Gå til innhold
  • Bli medlem

kuppel telt eller tunnel telt?


twaggenson

Anbefalte innlegg

hei! lurer på å kjøpe helårs telt.

er sett litt rundt og kom fram til helsport extreme camp2( dette tunnel telt) eller bergans Antarktis 2pers. (kuppel telt)

har lest litt om forksellen på desse type teltene og er usikker på kva telt eg skal velga. kuppel telt er meir stabilt, tåle meir snø eg vind ( skal gå mykje på tur i vinter over hardangervidda osv..) men det er eit lite fortelt for matlaging, noko som eg og synst er litt viktig. har lest at med tunnel telt er det lett å setta opp og bra matlagingsplass men det tåler mindre vind og snø. er det noken som har erfaringar frå nokre av desse telta. hadde vert fint om noken konne gitt meg råd om kva eg skal velga.

helsing twaggenson

(eg er ikkje norsk derfor sikkert ein del skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får aldri nok plass, kjøpte kuppeltelt sist vinter og ville nok vurdert tunelltelt noe sterkere hadde jeg tenkt litt mer over plassen.

Tunelltelt av god kvalitet har jo vert over grønland og andre steder med ekstremvær.

De er som regel raskere å sette opp/rive ned, vekten er også lavere enn tilsvarenede store kuppeltelt.

Så min generelle anbefaling vil være å ta en ekstra titt på gode tunelltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting i veien for å lage mat og fyre primus inne i teltet. Bare å ha med seg noe enkelt til underlag for primusen 8)

Det hender jo man fyrer i innerteltet pga av litt varme også,så det går greit.Plassen et tunnel telt skal settes opp på er avhengig av at det er noenlunde jevnt men det er ikke noe problem om vinteren,om sommeren må man lete litt for å finne teltplass spesielt om det er et telt med "camp"fortelt.Disse teltene har en tendens til å kreve litt avlange og flate plasser for å stå pent.Kuppel telt er enklere å få til å stå pent,Synes jeg,men har litt dårligere bagasjeplass,og om vinteren er det spesielt viktig.Så jeg ville ha valgt tunneltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du nesten bare være alen på tur?

skal du ha pulk eller sekk?

skal du gå mest på vidder?

er nok spørsmål som kan hjelpe, for å gi bedre svar.

jeg har selv helsport svalbard high camp 3 og angrer ikke i det hele tatt på at jeg kjøpte et så stort telt, vi pleier da og være 2 stykker på tur vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som sinje skriver i sitt innlegg er spørsmål verdt å tenke over.

Som en tommelfingerregel bruker jeg å si at på vinterturer tilsvarer et 3 mannstelt et 2 mannstelt.

Selv bruker jeg et Hilleberg Jannu som vintertelt, en geodesisk teltkonstruksjon. Nettopp grunnet vind og snøbelastninger, hvilket er et par av de viktigste kriteriene for et vintertelt dersom man skal bruke det over tid samt under alle vinterforhold.

Jannu har et lite fortelt, men som solotelt (med pulk samt stor hund inni teltet) om vinteren har det ikke bydd på noe problem.

Det finnes også varianter av tunneltelt som har en forsterket konstruksjon med en tverrstang.

Tenker da på f.eks. Exped Orion Extreme, fordelen med dette vinterteltet er generøs takhøyde, veldig greit å kunne sitte flere oppreist samtidig ved lengre opphold i telt. Grei nok plass for to samt to innganger med abasid (en til sekker, en til fyring/matlaging.) Det med takhøyde og to innganger var iktig da jeg i sin tid kjøpte Expedteltet, det er noe man ikke får med Jannuteltet.

Ulempen kontra Jannu er større høyde (mer vindfang/mer oppbygging av pakksnø langs sider) og at Jannu simpelthen er genialt å sette opp i uansett vind og værforhold grunnet klipsesystemet hvor man hekter teltet opp på stengene.

Orionen byr på litt mer utfordringer ved oppsetting i vind, men når det er oppe står det støtt i vær med storms styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste vil et tunneltelt være mer praktisk enn kuppeltelt, også for vinterbruk.

Jeg har to tunneltelt; Helsport Rundehø 3 (utslitt) og Hilleberg Nallo 2 og tre kuppeltelt Hilleberg Saivo, Black Diamond Lighthouse og Nanok Arcxis Duo (sistnevnte var et feilkjøp, se anmeldelse:https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17923 ).

Saivo er verstingteltet mitt for vinterbruk. Grunnen til at jeg valgte det teltet er at jeg kan sette det opp alene selv i meget sterk vind (Jannu til Martin M. har samme oppsett). Se en anmeldelse her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17913 Ulempen er at det tar tid å sette opp Saivo

Har følt meg helt trygg i Nallo 2 om vinteren. Har satt opp teltet alene i liten storm. En anmeldelse her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17919. Det er imidlertid risikabelt. En glipp og teltet revner eller forsvinner. Er man to er risikoen mye mindre.

Kuppeltelt uten klippssystemet til Hilleberg har ikke den fordelen. Kuppeltelt er ikke nødvendigvis mer stabile enn tunneltelt. Tunnelteltene legger seg når vinden blir sterk, kuppeltelt kan ryke:

Samtidig er det ikke noe tvil om at kuppeltelt tar vind fra siden bedre enn tunneltelt. Det er ikke veldig fristende å snu teltet fordi vindretningen har skiftet (og ofte ikke tilrådelig).

Hilleberg anbefaler tunnelltelt for de fleste brukere som skifter teltplass ofte, fordi teltene er lettere å sette opp og er lettere. De fleste på vintertur går sammen med noen. Jeg går oftest alene, og bruker ofte kuppeltelt på soloturer.

Kuppeltelt har også en fordel når det er vanskelig å finne pluggfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gå mykje på tur i vinter over hardangervidda osv..

faktum er at en gapahuk er like god, jeg vil si bedre :D Ikke plaget av kondens, og solid nok til å holde den verste møkka ute

Faktum er at gapahuk er totalt ubrukeleg til formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.