Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpha Walk Queen - rett sko til mitt bruk?


selma

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter nye tursko, og kom over Alpha Walk Queen Grip+ på tilbud. De satt veldig godt på foten min såvidt jeg kunne kjenne på det jeg gjorde av gåing i butikken. Det var dessverre ingen i butikken som kunne hjelpe meg med å finne ut om det var rette skoene til meg og mitt bruk, så nå er de lagt av til lørdag i påvente av at jeg forhåpentligvis kan få litt hjelp her :-)

Jeg har hund, og er derfor ute stort sett hver dag hele året uansett vær. I hverdagen blir det bare 1-2 timers turer, men i helgene går vi gjerne lengre. Av og til dagsturer, av og til hytte til hytte fre-søn, samt vi har tilgang på en hytte på fjellet som vi bruker en del. Går også mye i skog/under tregrensen. Driver med spor og rundering med hunden, så det blir en del gåing utenfor sti, plasking i myr, ulendt terreng osv. Har forsåvidt sjøstøvler til den slags, men de er jo ikke så gode å gå med hele dagen + kan bli litt kalde.

Det jeg lurer på er om jeg kan/bør kjøpe såpass kraftige sko som Walk Queen, eller om jeg like gjerne kan kjøpe noen litt lettere? Vil jo gjerne ha de så lett som mulig.

Har et par lettere sko/støvler i semsket skinn/stoff som er greie i sommerhalvåret/når det ikke er så vått, men de blir våte av å gå over lang tid i vått gress f.eks, og garantert gjennomvåte om jeg plumper i en myr, så jeg trenger noen ordentlig vanntette sko til vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Hvis du sørger for å impregnere de skikkelig så kan jeg iallefall garantere deg at de vil holde deg tørrere enn mye annet på markedet. Som du sier så er jo vekt et moment, og her scorer de dårlig. Det er tunge støvler, men de er meget godt skrudd sammen i tillegg til at de gir god støtte.

Spørsmålet er om du kanskje klarer deg med støvler som har en anelse lavere skaft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt walk king i mange år og kan ikke si meg annet enn fornøyd med dem. Jeg har gått igjennom en del par der de noen ganger "desverre" har endt opp som arbeidssko og ikke blitt vedlikeholdt i det heletatt.(god tilgang på billige b-varer) Det som ryker er sømmene som går fra sålen opp mot knytingen. Mulig dette er forbedret på nyere modeller? Ellers veit jeg Alfa har gjort strenge tester på sveisingen av goretexforet så det skal være bra om de fortsatt er like nøye. Er servicen fortsatt like bra etter at de flagget ut så er det ikke noe å si på den heller. Lekker de så får du nye sko. Har sett med mine egne øyne på fabrikken som var i norge hvordan eldgamle utslitte sko ble reparert og lappet sammen igjen gratis. Men hvordan det er nå er jeg som sagt ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du sørger for å impregnere de skikkelig så kan jeg iallefall garantere deg at de vil holde deg tørrere enn mye annet på markedet. Som du sier så er jo vekt et moment, og her scorer de dårlig. Det er tunge støvler, men de er meget godt skrudd sammen i tillegg til at de gir god støtte.

Spørsmålet er om du kanskje klarer deg med støvler som har en anelse lavere skaft?

Njei, tror egentlig ikke jeg vil ha særlig lavere sko.. Tror jeg går for disse jeg, var et ganske bra tilbud (1200kr)? Så bruker jeg de i høst/vinter, og om jeg finner ut at jeg vil ha noen lettere/lavere sko, så får jeg evt vurdere det til våren. Kanskje jeg blir skikkelig turfrelst, kjøper meg telt og begynner å gå ukesturer? ;) Da er det jo ikke så dumt å ha et par sånne stående vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil sjekke et lettere alternativ, Crispi mylla mid. En sko til å bli glad i.

Har selv bever pro fra alfa og er godt fornøyd. Hvis skoen passer din fot, og til fin pris. Kjøp. Passform har alt og si.

Pass på før bruk, at du smører tynt lag med voks over sømmene. Da unngår du at sand og skitt graver seg ned i sømmene, og spiser dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier go for it.

Jeg har gått med to polarhunder i fjellet og marka med disse skoa i årevis. Mine forrige sko var Alfa WQ, og mine neste sko blir Alfa WQ.

De har en ganske bred såle, og det gjør dem sidestabile. De tar også godt imot når hundene trekker, og sålen griper godt. Vi er flere som driver med bikkjer som er veldig fornøyd med robusthet og stabilitet på skoen. I tillegg er det ikke leit at den er vanntett og behagelig å gå med. 6 dager på Hardangervidda i sommer, og jeg hadde go'tær hele veien. Ikke engang nødvendig å ta med campsko for å "befri" føttene om kvelden.

Pass bare på at de passer til din fot. Og vedlikehold dem med rengjøring og skokrem. Spør i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor tilhenger av Walk King! Har nå slitt ut sålene på to par. Hadde litt problemer med dårlige sømmer på det ene paret men disse fikk jeg fikset gratis 2 - 3 ganger (uten kvittering) hos Alfa. Siste gangen de var inne hadde de faktisk fungert som arbeidssko i noen år og så helt jævlige ut. No questions asked.

Eneste negative jeg kan peke på er at det er en lang og smertefull prosess å gå de inn. Oppturen er at når dette er gjort så er det null gnagsår. ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.