Gå til innhold
  • Bli medlem

Burde Helsport tilby rød / gul farge på alle x-tremteltene? Gi din stemme


jorgenbli

Hvilken farge bør Helsport ha på x-tremteltene?  

56 stemmer

  1. 1. Hvilken farge bør Helsport ha på x-tremteltene?

    • rød / gul
      38
    • grønn
      18


Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært i kontakt med Helsport for å høre om de ikke snart skal lage en rød / gul utgave av Fjellheimen x-trem. Det hadde de ingen planer om da de ikke opplever at det er så mange som etterspør det. De kunne evt produsere ett telt til meg, mot et pristillegg, da i rødt / gult. Helt rødt ble for nært Hilleberg.

Min hypotese er at de som vil ha "synlige" telt heller kjøper fra andre produsenter, og ikke nødvendigvis ringer til Helsport først.

For min del er det uaktuelt å kjøpe vintertelt i grønn farge flere ganger. Har allerede hatt et fjellheimen x-trem i grønt, men har solgt det for å kjøpe et rødt telt. Når jeg så skal kjøpe rødt telt finner jeg ingen jeg tror jeg blir like fornøyd med som Helsport sine. Så tanken min med denne tråden er å lodde stemningen på forumet, og evt få nok innspill til å overbevise Helsport om at de bør produsere en synlig utgave av vinterteltene.

Alle kommentarer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor et rød/gul telt til vinter, er du Grøn-Hvitt fargeblind...? he he? :-)

Synes mit grønne telt kan ses så rigeligt!!! Eg har et North Face VE25, det er gult, men eg kjøpte jo dette fordi eg måtte ha et telt med geodom konstruktion, og som kunne stå på en relativ lite plass - ikke så mye pga. farven. Et gult tunneltelt ville ikke ændre dette kjøp... I hvilken situation er det du mangler et tunneltelt som skriger - SE MIG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... /Når jeg så skal kjøpe rødt telt finner jeg ingen jeg tror jeg blir like fornøyd med som Helsport sine/...

Jeg tror nok du vil bli fornøyd med andre produsenters telt også.

Har tidligere hatt to Helsport telt (nå utslitte og kasserte) men har nå telt fra Hilleberg, Exped og Nanok.

Både Hilleberg (Jannu) samt Exped (Orion Extreme) er jeg særdeles fornøyd med, veldig solide og gjennomtenkte 4 sesongers telt (begge røde).

Nanokteltet (grønt) har jeg ikke brukt mye da det hovedsaklig er tiltenkt tenåringene i huset, men det virker også bra som et 3 sesongers telt. Nanok har også forbedret sømkvaliteten på den nyere teltene sine, de tidligste utgavene var plaget av noen barnesykdommer samt ujevn sømkvalitet.

Det finnes også en rekke andre produsenter som har gode teltkonstruksjoner.

Let (samt prøv) og du vil finne. :-)

Hva er det for øvrig du mener du vil savne/bli mindre fornøyd med ved å ikke kjøpe Helsport?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Grønne telt er lettere å forveksle med en stein i dårlig lys på vinteren, men det er egentlig ikke noe stort problem. Det verste med grønnfargen er at det gir assosiasjoner til militært utstyr, og den assosiasjonen kan jeg klare meg uten på fjellet ;)

Innser at jeg høres lit vel Helsportfrelst ut, men det er jeg egentlig ikke... Har hatt et fjellheimen x-trem 4, og det var jeg veldig fornøyd med, men var litt for stort og tungt for helårsbruk. Har også prøvd flere andre Helsporttelt med god erfaring. Helsport kjennes dermed trygt ut å kjøpe, også med tanke på at de har veldig god service dersom noe skulle skje. Hadde helsport hatt en annen farge på fjellheimen xtrem 3 så hadde jeg nok kjøpt det igjen. Formålet med tråden var nok like mye å overbevise Helsport om at det er et marked for andre farger enn grønn.

Har forresten kjøpt et Nanok DomusTrio (rødt), og satt det opp i stua nå. Tenkte egentlig jeg skulle sende det i retur ettersom jeg ikke tør benytte det som et "5-sesongers" telt. Nå har jeg imidlertid begynt å fundere på om jeg skal beholde det som et vår- / sommer- / høsttelt, og heller kjøpe et solid vintertelt for de utsatte turene. TNF VE-25 får i så måte veldig mye skryt fra sine brukere, men hvordan er teltet i forhold til f.eks Hilleberg sine telt eller exped orion som ble nevnt her?

Er det plass nok i forteltet til VE-25 til å grave en grop i snøen slik at man får ståhøyde i det? Er vant til den løsningen i telt som har stort fortelt, og tror jeg kommer til å savne den muligheten. Lurer også på om det ikke fyker mye snø inn under ytterduken ved kraftig vind og tørr snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal vera lett å sjå mot snø, i snødrev eller skodde, er det kontrast mot det kvite som gjeld. Mørkast mogleg er altså lettast å sjå etter mi erfaring. Helsport si grønfarge er riktignok så lys at det ikkje er noko særleg betre enn raudfarga. Gulfarga som Helsport brukar, er ikkje eigna til anna enn å signalisere at det er eit Helsporttelt. Roald Amundsen farga teltet sitt svart for at det skulle synast, og for at dei skulle ha noko å kvile augene på i alt det kvite. Hilleberg si grønfarge passer veldig godt til mine krav til synbarheit i snø, men er desverre så mørkt at det synest betre enn eg likar på barmark(der er Helsport-grønt betre).

Det er heller ingen grunn til å skygge vekk frå alternative produsentar. Det finst mange telt som har langt betre kvalitet enn Helsport sine. Etter to stangbrekk i Helsporttelt (i løpet av teltet sine fyrste 25 netter ute), skal det i alle fall mykje til at eg legg vintersoveposen min i eit Helsporttelt nokon gong.

I fjellet her vart det brukt raude løypestikker for nokre år sidan. Dette var nok eit resultat av at nokon trudde at raud skulle vera lett å sjå. Desse er heldigvis bytta ut med svarte stikker no, og det merkast godt at dei er lettare å følge i snødrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har vært i kontakt med Helsport for å høre om de ikke snart skal lage en rød / gul utgave av Fjellheimen x-trem. Det hadde de ingen planer om da de ikke opplever at det er så mange som etterspør det. De kunne evt produsere ett telt til meg, mot et pristillegg, da i rødt / gult. Helt rødt ble for nært Hilleberg.

Hvor stort var dette pristillegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Helsport tradisjonell lys grønn ute / oransje gul inne er super, og det er systua til Helsport også!

Nye fargene fra 2014 ca? og den sitrongule innerduken liker jeg dårlig. Blir gæærn farge inne.

I år 2016 ser jeg bare rød og gule telt i ekstrem segmentet til Helsport. Det synes jeg er leit for jeg er i markedet for en Svea og jeg vil ha den grønn.

Ser ut som Helsport har fjernet en barduneringskappe fra hver side av Svea, var det ikke to x to før?    :(

Smak og behag. Jeg synes Helsport rød gul kombo er harry. Den funker til nød om vinteren, og har en varm og komf fargetemperatur inne må sies, men om sommeren er de fargene no good for meg. Man må da være i stand til å finne tilbake til teltet uten at det skal lyse som er juletre. eller? Jeg forstår jo at man kan trenge et selvlysende telt om det skorter på navigeringskunnskapene og man ikke bærer gps og jeg er for røde og oransje signalfargede telt. Men der må også være grønne.

Jeg håper å se Helsport ekstremsegmentet tilbake i grønn/gul i tillegg til signalfarget. Jeg mener forøvrig Helsport bør skifte fra rød/gul til uniform oransje.

2016 er året jeg kjøper Helsport på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke har fått med meg. På Helsport siten finnes. Fjellheimen x-trem i rødt/gult.?? Selv har jeg Ringstind i grønt og Ringstind Superlight i blått. Blåfargen er ganske mørk så den virker ikke skrikende. Ønsker ikke å avertere hvor jeg har slått leir. Jeg camper ikke om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Er det noe jeg ikke har fått med meg. På Helsport siten finnes. Fjellheimen x-trem i rødt/gult.?? Selv har jeg Ringstind i grønt og Ringstind Superlight i blått. Blåfargen er ganske mørk så den virker ikke skrikende. Ønsker ikke å avertere hvor jeg har slått leir. Jeg camper ikke om vinteren.

6 år gammel post - ikke sikkert du har lest den før. 

 

1 time siden, RaskeTassa skrev:

I år 2016 ser jeg bare rød og gule telt i ekstrem segmentet til Helsport. Det synes jeg er leit for jeg er i markedet for en Svea og jeg vil ha den grønn.

 

Jeg fikk tak i et Svea 4 i rødt i aller siste liten.

Så langt jeg vet blir denne modellen ikke satt i produksjon før kanskje i 2017 (jeg ringte Helsport i vår). Vi hadde et grønnt et først, men da vi fikk det nye teltet - var det brukt(fullt av hundehår og fotspor etter våte ben i taket av teltet) - så vi returnerte det og fant som nevnt det røde - som vi er svært fornøyde med. Det kan hwnde det kommer et rimelig Svea med hundehår etc på en eller annen outlet om ikke lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehår aksepteres her men tassa i duken, fy!

Telt er viktig. Det er kåken. Hjem. Sliten og blaut. Teltet, tørt og lunt.

Jeg blir teltsjuk. Det skjer fort om jeg ligger fast.

Fargen på ytterduken kombinert med fargen på innerduken lager en mix av farget lys jeg oppfatter inne i teltet. Det lyset er viktig.

Det er avgjørende at teltet har en komfortabel fargetempertatur inne, i dagslys, hvis jeg ikke skal bli gæærn av å ligge.

Helsport endra fargepalett for noen år siden og det var en tabbe i mine øyne. Jeg håper nå at den i 2014 mørkere grønne ytterduken og den grusomme sitrongule innerteltduken er i ferd med å fases ut. Sorry at jeg er så krass, til dere som har nevnte sitrongule innertelt. Bror min har en, blågrå sitrongul og jeg klarte heldigvis å holde kjeft når han dro nyervervelsen fram.

Detta er nå min mening i allefall. Tradisjonell Helsport lys grønn ytterduk kombinert med den gode gamle varmgule innern som strekker seg litt mot oransje.

De to fargene spiller på samma frekvens. De lager en symbiose av ulik farge i lyset med fin brytning mot hverandre men i harmoni, o yeah. Varme valører. Digg! Det er et inneklima fargemessig jeg holder ut i, en stund. Et beskjedent telt sett utenifra, farge natur, ikke signal. Viktig det og.

Rød telt med gul innertelt gir for varme valører. Rødt telt med hvitt innertelt; bedre enn gult. Hilleberg mørk grønn ytterduk; for mørk og kald. Helsport sitrongul innertelt; grusom! Helsport ny mørkere grønn ytterduk; som Hilleberg, skjerp dere Helsport. Hilleberg BrunSand; en vinner! Helsport kombo rød gul yttertelt; på tide å tenke nytt snart? Helsport blågrå; ser ut som en stein i røysa, perfekt til sitt bruk. Hadde blågrå Helsport hatt en sunnere gulfarge på sitrongul inner ville den vært fin.

Saken er at Helsport hadde en perfekt fargekombo i den tradisjonell lys grønne ytterduken og gul mot oransje innerduken. (som de slutta å sy på, i 2014 tror jeg)

Jeg ber til den allmektige urfuru om at Helsport tar til vettet og gjenninfører varm lys grønn og riktig gul. Helsport er den eneste teltprodusenten som har klart å naile valørene på grønne telt, frem til 2014 vel og merke. Nå er det bare sorgen... kun rødgul yttertelt i katalogen.

Er ikke den rødgule Helsport komboen blodharry og utrolig dårlig match mellom rødt og gult? Jeg synes i affal det. Helsport signaltelt kunne vært så sinnsykt mye tøffere, med bra farge inne,  om Helsport ikke var blitt fargeblind.

Og, de har fjerna en av to bardunkapper på siden av Svea. Skandale!

Til dere som klarte å lese i gjennom: lev vel, trå varsomt, ikke lag for breie spor og brenn opp dasspapiret etter deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RaskeTassa skrev:

Og, de har fjerna en av to bardunkapper på siden av Svea. Skandale!

 

Det var nytt for meg. Men større skandale at Svea er gått ut av produksjon spør du meg! Jeg har sett at om man av ymse grunner ikke setter opp bardunene der det er bardunkapper - så blir denne kappen som en takrenne. Kun som en observasjon.

Takk ellers for en godt og lesverdig innlegg. Vi har teltet nå i 10 netter i strekk i Svea - Island rundt, og har egentlig ikke tenkt så mye over den fargeproblematikken som du nevner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Ringstind Light 2 for å ta over for mitt gamle Ringstind 2 i 2014. Av en eller annen grunn har jeg ikke trivdes like godt i det nye teltet som det gamle, nå begynner jeg å lure på om det kan være fargekombinasjonen etter å ha lest i denne tråden.

Jeg liker den rød/gule fagen på extreme-teltene til Helsport og har ønsket mange ganger at mitt Fjellheimen extreme hadde en slik farge, kanskje jeg skal bare være fornøyd med at teltet har de "rette" fargene av gul og grønt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ KjellIver; takk for opplysning om utfasing av Svea. Du fikk meg til å ringe Helsport. Jeg har delvis gode nyheter.

Lys varm grønn er delvis tilbake i ekstremsegmentet for 2017. Usikker på fargen på innerduken, regner med at de syr opp resterende sitrongul før den fases ut.

Helsport Svea skifter navn tilbake til Spitsbergen. Svea hadde to kortere stenger i endene. På Spitbergen blir det fir like lange stenger. To x to bardunkapper på sidene. Kommer i tre og fir pers, men kun Spitbergen 3 kommer i grønn. 180 bredde på 3pers og jevn 110cm under innern. Dette er bra.

Ellers innfører Helsport noe jeg har venta på lenge; ÅpenTunnel. (Håper Spitsbergen får dette i fotenden, glemte å spørre men har ikke helt trua.) Hilleberg har, og har hatt det, Helsport og , men de har ikke utnyttet potensialet. Men nå kommer det, ser det ut til :)

ÅpenTunnel gir deg via dobbel(?) dør og glidelås i enden muligheten til å rulle opp og knytte ende og ventilstykket på teltet helt ut av veien. Man får panorama utsikt fra soveplassen, tenn opp, kjør kaffi og nyt horisonten fra horisontalen. Teltet blir som en gapahuk og det blir mindre grunn for å dra hele brenner og gryteruklet ut for å koke.

Men dette hører til en annen plass, tilbake til farger.

Jeg er entusiast gjennom 35år. Jeg har ikke misset en kollekjon av Helsort. Jeg har fått med meg og studert alle. Jeg har mange Helsport i øvre segment of fornyer / utvider i snitt hvert 5 år. Det er ingen hast for meg, men UV strålinga eter, og dagen kommer da de gamle trofaste sliterne ikke lenger kjennes trygg i 18ms. Og da må det inn nytt. Ser ut som vinduet åpner seg nå, handle raskt før det lukkes igjen.

Entusiast, naturfundamentalist, bitter veteran og tradisjonell som vått moseavtrykk i ræva. Dette er min stemme.

Det er ikke opp til Helsport å avgjøre for meg om jeg skal ha naturfarget eller signalfarget ekstremtelt!

Det blir som å kreve at jeg skal tilbe Allah og snu ryggen til Urfurua's ånd. Dette med farger på teltet er relgion, og Helsport skal bare holde seg unna diktat!

Jeg krever å få avgjøre grunnpaletten selv, Helsport MÅ lage alle ekstrem modellene både i Natur og Signal. (og bremse opp stadig modell endring)

Jeg nekter å ligge på fjellet som en utspjåkka selvlysende påfugl latterliggjort (i mine øyne) (ja jeg er en brautende jævel i grønt telt) av sitt enorme behov for å bli lagt merke til. Ja, der finnes noen få sterke argumenter for signalfarger. Men kom igjen'a, har du ligget i 4grader fuktig sommerkuling på utsatt plass, så blir stormmatter for all tid etter et krav. Der finnes kun ekstremtelt i min verden, jeg bruker dem om sommeren og. Rød/Gul om sommeren... oioioi , nei vetu hva! Et sted går grensen, det kommer ikke på tale, fordi; det er en absolutt fullstendig grusomt støgg kombo og det er på tide at noen flagger dette for å bli kvitt elendigheten.

Jeg ville ikke kjøpt et signalfarget telt uansett, men hadde blitt bra imponert av å se en uniform "Fjellreven" -Oransje farget Helsport ytter signal ekstrem. Det er signalfargen helsport bør ha. Oransje, Men svarte bånd. Og bånd fra Husfliden i Limited versjonen :) Jålete og helt konge!

Jeg tror det er overveldende sansynlig at folk som velger rød og gule telt også stemmer i slike poller som dette. Jeg kan ikke se for meg at vi som sverger til grønne telt har samme behov for å henge på forum. Til ettertanke!

Ser ut som det går riktig vei mot 2017.  Virker som der finnes håp, tross alt.

Heia Helsport min gamle venn! Ta vare på systua og damene som jobber der, og lykke til med fargene!

 

Endret av RaskeTassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de røde og gule fargene jeg.

Har et grønt Fjellheimen 3camp som aldri har sviktet, det må være omtrent 10-12år og gud hjelpe meg å lei jeg er av den fargen, alle har grønne telt jo.

Så i år ble det handlet inn et nytt Fjellheimen i rødt og gult. Fine teltet:-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.