktmessen. Selv det største arrangementet av denne typen har bare noen få primuser med samlerverdi. De er ofte pusset blanke for å bli plassert på peishylla. De er sjelden i brukbar forfatning uten gode pumper og brennehodene er fulle av sotavleiringer innvendig. Masse feilinformasjon og anbefaling av lampeolje har tatt knekken på en hel generasjon turutstyr og dermed havner "skrotet" i hendene på kremmere som krever blodpriser.

Du har helt klart rett i det meste du skriver her. Det var sikkert litt overdrevet med dobbel effekt, men at de gir merkbart mer power er det ingen tvil om. Jeg har hatt god erfaring med brukte antikke primuser jeg har kjøpt, men det er fordi jeg har latt skrotet ligge og kjøpt de som er i grei stand med sunt bondevett. Sot og avleiringer er lett å bli kvitt med litt vask og rens, og de fleste pumpelær kan reddes med å olje dem godt før de røres med fingrene. Men når det gjelder valg av primus med ragulator kontra å skulle regulere effekten med trykkskruen så er det feil å sidestille disse to konseptene om man tenker daglig bruk. Slipper du ut for mye trykk, må du pumpe for å få mer effekt. Dette kan være en ustødig affære om fiskegryta står oppå. Rense dysa med pirkepinne når primusen er glovarm krever også masse trening. Ofte slukker hele saken og masse uforbrent drivstoffgass blåser ut før man får tent moroa igjen. Med regulator kan man bare skru frem til rensenåla kommer opp i dysa fra undersiden, for deretter og fyre videre. Får man det velkjente HV-bålet med en primus uten regulator, kan det hende du ikke kommer til lufteskruen engang for bare flammer. Det er en grunn til at disse (nesten) ikke produseres mer, og nå innehar status som kuriositeter blant primusbrukere flest. Selv bruker jeg slike rett som det er, men jeg har nå også vært hakket over gjennomsnittlig interessert i primuser :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok ikke slange på meg nå.

har tenkt mye nå på hva jeg har lyst på, har kommet fram til 2 stk som er ganske forskjelige

http://www.steggen.no/nettbutikk/friluftsutstyr_kokeutstyr/coleman/coleman-multi-stove

og en denne i messing men nr 121

http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=277

noen innspill, hvor de er billigst og hvordan de klarer seg i kulda og på høyder

Coleman 550 er glimrende, den er gjennomtestet og godkjent :lol:. Prisen i annonsen synes jeg er altfor høy. Sjekk Ebay, du får dem nye for under halvparten av den prisen inkludert frakt.

Mansaluen er sikkert glimrende den også, men krever som nevnt mer av brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom så mye negativt på en gang mot det klassiske primusdesignet at jeg føler for å ta dem i forsvar:

Dette er det klassiske designet av 3-bens primuser. Så og si uforandret i 100 år. Bra saker, men ikke opp imot dagens standard, da de mangler regulator, dvs. spindel med hjul til å åpne og stenge effekten. Det betyr at du må regulere effekten med trykket i tanken, og slippe ut trykk med en skrue i tanklokket.

8< ---- klippe

Problemet er at de ikke holder tett under transport med mindre du demonterer dem med skrunøkkel, og søl blir det uansett, da du ikke greier å tømme brennertoppen.

Hvis du ikke demonterer er primusen umulig å pakke og lekker ganske riktig drivstoff. Har i grunnen aldri falt meg inn at det var aktuelt å gjøre det på den måten ... :lol: Demonteres med lettvekts sykkelverktøy som du trimmer med Dremel.

Søl? Nei, du slipper ut trykk og lar primusen brenne ut. Deretter lar du den kjøle seg ned slik at brennerhodet ikke er for varmt til å håndteres. Niks drivstoff igjen - det er brent opp eller har rent ned i tanken.

Etter mitt skjønn er det en styrke at man ikke har noen bevegelige deler i brennerhodet og færrest bevegelige deler overhodet. Det er ikke mye som kan gå galt på min optimus 00.

Rense dysa med pirkepinne når primusen er glovarm krever også masse trening. Ofte slukker hele saken og masse uforbrent drivstoffgass blåser ut før man får tent moroa igjen.

Som med alle andre primuser må man gidde sette seg inn i hvordan ting virker, rutiner som fungerer og hva man IKKE skal gjøre. Å rense en primus under fyring uten fyrtøy i venstrehånden er for eksempel noe man ikke gjør, og ja, det er noe pirkete å treffe dysehullet med rensenålen.

Joda, effekten er sikkert høyere på andre primuser, og man kan jo ikke akkurat påstå at løsningen med kombinert regulator og rensenål er en ny og uprøvd konstruksjon. Jeg ser likevel en attraksjon ved robustheten til de gode gamle optimus 00 og tilsvarende modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg skriver som er ment negativt mot gamle 3-benere. Da har jeg isåfall uttrykt meg klønete. Jeg forsøker bare å illustrere forskjellene på hvordan ulike primuser er i bruk. Har aldri påstått at spindel med rensenål er en ny konstruksjon, bare at det er MYE mer lettvint å bruke enn uten. Ingen kan for alvor motsi det.

Slik jeg tolker trådstarter her har han relativt lite greie på primuser, og etterspør råd fra folk her på forumet om hva han bør kjøpe til bruk på hytta og båten. Det kan da ikke være noe vits i å råde ham til å kjøpe seg så mye hodebry til 1500 kr når det er bruken som tydeligvis er viktig her.

Ingen kritikk til de gamle klenodiene, har et tosifret antall slike selv, og som kyndig primusmekker bruker jeg dem også masse (mest i garasjen riktignok :)). Ungene mine hadde likevel fått mer brukervennlige typer med seg på speiderleir.

Vet selvsagt at de må demonteres før de transporteres, noe som er upraktisk. Under demonteringen får jeg som regel litt parafin på fingrene, upraktisk, og særlig i minusgrader. Om man går fra den montert med parafin på tanken og man glemmer å sette ventilskruen åpen, blir det parafinbad. Om man da skulle velte den med ventilskruen åpen - parafinsøl. Dersom man ikke kan rense dysa på en primus mens den er varm, og eggene nettopp er knekt i panna... upraktisk ;). Det å måtte trimme seg et verktøy med dremel for å kunne bruke en slik primus effektivt er neppe det man er på jakt etter her heller. En primus du kan knekke brennerhodet på med håndkraft kaller jeg heller ikke robust, en robust primus tåler juling. dvs. å bli stappet hardt ned i sekken sammen med fjellsko, kokekar, isbrodder osv. For ordens skyld får jeg også nevne at Coleman 550 langt fra er en robust primus. Bra er den, men den bør oppbevares i en boks under transport, selv bruker jeg en stiv plastboks. En Phoebus kan du slå i hjel en elg med og steike kjøttet på den etterpå :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg ser helt klart de svakhetene du peker på. Disse brennerne krever en viss egeninnsats, både fordi man må lære seg rutiner for å unngå parafinsøl overalt og fordi de ikke kommer med skuddsikker sammenleggbar embalasje.

Når det er sagt: Å lære seg gode rutiner er ikke vanskelig. Å lage skuddsikker embalasje er heller ikke vanskelig. Mitt skjøre brennerhode ligger ganske så skuddsikkert i en kopp skåret ut av 0.35 liters brusflaske som igjen ligger opp-ned inni en kopp skåret ut av 0.5 liters brusflaske. Knekker du denne så er du ganske rå.

Anbefaler jeg dette for andre? Vel... ja og nei. Jeg har laget meg mitt system og mine rutiner og vet hva som funker for meg. Jeg liker å gjøre personlige tilpasninger på utstyr og finne smarte, lettere og mer kompakte løsninger - aller helst uten å måtte kjøpe nytt. Dette har jeg gjort på optimus 00, jeg er godt fornøyd med hvordan det funker og det kan jeg godt fortelle om. Jeg har ikke prøvd Colemann eller phoebus så det snakker ikke jeg om - men der har andre på forumet erfaringer de gjerne deler.

Og fremdeles mener jeg ingen bevegelige deler i varm del (brennerhodet) er et pluss for driftsikkerheten... selv om brukervennlighet og effekt nok står tilbake for en mer moderne konstruksjon. Er noen uenige i det?

Så kan den som kjøper primus gjøre sine vel overveide og ikke minst vel informerte valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra det er mye kunskap om brennere her, selv har jeg en primus med slange fra før, så det kan bli gøy å se hvordan slangefrie fungerer.

man blir forviret i et hav av brennere, hjelper faktisk ikke å spøre om hjelp i butikker heller, da de ikke hvet opp og ned på et kart ;)

blir vanskelig å velge mellon disse 2, har i prinsipet tenk å bruke den i båten og på hytta, men om jeg liker denne bedre en min gammle blir nok en av disse med på 1 tur eller 100 :) .

Det er derfor jeg også lurer på hvordan disse fungerer i kulda, må også sies at det blir fort ..... kaldt i båten og hytta om vinteren da det ikke er isolert.

En grunn til at jeg også har litt lyst på coleman er at jeg er veldig fonøyd med coleman black cat som jeg har brukt når kulda har kommet seg inn i beina mine.

Noen av dere her inne kunne nesten ha skreve en bok på primuser og brennere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Mansaluen vil nok brenne mer stabilt i kulde når du først har fått fyr. Mindre mekk med færre bevegelige deler, det er helt klart. Men Coleman vil brenne stillere, og ikke kreve forvarming om du fyrer med bensin. Har ikke testet den i kulde på parafin. Jeg hadde ikke satset på Mansalu eller andre eldre design brennere som eneste løsning på en kald vintertur. Til det er det for usikkert med alt man må passe på. Stikkord av med votter og blåfrosne fingre mot kaldt metall og finpresisjonsaebeid, unngå søl etc. Forvarming med sprit er også en utfordring da. Når det gjelder bruk i båt tenker jeg at den må tåle at tankinnholdet skvulper mens den ikke er i bruk, samt i værste fall å falle i dørken ved bølger. Da er et lukket system best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.