Gå til innhold
  • Bli medlem

Simmerlite kontra Whisperlite Int


MH

Anbefalte innlegg

Hei, er på jakt etter en primus som backup og supplement til min Omnifuel. Har tenkt på en stillegående brenner og valget står i grunn mellom MSR Simmerlite og Whisperlite International. Whisperlite har jeg mye erfaring med selv og kjenner denne ganske godt men har aldri fått prøvd Simmerlite, derfor lurte jeg på om noen hadde noen erfaringer med denne? Det jeg lurer mest på er hvordan effekten er på den(holder den f.eks. mål til snøsmelting og varmefyring om vinteren?) og hvor enkel den er å vedlikeholde? (Liker veldig godt systemet på whispelite)

Takker for alle tilbakemeldinger ;) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg vurderte de to samme brennerne og endte opp med Simmerlite. For meg er det ikke viktig at brenneren også kan bruke gass, og siden Simmerlite er lettere og har mindre volum endte jeg opp med den. Brukt den på turer de siste ukene og er strålende fornøyd! Varmeregulereingen er mye mer presis enn på whisperlite. Kjøp fra utlandet då får den billig. Betalte 640 kr for min. Husk ekstra pumpe! Kjekt å ha i bakhånd på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for tilbakemeldinger! :P

Bruntonen så grei ut den også men tror jeg kommer til å gå for en av de to fra MSR.

Skal du smelte snø og varme telt bør du gå for whisperlite. Den har til nød nok kapasitet.

Er det mye mindre effekt på Simmerlite? For min del klarer jeg meg med Whisperlite på de fleste vinterturer så om det ikke er altfor stor forskjell kan den være aktuell. (Siden jeg har Omnifuel så blir Simmerliten mer som et alternativ på f.eks. ikke så harde og kalde turer. Effekten er derfor mer som en detalj som kan være med å styre valget enn en avgjørende faktor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for tilbakemeldinger! :D

Bruntonen så grei ut den også men tror jeg kommer til å gå for en av de to fra MSR.

Er det mye mindre effekt på Simmerlite? For min del klarer jeg meg med Whisperlite på de fleste vinterturer så om det ikke er altfor stor forskjell kan den være aktuell. (Siden jeg har Omnifuel så blir Simmerliten mer som et alternativ på f.eks. ikke så harde og kalde turer. Effekten er derfor mer som en detalj som kan være med å styre valget enn en avgjørende faktor.)

Det er helt klart smak og behag inne i bildet her :P. Det er lavere effekt på Simmerlite, men jeg hadde valgt Whisperlite av andre gruner også. Vektforskjellen er såpass liten at jeg ikke ville tenkt på det, og den er mye mer allsidig. Whisperlite er multifuel og har en veldig fin brenner, en av mine favoritter til lettvektsturer. Kan også brukes i stormkjøkken om du skrur av bena med et enkelt håndgrep. Brenner også godt på tennvæske, noe som gir mer effekt enn bensin i utgangspunktet. Begge er ustødige som pokker, og jeg er generelt skeptisk til slike konsepter med bensin. Whisperlite har runde bøyler den står på som er mer skånsom mot teltduk og annet utstyr, men ingen av dem bør forøvrig brukes i telt uten beskyttelse under (egentlig burde de ikke brukes i telt i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Jeg har god erfaring med Whisperlite. Jeg bruker Whisperlite sammen med MSR Alpine Classic kjelesettet. Brenneren med pumpe passer perfekt nedi kjelesettet slik at du sparer masse plass. Min erfaring er at varmen på brenneren er enten av eller på, så det er vanskelig å justere varmen fra lav til høy effekt. Simmerlite er visstnok bedre på dette punktet. Som strebus85 nevner er konstruksjonen gammel, men det betyr også at den er godt utprøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel whisperlite, utrolig holdbar, selv med plastpumpe, men vanskelig å få på svak varme. Det påstås at senere modeller med shaker-jet er enda vanskeligere...

Best fornøyd med min gamle Optimus Nova, men tør ikke anbefale den da de senere modellene har fått mye klager, spes m.h.p. dårlige o-ringer.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart smak og behag inne i bildet her :). Det er lavere effekt på Simmerlite, men jeg hadde valgt Whisperlite av andre gruner også. Vektforskjellen er såpass liten at jeg ikke ville tenkt på det, og den er mye mer allsidig. Whisperlite er multifuel og har en veldig fin brenner, en av mine favoritter til lettvektsturer. Kan også brukes i stormkjøkken om du skrur av bena med et enkelt håndgrep. Brenner også godt på tennvæske, noe som gir mer effekt enn bensin i utgangspunktet. Begge er ustødige som pokker, og jeg er generelt skeptisk til slike konsepter med bensin. Whisperlite har runde bøyler den står på som er mer skånsom mot teltduk og annet utstyr, men ingen av dem bør forøvrig brukes i telt uten beskyttelse under (egentlig burde de ikke brukes i telt i det hele tatt).

Hvilken dyse bruker du til tennveskebrenning??

Leste over at trådstarter ville bruke denne til ikke de drøyeste turene.

Er ikke whisperlite brukt på de fleste steder på jordens overflate?

Kjenner selv en som har dratt med whisperlite'n til svalbard og baffin.

Eller er det annet som er i ditt fokuspunkt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.