Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltturtips (med sykkel) i Oslomarka


marteknudsen

Anbefalte innlegg

Jeg tar opp igjen min barndoms favorittaktivitet og har kjøpt telt. Turen skal gå til et vann, men akkurat hvilket trenger jeg hjelp til å finne ut av. Siden jeg er litt syk og fort blir sliten må turen være lett, og siden jeg drar etter jobb på fredag kan det heller ikke være langt. Det er egentlig en test-telttur mer enn en sykkeltur. Jeg er villig til å ta en halvtimes togtur for å komme meg til et fint sted hvis det hjelper med å finne et sted der det ikke er så mange folk og teltplass rett ved vannet. Bålplass hadde også vært fint, men sikkert veldig attraktivt blant sånne som "oss" (dere..). Håper på rask tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange fine steder du når med sykkel. Er ikke så stor trafikk heller i marka nå som det begynner bli høst.

Skal du bare telte eller fiske og? Ikke alle vann som er like lette/fine å fiske.

Ulemper med grusveiene innover marka er at de stort sett starter med mye oppoverbakke, spes fra Oslo men og lenger nord.

Men sykler du inn Maridalen så er det ikke så langt hverken til Øyungen via Skar eller Bjørnsjøen, Rottungen, Hakloa via Hammern.

Fra Elnes er det ikke så langt og ikke for mye oppover inn til f.eks Elvann og Langvann. Begge har bra teltplasser.

Fra Stryken er det veldig kort til Store Skillingen videre vann innen rimelig distanse er S og L Daltjuven, Manntjern, Sandungen og Gjerdingen. Alle ligger så og si ved vei. Det er fine teltplasser ved alle vannene..

Er du nære vei så er det jo mer folk og. Bjørnsjøen ligger jo ved Kikut og har mye trafikk. Rottungen har masse teltplass men det pleier være en del folk der, samme med Øyungen.

Jeg liker meg best inn fra Stryken men jeg har bil så det er enklere da. Tror kanskje ikke det er så lett å få med sykkel på ettermiddagstogene ut av Oslo. På Elnes stopper vel ikke togene lenger så her må du evt gå av og sykle fra Hakadal.

Bålplass i en eller annen form er det ved alle vann men det er begrenset hvilke man har lov å bruke om sommeren. Bålforbudet slutter vel 15 sep så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Det ble tur til Rottungen via Hammeren. Ganske heftig med bakkene opp for en som ikke har brukt en muskel på 5 uker, men deilig da vi kom frem. Det nye teltet besto debuten med glans. Noen erfaringer rikere til neste telttur er vi også ;) (1. Tidligere ankomst til teltplass, 2. Sjekke om primusen funker før avreise) Vi fant en flott plass inn stien til venstre der hvor veien fortsetter langs vannet. Fin bålplass, og sikkert veldig fint å bade der om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner denne tråden litt:

Er det noen som har tips til et fint sted å sykle med barn (6 år) for overnattingstur i Nordmarka? Jeg ser for meg å pakke telt mv i sykkelvogn bak min sykkel og la poden sykle selv uten bagasje. Ønsker primært å finne et sted ved et fiskevann hvor man ikke trenger å sykle så langt men som samtidig ikke er helt overbefolket. Gjerne uten for mange oppoverbakker :) Det blir første telttur for junior så jeg vil legge opp til mest mulig positive opplevelser slik at det gir mersmak.

Har bil med mye plass så utgangspunktet trenger ikke være Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme anbefaling, Hugo. Husk at det stort sett er oppoverbakke inn i Nordmarka.

På denne ruta er oppoverbakkene slakere, og akkurat passe på hjemmoverveien. :)

Hmm. Kan kanskje bli litt langt for en 6 åring. Du har jo Øyungen fra Skar i Maridalen, men da snakker vi oppoverbakker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en times kjøring ikke skremmer så er Damtjern vest for Steinsfjorden ett fint utgangspunkt.

Det finner du parkering (mot betaling) i ca 450 meters høyde og flere fine teltplasser ved Storflåtan mindre enn en kilometer fra parkeringsplassen.

Jeg har vært på tur der sammen med et vennepar som dro på teltur med barnevogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått der oppe ved flere anledninger uten å ha sett eller selv erfart noe i alle fall.

Kan jo hende at det ikke er like fristende så utenfor sesong som nå, da det ikke står like mange biler der?

Men som alltid: Aldri la det være spor av verdisaker synlig i bilen når den står parkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om parkeringen ved Skar er trygg når man står natta?

Har hørt rykter om at "inviterte" gjester fra utlandet liker å plukke med seg saker og ting.

Hei.

Har en rekke ganger hatt bilen stående på Skar, både i høysesong og i lavsesong. Jeg har ikke opplevd skader, innbrudd e.l.

Men jeg må innrømme at jeg alltid lurer litt når jeg er på vei tilbake fra tur.

Et ubekymret alternativ er jo å ta bussen opp, da får man jo flere rutemuligheter for turen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.