Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman F1 spirit


nb85

Anbefalte innlegg

Annonse

Det var det jeg trodde. Litt råtten å skrive i bruksanvisningen at man MÅ bruke Coleman gass, når man faktisk ikke må det:/ Hvertfall når den er betydelig mye dyrerer enn f.eks Biltema sitt alternativ.

230 eller 250 g Coleman på xxl= 69kr .

450 g på Biltema = 69 kr

Noen som har erfaring med denne brenneren forresten? Virker jo som et ok kjøp til under 300 kr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at vi fremdeles er ute i felt og vil ha oss en kopp kaffe eller et enkelt måltid. Allerede nå tidlig i september er det 5 varmegrader om morran på fjellet. Lykke til med gassbrenneren... Du må sitte å holde på gassboksen mens du fyrer og du har forlengst forstått at du må ha den i soveposen om natta for å få noe skikk på det fra start.

Ekte mannfolk har ikke gassbokser i soveposen om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å få en "ordentlig" primus til 300,-

Da er jo gass en mulighet, det funker jo faktisk tilfredstillende for mange om sommeren.

Nesten alle gass-brennere markedsføres som om det bare er merke-gassboksen som er trygg....

Jeg foretrekker også parafin eller bensin når det er kaldt. Dette er vel kanskje en modningsprosess, og også et forhold til frilufts-livsstil.

Det finnes en del argumenter som både for og imot sidene kan ta til sin fordel.

Med en Coleman 550B så blir det meste lett, trygt, driftsikkert og slett ikke dyrt. Kikk litt på den, nesten like lettvint som gass, men ned til ca -10 uten forvarming. Greie priser på Ebay...

Er selv kjempefornøyd med Optimus Nova, men tør ikke anbefale den lenger (Rune! ikke le :? ) Etter det ble et eierskifte hos Optimus har jeg hørt mange klager, og det sikkert ikke uten grunn.

For tiden er jeg mest optatt av Coleman Apex ii men denne har en slange som kan være en svakhet, og følgelig krever ekstra tilsyn og vedlikehold. (Rune! ikke le :D )

Forøvrig er Rune og jeg enige om det meste

:D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjekt med en liten gassbrenner. Prisen var jo ikke ille. Har en tilsvarende fra Biltema med tenner som har fungert fint til det bruk jeg kjøpte den.

Det er bl.a på kortere markaturer midt på sommern, dagstur vår og høst når boks har vært inne om natta og temp er grei på dagen, for å koke opp en skvett kaffe ved vannet når jeg fisker ved hytta. Til slikt er den og en 230g gassboks supert.

MEN utover det bruker jeg Omnifuel på bensin. Fordelene er jo at den virker uansett temp(sikkert ikke i minus 200 men da har nok jeg sluttet virke lenge før). I tillegg har jeg en liten skvett med bensin til bålstart hvis det er vanskelig å finne tørr nok ved.

Gassbokser inneholder butan som har smeltepunkt på 0,5 grader. Når det kommer ned mot det vil butan og bli tregere. Så fra 8-10 grader og kaldere ville jeg hatt boks i posen om natta. Dog kan du sjekke om den har adapter til å bruke Coleman Propane. Det er bokder med ren propan. De fungerer i mange kuldegrader. Ulempen er at embalasje veier minst dobbelt så mye som vanlig gassboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god info her, takk for det:)

Nå skal det sies at jeg er innhaver av en gammel 8R, samt at jeg har kjøpt en 111T av en kar her på forumet. Så vinterfyring vil nok foregå med en av disse.

Ble til at jeg kjøpte en slik gassbrenner på xxl, så får jeg bare prøve meg frem utover høsten..Mulig det bare blir en ren sommerbrenner, om den ikke fungerer 100% om høsten er egentlig ikke verdens undergang. Når den ikke koster mer enn en liten tur på byen synes jeg den er verdt å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.