Gå til innhold
  • Bli medlem

"Dagbok" - Bok om 2000 m topper


morten

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Boka er meld i siste Fjell og vidde. Kort, men god melding:

De som ønsker å samle på topper over 2000 meter i Norge kan glede seg over det nyeste praktverket om norske stortopper. Toppene er skikkelig presentert i ord, bilder og kart med informativ og inspirerende tekst. Dette bør bli den nye bibelen for toppsamlere i Norge.

Og det var alt dei skreiv.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesso: Vi er veldig godt fornøyde med omtalen i Fjell & Vidde. De som har lest bokomtaler i F&V vet at de sjelden er veldig lange. Nå skal det også sies at dersom F&V holder ord, så kommer det en god del mer om boka og 2k topper i påskenummeret.

Den so leve får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som er interessert: Bøkene har gått ut fortere enn vi hadde trodd og vi sitter nå på litt i overkant av 300 bøker, noe vi regner med å bli kvitt i løpet av 2-3 uker med litt aktiv innsats. Selv om veldig mye av potensiale er tatt ut, er det litt dumt å være utsolgt punktum etter snaut 5 måneder. Vi ønsker derfor å trykke opp boka, problemet er bare at pga. forholdet pris / volum er dette en bok det ikke lønner seg (med strek under ikke) å trykke opp i 1000 nye eksemplarer eller slikt, i motsetning til mange andre bøker, vi er derfor avhengig av å trykke opp et vesentlig større antall, som vi må regne med å sitte på mye lengre.

Vi teller på knappene i disse dager. Aktuelt intervall er 3-5000. 3000 er den forsiktige linjen med svært lite fortjenestepotensiale, mens 5000 er offensivt med et brukbart fortjenestepotiensiale, men også større risiko. Skulle ikke forundre meg mye om vi lander et sted midt i mellom :)

Men nå til det jeg ønsker meg: Vi får deadline på 2. opplaget til påske omtrent, og ønsker oss av hele våre hjerter at de som har feil og mangler som de har funnet, melder fra om disse slik at vi kan få rettet opp så mye som mulig til 2. opplaget. 2. opplaget kommer til å være for salg i flere år regner jeg med, og om det skulle bli aktuelt med en 2. utgave noen gang, så er det et antall år unna.

Så meld fra om feil og mangler!!!!! Vi har fått en del tilbakemeldinger, men vi vil ha så mange som mulig og det til begynnelsen av april.

2. opplaget kommer i salg fra slutten av mai, med 4 ekstra sider, primært for å gi mer luft bak i boka.

Så inntil videre kan vi bare si takk til alle som har kjøpt boka. Takk til alle som har kommet med hyggelige tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk, og til alle som har meldt fra om feil og mangler så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Nå skal det også sies at dersom F&V holder ord, så kommer det en god del mer om boka og 2k topper i påskenummeret.

Den so leve får se.

Og Fjell og Vidde holdt ord! :D Måtte kikke noen ekstra ganger på det nydelige forsidebildet til Fjell og Vidde nr.2/2006 som dumpet i posten idag. Jaggu var det ikke noe kjent med den unge forfatteren som poserer foran toppen av store Dyrhaugstind. :roll:

Inne i bladet er det satt av 6 sider med lesestoff og herlige bilder som jeg gleder meg til å lese nøyere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos siste Fjell og vidde...var det noen som la merke til denne setningen om Femundsmarka?

"Her er det ennå lite folk, så skynd deg før flere oppdager Femundsmarka, Norges flotteste villmark."

Det minner meg om den gamle reklamen for brusen Urge der en fyr setter en Urge-flaske fra seg og brøler "uuuuuuurrrrrrggggeeee!!!" hvorpå en hel haug med folk løper mot flasken for å bli første mann til mølla. Huff!

Det er både fordeler og ulemper med Turistforeningen, er det ikke? Det spørs hvor lenge Femundsmarka forblir "Norges flotteste VILLMARK" med slik reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I slutten av forrige uke fikk vi inn første delleveranse av 2. opplag. 1000 av vel 4000 bøker. De første 500 er allerede på vei ut, mens de resterende drøyt 3500 nok tar en god del lenger tid. Vi har beregnet at dette opplaget skal holde en 2-3 år til. Er ikke majoriteten solgt innen den tid, skal man ikke se bort fra at boken kan komme på tilbud våren 2009 eller noe slikt.

I forbindelse med at 2. opplaget er her, har vi så vidt fikset på forsiden på www.glittertindforlag.no i tillegg har vi freshet opp sidene for boka: www.glittertindforlag.no/2000meter

Sistnevnte er litt ukomplett, inntil Ragnar kan komme sørover igjen å hjelpe meg med å få kommentarscriptet på beina. Da er det meningen at de sidene skal bli et interaktivt kartotek over 2k toppene hvor alle som har info kan bidra.

Inntil videre har vi lagt ut litt tekst og en del lister for nedlasting. Samt et Excel ark med bl.a. en del samlerdata for dem som måtte ønske å samle etter 10pf eller 50pf lista. Vi har også lagt ut noen eldre medieomtaler av boka.

Så ta gjerne en titt på http://www.glittertindforlag.no/2000meter og kom gjerne tilbakemeldinger på feil og ting som ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at boka fikk omtale i siste utgave av Breposten også. Det var en ganske nøktern omtale, men de fleste som er interessert i slikt vet vel at boka er et "must" for alle 2k-entusiaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt bedre enn alle realistiske forventninger vi noen gang har hatt. Enkelte kortvarige feberfantasier teller ikke med.

Veldig, veldig hyggelig å høre. Og det er så fortjent, så fortjent :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Med så mye regnvær ble det tid til å jobbe litt med "tilleggsmateriale" til boka. Det er lagt ut nå under www.glittertindforlag.no/2000meter For å komme dit så klikker man på tilleggsmateriale. Det er kun lagt ut eksempler på materiale under toppene 1,0 12,0 12,2 69,0 og 82,0

Men kommentarscriptet er nå opetativt (takket være Ragnar) så alle kan legge inn kommentarer til toppene generelt eller beskrivelsene av disse i boka. Meningen er at disse sidene skal bli et korrektiv til boka i tillegg til selvfølgelig å være utfyllende. Hvis f.eks. 18 brukere legger inn kommentar om at en topp er alt for hardt gradert i boka f.eks., så kan det vel være et tegn på at det er riktig og vil da kunne fungere som utfyllende informasjon for brukere av boka.

Altså

http://www.glittertindforlag.no/2000meter og så til Tilleggsmateriale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Siste ukes bestselgerliste:

For første gang er vi med på bokhandlernes bestselgerliste:

Generell litteratur

(Mestselgende generell litteratur utgitt 2005-2006)

1. (Inn på nytt) Juice og smoothies (Christine Anbridge) - Spektrum

2. (Ny) Kroppen (Ben Morgan) - Damm

3. (Inn på nytt) Brimis beste (Arne Brimi) - Gyldendal

4. (Ny) Skrekkens menn (Hans Magnus Enzensberger) - Valdisholm

5. (2) Kampen om Spania (Antony Beevor) - Damm

6. (Ny) Fugler (Michael Eppinger) - Cappelen

7. (Ny) Dinosaurer og andre forhistoriske dyr (John Malam) - Spektrum

8. (Inn på nytt) Opptur: 267 fotturar i Sogn og Fjordane (Anne Rudsengen) - Selja

9. (Ny) Norges fjelltopper (Morten Helgesen) - Glittertind

10. (Inn på nytt) Historisk verdensatlas (John Haywood) - Spektrum

11. (Inn på nytt) Norge på langs (Lars Monsen) - Lars Monsen Boksenteret

12. (Inn på nytt) Praha: Topp 10 (Theodore Schwinke) - Gyldendal

13. (Inn på nytt) Thor Heyerdahl: Mannen og havet (Ragnar Kvam) - Gyldendal

14. (Ny) Tysk lommeordbok (Egil Daae Gabrielsen) - Kunnskapsforlaget

15. (Inn på nytt) Endelig ikke-røyker - for kvinner (Allen Carr) - Pantagruel

Spesielt med tanke på at nå i sommer har en god del av salget vårt vært gjennom helt andre kanaler som ikke er med i grunnlaget her, slik som DNT, enkelte sportsforretninger, og andre utsalgssteder oppunder Jotunheimen, så det relative salgsandelen er nok betydelig høyere (tipper maks 60% av salget vårt inngår i grunnlaget for den lista sist uke :D )...

Kult..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo svært hyggelig! Måtte dere bli millionærer av salget :D

Ble nesten sint her en dag på en bokhandler i Oslo da jeg så "tjene masse penger på ingenting"-boka om Jotunheimen til Erlend Loe og han andre jeg ikke husker navnet på stod foran og skjulte Bibelen deres. Da ble det raskt ryddet litt i hyllene hos den bokhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Det er jo svært hyggelig! Måtte dere bli millionærer av salget :wink:

Ble nesten sint her en dag på en bokhandler i Oslo da jeg så "tjene masse penger på ingenting"-boka om Jotunheimen til Erlend Loe og han andre jeg ikke husker navnet på stod foran og skjulte Bibelen deres. Da ble det raskt ryddet litt i hyllene hos den bokhandleren.

Hehe, ja noen ganger er det bra med litt dugnadsarbeid i bokhandelen. Det har nok forekommet at vi har foretatt en litt diskré omrokkering noen ganger selv.

I går 13.12.06 13,5 måneder etter utgivelsen ble vi faktisk utsolgt for boka. Er rimelig lei av å pakke akkurat passe plagsomt mange bokforsendelser (ikke så mange at det blir effektivt, men mange nok til at det ødelegger rytmen for andre gjøremål) omtrent daglig de siste månedene. Millionærer blei vi langt i fra. Vi tjente vel ca. 1 million før skatt på noe som tilsammen blei nærmere 4 enn 3 årsverk, men mye av det var kjempemorsomt og lærerikt, så vi er superfornøyde og voldsomt taknemmelige ovenfor alle som har kjøpt boka.

Nær halvparten av jobben er også mest moro, og selv om det er ganske mye negerarbeid (det er liksom ikke lov å bruke denne termen lenger, men alle vet hva det betyr og ingen mener noe vondt ovenfor negere med det heller) så er det alt i alt mye mer engasjerende og interessant enn den forrige jobben som regnskapsfører. Så jeg sa like godt opp høsten 2006 og satser for å se om det går an å gjøre et beskjedent levebrød av dette. Hvis man bare får vært mye på tur og ute i naturen er det jo ikke så farlig om man ikke tjener en tiendels meglerlønn engang.

Men det er jo en del dilemmaer knyttet til dette da. Mange mener at bøker som fjerner mystikken og deler av turgleden ved å fortelle "for mye" er negativt. Det er et argument jeg kjøper og føler. Men samtidig er jeg veldig klar over at: Lager ikke vi det, gjør andre det, og om de andre i det hele tatt har et forhold til det argumentet vet jeg ikke, og da kan i alle fall vi prøve å få med litt positiv natur og miljøbevissthet i samme slengen.

Så er det det med mange bøker. Det gis ut alt for mange bøker. Det er jeg også for så vidt enig i. Men det er så mange tusen mennesker som lever av og for bøker, og så lenge det er et marked vil det jo reguleres der. I tillegg er bokbransjen så full av støtteordninger og subsidier at det gis ut langt mer på grunn av dette. På toppen av dette er det for mange så stas å gi ut bok at de blar opp av egen lomme (ehem, ok gjorde vi også første gangen) for å få gitt ut en bok. Mange av disse bøkene når ikke engang break-even, dvs. forfattere betaler for å komme ut.

Har tenkt mye på dette tidligere i år, og kommet til at løsningen er ikke at vi holder oss unna, men heller prøve å gi ut FÅ bøker, gi ut bøker som kanskje noen ønsker og heller bruke litt ekstra tid og penger på hver utgivelse. Markedet er nådeløst, og hvis det er meningen at vi skal holde oss utenfor så får vi vel beskjed om det. Når det er sagt, er det mye lettere for store kommersielle forlag å pushe halvgode ting ut i markedet enn for et lite forlag. Det har vi fått merke til gagns.

Men det som skjedde med Norges fjelltopper over 2000 meter var egentlig et lite eventyr. Litt treg start, men så gikk det som ei kule. Etter en stund var så mange kjent med boka om dette relativt smale temaet at salget gikk nærmest av seg selv. Salget stoppet i går, men kunne nok godt en stund til. Men vi velger å si stopp nå, en metning er nok ikke såå langt unna. 2000m-topper for Thommessen og Skogheim på Andresen og Butenschön forlag nå ha for seg selv noen år. Men skulle mot formodning markedet ikke jage oss ut av bransjen med det første er det nok sannsynlig med et sterkt comeback, kanskje i 2010?

I mens kan de som måtte være interesserte lese mer om vårt neste prosjekt her i denne dagboka:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tving flere inn i fjellheimen og opp på toppene. Gjør det til massesport, da blir det jammen vilt og fint i fjellet.

Hehe, sier gutten som har hytte inne ved Eidsbugarden. Tinger vel ikke på scootertransport når du skal på hytta og vel? Trøsten får være at det er ganske så mange andre som er sysselsatt med å styre med Jotunheimen på den ene eller andre måten, så jeg er nok langt i fra alene om å bidra til å ødelegge villskapen rundt hytta til Espen.

Dessuten har det kommet ut bøker om Jotunheimen ca. 2 ganger pr. generasjon minst de siste tiårene og Jotunheimen markedsføres så hardt i alle kanaler fra nett via brosjyrer og foreninger at jeg tror ikke en bok fra eller til gjør merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det er så sinnsykt digg de gangene Morten tar seg tid til å skrive lange innlegg. Klassen er skyhøy. Så noen kommentarer:

Vi tjente vel ca. 1 million før skatt på noe som tilsammen blei nærmere 4 enn 3 årsverk, men mye av det var kjempemorsomt og lærerikt, så vi er superfornøyde og voldsomt taknemmelige ovenfor alle som har kjøpt boka.

Og vi er voldsomt takknemmelige for alt dere har gitt oss, fra etojm.com, via Fjellforum til Fjellbibelen. Dette er imidlertid "bare" de rent fysiske resultatene av deres arbeid. Kanskje like viktig er deres smittsomme engasjement og ekthet i deres måte å uttrykke kjærlighet til naturen på. Dere er så til de grader mennesker som gjør ord til handling, og som lever i henhold til deres lære. Jeg håper dere er et forbilde for mange andre, ikke minst unge som vokser opp i et verdiforvirret og konfliktfylt globalisert samfunn.

negerarbeid (det er liksom ikke lov å bruke denne termen lenger, men alle vet hva det betyr og ingen mener noe vondt ovenfor negere med det heller)

Du har helt rett, Morten. Alle vet hva det betyr og ingen mener noe vondt overfor negere ved å si dette ordet. Selv har jeg enorm sans for mye negere har skapt gjennom historien, ikke minst innenfor ulike kunstformer, idrett og humor. Og nettopp humor er et stikkord vi må merke oss. Humor er etter mitt syn nøkkelen til forståelse og vennskap mellom folkeslag. Dersom vi takler å spøke med hverandre og ikke tar hverandre så høytidelig, vil veien til harmoni være langt kortere enn den militære slagmark som ellers er nødvendig. Derfor synes jeg det er så sørgelig at det nye moderatorregimet slår hardt ned på denne typen humoristiske uttrykk. Jeg håper ikke de går så langt at de sletter innlegget fra Forums grunnlegger.

Mange mener at bøker som fjerner mystikken og deler av turgleden ved å fortelle "for mye" er negativt. Det er et argument jeg kjøper og føler.

Dette synes jeg ikke dere skal ha dårlig samvittighet for. Hvis noen ønsker mer mystikk på turene kan de jo bare la være å kjøpe bøkene. Det er jo ingen tvang om at man må lese alt som gis ut dersom man heller foretrekker å oppsøke et område med begrensede kunnskaper i bagasjen.

Markedet er nådeløst, og hvis det er meningen at vi skal holde oss utenfor så får vi vel beskjed om det. Når det er sagt, er det mye lettere for store kommersielle forlag å pushe halvgode ting ut i markedet enn for et lite forlag. Det har vi fått merke til gagns.

Hvis dere holder dere på et nivå som er i nærheten av Fjellbibelen vil det overraske meg om det ikke er marked for dere. Jeg kommer i hvert fall til å kjøpe bøkene deres, selv om det er veldig irriterende at dere bruker dialektnavn på kjente og kjære steder der vi fjellelskere har et nært følelsesmessig forhold til de etablerte og innarbeidede riksmålsnavnene.

Til slutt ber jeg dere om å sørge for at Bibelen alltid er tilgjengelig. Det er nærmest maktarrogant å hindre folk som ønsker denne fra å få tak i den. Har man laget noe sterkt avhengighetsskapende og markedsledende burde man ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Espen, for vårt vedkommende er det i verste fall bare forbigående, når og om denne Jotunheimserien blir ferdig og går bra forlater vi Jotunheimen og vender blikket annetstedshen for å ødelegge andre sitt arvesølv, mens dere med hytte på Eidsbugarden kun får de andre 675 som har tenkt å leve av Jotunheimen livet ut å bekymre dere for :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.