Gå til innhold
  • Bli medlem

9000 i bot for telting i utmark


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7282553

Jeg synes faktisk det er greit at man må sette grenser for hvor lenge man kan telte på ett sted. Størrelsen på boten kan man sikkert diskutere - men om flere skulle tøye regelverket slik ville det kanskje blitt uholdbare tilstander i fjellheimen. Rart det ikker er flere slike saker egentlig - med den romslige friluftsloven som vi tross alt har!

Hva mener dere om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 9 "...Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse ..."

Synes den forklarer det meste. Så lenge man ikke er til sjenanse for andre, ikke til hinder for grunneier og langt fra bebyggelse. Hva i svarte er problemet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at de kjører sak, håper de taper. Tidsperspektivet i slike saker bør være minst et par uker, som et helt normalt ferieopphold. Skal bli spennende å se hva retten kommer til. Før eller senere går noe over til å være permanent opphold...

FjellBaronen, Fredriksen flagget ut fordi her til lands er det stort sett byråkrater som bestemmer. Tror ikke han bommet så veldig mye med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 9 "...Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse ..."

Synes den forklarer det meste. Så lenge man ikke er til sjenanse for andre, ikke til hinder for grunneier og langt fra bebyggelse. Hva i svarte er problemet egentlig?

Det forklarer hvor dumt staten kan oppføre seg.Makan til tull er det lenge siden jeg har hørt.Telting slik det fremgår her ,har aldri før hvert et problemt eller tidligere straffet.Har vel blitt en slags prinsippsak av hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluftsloven er viktig, han har rett til å telte der han vil.

Men om dere ser filmen fra nrk om denne teltplassen, syntes jeg at han har tatt seg veldig tilrette på plassen, steinheller ved bålplassen og søpledunk, det har også blit stygge merker fa der han har hatt lavoen.

Viktig og ikke ødlegge naturen for andre også, har sett nok av mennesker som har ødelagt områder med dårlig telt moral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluftsloven er viktig, han har rett til å telte der han vil.

Men om dere ser filmen fra nrk om denne teltplassen, syntes jeg at han har tatt seg veldig tilrette på plassen, steinheller ved bålplassen og søpledunk, det har også blit stygge merker fa der han har hatt lavoen.

Viktig og ikke ødlegge naturen for andre også, har sett nok av mennesker som har ødelagt områder med dårlig telt moral

Greit nok, men om man skulle bytte leirplass annenhver dag, hadde det blitt minst like mye slitasje på naturen. Bare fordelt ut på større område, med bålplass, doplass osv. Er forøvrig enig i at han har tatt seg litt vel godt til rette med bl.a steinheller rundt teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å rydde bort denne typen permanente installasjoner, og hvis jeg var grunneier ville jeg gjort det samme. Jeg ser ikke hvorfor Statskog skal ha mindre rettigheter hvis enkeltpersoner tar seg til rette på eiendommene som de forvalter.

Hvis Staten taper denne saken kan vi se frem til masse tilsvarende permanente leire i markaområdene rundt byene.

Sitatet over her glemte forresten et lite, men relevant ledd;

medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.

Slik jeg ser det så er det nevneverdig skade når man rydder grunnen for vegetasjon og anlegger heller, og det kan være til ulempe for almennheten hvis alle og enhver skal ha rett til sin egen lille sigøynerleir "på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så seier reportasjen lite om kvifor han har tapt tidlegare i 3 rettsinstanser, skulle vore interessant å sett grunngjevinga for desse. Eg meiner at sporlaus ferdsel bør vera eit klart prinsipp for alle , uavhengig om dei er der 2 dagar eller 3 veker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som speiderleder gjennom flere år har jeg erfart at grunneiere er svært samarbeidsvillige med tanke på teltplasser. De kommer på befaring når leiren er slutt. De skryter av oss når de ser en teltplass for 30 unger uten så mye som en tyggegummi... Det de bemerker er ukritisk hogst av rajer til pioneerarbeid. (For uinnvidde; surringsprosjekter for å lage bord, benker, kjøkkenoppsett, sånne ting) Speidere fyrer bål, flere og nesten hele tiden. Halvbrent ved er ikke bra!

Norsk Speider Forbund innførte sporfri ferdsel allerede på 60-tallet, inspirert av Leave No Traces - bevegelsen i USA. Derfor fyres det ofte med primus der ildsteder skjemmer et område. Viktig å bruke bålplasser allerede etablert før oss.

Siste nummer av Friluftsliv har en bra artikkel om "teltjuss". Svært interessant at nye forskrifter kan ende opp med å sløyfe 150 metersprinsippet, men heller legge vekt på aktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med det meste vi blir foret fra mediene, så er det garantert ikke et komplett bilde som tegnes.

Det kan virke som statnett er firkantet i denne saken, men det er nok flere aspekter her.

Uansett så er det et grensetilfelle. Jeg synes han setter mer spor etter seg enn man bør gjøre, selv om dette er langt pokkerivold.

Dersom en slik leirplass og lavvo skulle stå over flere uker, synes jeg det ville være naturlig å ta kontakt med grunneier. En forutsetning for å ha en "fast plass" må være at lavvoen kan benyttes av andre etter førstemann til mølla-prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er helt enig i at slike leirplasser som i dette tilfellet bør forbys. Denne slitasjen ville ikke være halvparten så ille dersom den var spredd på et større område ved forflytting (da naturen kommer seg raskere etter flere små teltplasser enn én vedvarende som denne).

Det er dessuten ufattelig irriterende å se leirplasser som står ubrukt, men opptatt av telt over lengre perioder. At han kjemper for andre kan nok stemme, men de "andre" han refererer til er i allefall ikke meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavoen burde få stå synes jeg. Men den bør være åpen slik at også andre fjellfolk kan overnatte der når den er ledig. Og helst ingen fortrinnsrett for eieren dersom han skulle dukke opp når lavoen er i bruk av andre.

Det finnes en del åpne buer og krypinn rundt om i skog og fjell og de kan være til stor nytte for andre fjellfolk. Er neppe til sjenanse for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.