Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg keron gt 4, trenger jeg stormmatter?


askjell

Anbefalte innlegg

har tenkt å gå en lengre skitur til vinteren. I utgangspunktet hytte til hytte, men med noen teltovernattinger. Vi er familie på 5, mor far og tre gutter på 7,11 og 13. Har forsket litt og mener Hilleberg keron GT er et bra alternativ. Spørsmålet er imidlertid om jeg bør få påsydd stormatter eller ikke.

Har en del erfaring med bruk av telt vinterstid, men kun telt med stormmatter.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg sine telt er konstruert for å fungere utan stormatter, og fungerer derfor utmerka godt utan. Men gode snøpluggar treng du, eventuelt kompletert med ski og stavar. Men det siste gjer at du er låst fast til leiren etter at teltet er slått opp. Sjølv likar eg å kunne utforske terrenget litt med skia etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snømatter er mest anvennlig på frossen, steinete barmark og når det er lite snø seinhøstes og tidlig vinter. Det er bedre å legge stein enn snø på mattene. Oftest går det lettere å feste teltet med spiker eller plugger med spikerform under slike forhold. De færreste ferdes i slikt terreng og telter på denne årstiden.

Kan anbefale snøpluggene fra Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer, får dere plass til 5 stykker i et 4 manstelt vinterstid?

Tre av de fem er jo noen magre gutter på 7, 11 og 13. Regner med at 4-mannstelt betyr 4 røslige karer, og da burde det jo gå bra med oss. Ellers bruker vi normalt telt fra Holmeslett, vi har en holmeslett eksplorer med to fortelt, et veldig bra telt det også med kjempegod plass. Men det krever litt for mange plugger, og det tar litt for lang tid å sette det opp. Tenkte at et tunneltelt ville være kjappere, samt at det ikke krever flere plugger enn det vi har til sammen i ski og staver. Teltet skal jo også være nødbivuakken vår.

Takker ellers for gode svar. Det blir nok til at jeg utelater stormmattene. Har tidligere brukt et svalbardtelt, tremanns, (med tre unger og en voksen). brukte da å legge snø på stormmattene, men syntes det var litt prakk om morgenen når alt dette hadde frosset, samt at det ble litt tett. Uten stormatter ser jeg for meg at jeg kan regulere luftgjennomstrømmningen litt bedre ved å variere mengden snø som jeg legger opp langs siden avhengig av vind og vær forøvrig selvfølgelig.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerteltet er jo 220x210 så det er bare å tegne opp på gulvet(eller legge ut noe i den str) Så er det bare å legge seg ned.

Jeg veit ikke hvordan hillberg oppgir målene sine men ser mange telt som er 3 og 4 manns som kun egner seg til 2 og 3mans om man ikke er VELDIG gode venner.

Holmeslett oppgir ett innertelt på 220x195 som 3manns og du vil ha 2 personer til på samme bredden.

Helsport har ett som er 265x210 som 4mannstelt og ett annet på 250x270 som de kaller 6mans telt. Det minste 4mansteltet jeg fant i farten hos Helsport er 200x220(innertelt)

Så det viser jo bare at her finnes det ikke noe standard for hvordan antall personer skal oppgis.

Det ender opp med ett spørsmål om hvilket komfort nivå man ønsker.

Om man må så kan man jo ligge ganske tett.

Men husk, barna vokser fort så om du har planer om å bruke teltet i noen år så tenk deg godt om for det blir trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, phaser. Vet du om noe tunneltelt av like god kvalitet som er større og som fortsatt egner seg like godt med tanke på oppsetting, storm og uvær? To telt er ikke en mulighet da det kun er jeg som fyrer primus i teltet, ihvertfall enda.

Ser at keron er veldig bratt i sidene, slik at man får god utnyttelse helt ut i kanten.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, phaser. Vet du om noe tunneltelt av like god kvalitet som er større og som fortsatt egner seg like godt med tanke på oppsetting, storm og uvær? To telt er ikke en mulighet da det kun er jeg som fyrer primus i teltet, ihvertfall enda.

Ser at keron er veldig bratt i sidene, slik at man får god utnyttelse helt ut i kanten.

Askjell

Hei.

Dette kan kanskje være verdt en titt: http://www.redfox.no/index.php?c=kp&kat=telt&id=3

Etter bruksområdet du skisserer vil nok det passe.

Virker bunnsolid, god plass til alle fem, minuset kan nok være egenvekt på teltet men den kan jo fordeles litt.

Et litt lettere telt fra samme produsent er Red Fox Arctic Fox, dog ikke tunnel men har stormmatter som du etterspurte i ditt første innlegg.

Link:

http://redfox.no/index.php?c=kp&kat=telt&id=4

Teltene forhandles av Sportsnett og Anton Sport.

Hva angår Hillebergtelt og stormmatter har jeg skrevet om hvorfor jeg ikke har det på mitt Hillebergtelt

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14226&

Lykke til med teltvalg og tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips martin.

men det største tunnelteltet fra redfox blir litt upraktisk når det er bare 180 cm bredt. Det blir for kort for meg, (188) hvis man skal ligge på tvers av lengde retningen som på tegningen, og skal man ligge i lengderetningen så blir det faktisk trangere i side enn Hillebertg keron GT. Det eneste var hvis man lå anføttes i lengderetningen med hodene i hver sin ende. Da ville det vært litt å hente, men da må man igjen ha det helt flatt slik at ingen får hodet i nedoverbakke. Liker egentlig å ha en slak skråning ned mot kuldegropa når jeg ligger i telt om vinteren.

det andre teltet du viste meg var av en slik konstruksjon hvor innerteltet settes opp først, så da ble vel det også diskvalifisert.

Ellers leste jeg ditt tidligere innlegg angående stormmatter, og din beskrivelse der var svært sammenfallende med hvordan jeg så for meg hvordan det ville bli uten stormmatter.

Keron Gt leder fortsatt, men jeg er særdeles åpen for innspill og råd, det er da man lærer.

Ellers ser jeg at mange er opptatt av snøplugger. Selv bruker jeg mye bjørkeris. Finner en grei bjørkekvist, fester bardunen, legger den flatt på bakken og legger snø oppå, et par klapp med spaden så sitter det godt. Når jeg så skal løsne den tar jeg bare tak i enden på kvisten og løfter den rett opp, og da løsner den fint.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte litt på Bergans Wiglo selv men fikk ikke sett på det og endte opp med en billig lavvo. Men se på det selv. Spennende konsept men er tungt. http://bergans.no/sider/start_telt.asp Telt->Familie->Wiglo

Ellers kan jo Helsport Finmark 6-8 være ett godt alternativ som det er en del gode tilbud på. Dette har en del fine løsninger, for eksempel tak som kan senkes for å få mindre volum å varme opp. Men tungt dette også med innerteltet. 9.3kg men delt på 5 blir det jo ikke så ille.

Bonus med lavvo er jo bålkosen. :D Storm tåler det nok ikke like godt som ett lavere telt men Finnmark skal være en av de bedre lavoene på markedet. Men krever da mange plugger igjen :)

Helsport Femund family med 2 soverom og 180 høyde i midten. Høres digg ut i mine ører. Kan kanskje fungere som stort tunneltelt men hvor vidt dette fungerer godt som vintertelt veit jeg ikke. Og det er tungt dette også :/ http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Trek/Femund_Family_68

Ellers veit jeg ikke om noen gode tunneltelt som er lette å sette opp og er store nok osv.

Men det er jo ett bra telt du har fra før så kanskje like greit å fortsette med det om dere har plass nok i det?

Eller du kan kikke på Helsport svalbard som fåes både som 5 og 6 manns http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_6_Camp

Dette kan fungere, Veit ikke noe om det.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100299&prodid=16391

Får litt følelsen av billig her men verdt en kikk kanskje

http://www.redfox.no/index.php?c=kp&kat=telt&id=3

Skal se om jeg finner flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser jeg at mange er opptatt av snøplugger. Selv bruker jeg mye bjørkeris. Finner en grei bjørkekvist, fester bardunen, legger den flatt på bakken og legger snø oppå, et par klapp med spaden så sitter det godt. Når jeg så skal løsne den tar jeg bare tak i enden på kvisten og løfter den rett opp, og da løsner den fint.

Sjølvlaga er greit nok, sjølv har eg laga alle snøpluggane mine på Gjerdesaga :D

Men standardtetpluggar har veldig dårleg hold i snøen, og bruk av ski og stavar begrenser friheita etter at teltet er satt opp, derfor nevnte eg behovet for snøpluggar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport spitsbergen må jo være et alternativ for deg. Såvidt jeg kan skjønne løser keron og spitsbergen de samme problemene. Hvis du handler på xxl nå får du spitsbergen til 4500. Omtrent halvparten av keron :)

Akkurat vært gjennom samme tankeprosessen og havna på spitsbergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport spitsbergen må jo være et alternativ for deg. Såvidt jeg kan skjønne løser keron og spitsbergen de samme problemene. Hvis du handler på xxl nå får du spitsbergen til 4500. Omtrent halvparten av keron :)

Akkurat vært gjennom samme tankeprosessen og havna på spitsbergen.

XXL har ikke Spitsbergen Camp i sortementet, så vidt jeg vet, xxl må ta inn teltet direkte fra Helsport. Prisen ligger da rundt 6000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitsbergen har jo samme str innertelt som keron, 210x220. Da er det tilbake til spørsmålet om det er stort nok.

Er det stort nok, noe jeg ikke syns det er, så er det bare å velge mellom disse to. Gode begge to regner jeg med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig... handlet selv et på lørdag og det var så absolutt i nettbutikken da siden det var der jeg kom over prisen. Mulig de er utsolgt, de hadde bare et par igjen på Alnabru.

Fikk uansett slått det opp og kikka litt på det på lørdag. Ser absolutt ut som et knalltelt på alle måter. Gleder meg til vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun et Nallo GT å sammenlikne med, men syns det virka helt greit i forhold til detaljer.

Likte stangkanalene til hilleberg bedre enn på helsport teltet, men det er kun en følelse og har nok mest med at jeg er mest vant med hilleberg. Teltet er jo brukt på relativt drøye turer, så bekymrer meg ikke veldig for det :)

Ser egentlig kort og godt ut som et veldig solid telt (med stormmatter, så da slipper du å tenke mer over det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på tur i begge, og må si at Keron virker enda mer solid bygget, men dette er bare en følelse jeg sitter igjen med. Om det er verdt dobbel pris er en annen sak. Stangkanalene på Hb virker mer solide og også litt rommere, det samme gjelder avslutningene i hjørnene og hempene. I tilegg kommer duken. Innerteltet er for øvrig i samme grad av opplevd kvalitet. Når det gjelder hva de faktisk tåler så er det en annen sak, spitsbergen camp er kun prøvd på barmark, og har sikkert vært på en eller annen pol det også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da er Hilleberg keron 4 GT kjøpt inn. Etter et prøveoppsett i stua er familien enig om at vi vil få plass til å sove alle fem. Ser forresten at Sportsnett anbefaler dette teltet til to voksne og tre barn nå. Ble veeldig imponert over kvalitet og løsninger på dette teltet. Gleder meg til å prøve det i kulde og ruskevær. Det neste som blir spennende nå er å se hvor varmt jeg klarer å få det vinterstid. Det er mye luft i dette teltet, og en kompis av meg som har Helsportversjonen av samme telt, spitsbergen 4 camp, snakket om at han syntes det var vanskelig å få opp tempereturen i teltet, selv om han brukte primus og det kun var noen få blå ute. Noen som har erfaringer med fyring i Keron 4 GT eventuelt spitsbergen 4 camp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Keron 3 GT. På vinteren får jeg det ikke noe særlig varmt i teltet med mindre jeg fyrer i innerteltet. Fyring i innertelt gir bra varme. Fyrer man i yttertelt blir det litt lunk men ikke akkurat varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring i innerteltet med fem stykker i et firemannstelt? Ta med brannslukningsapparat... 8)

Takk for omtanken Lompa. Men du kan ta det med ro. Det blir ingen fyring i innerteltet. Da måtte jeg i såfall tape fast ungene først. Men fyring i ytterteltet blir det. Får eksperimentere litt med ventilasjon og kanskje bruke to primuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.