Gå til innhold
  • Bli medlem

Kval sett på nært hold fra kajakk


Miamaria

Anbefalte innlegg

Helgens padletur med klubben ble bare helt perfekt. Hadde et lite håp om å få se spekkhogger, ettersom vi skulle såvidt ut i Vestfjorden. Så oppdaget vi plutselig ifølge min medpadler noen niser - men et kjapt blikk og lyden, tilsa at dette var noe større! Plutselig hoppet og spratt noe - var det springer, kanskje? Nei, der var det noe stort igjen. Det viste seg å være grindkval, med unger. (Rettet, de trodde først det var vågekval) :D Vi padlet utover og kom ganske så nært, der la vi oss i ro mens de svømte fram og tilbake. Ved en anledning kom de opp bare noen helt få meter ifra oss. En virkelig fantastisk opplevelse.

Film

Blogginnlegg også med bildeutsnitt hvor man ser ungen, ligger her (klikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor tøff kjente du deg der og da? Det må vel komme noen tanker om at hvalen, ved uhell eller vilje, hopper og knuser både deg og båt?

Kjempetøff! ;)

Neida. Som vi kan høre

så ble i hvert fall noen litt nervøse da de kom ganske nært. :) Men nei, jeg var faktisk ikke særlig nervøs. Jeg har håpet å få se kval nå i hele sommer, så når man da har sånn griseflaks at men faktisk får det, så ble i hvert fall jeg så gira at jeg ikke hadde vett til å bli særlig redd. Det eneste var den gangen de kom på det aller nærmeste, for neste gang de da skulle opp ifølge "mønstret" så skulle de egentlig komme midt blant oss - da la i hvert fall jeg ned kamera for å ha åra klar til støttetak. Men jeg så ikke for meg mer enn en stor bølge etter hvalen, eller i verste fall å bli dulta rundt, egentlig. Men de var åpenbart fullstendig klar over at vi var der, for de kom ikke opp før et godt stykke bortafor, plutselig.

Knuse oss? Nei, hvorfor skulle de det? De har jo et helt hav å svømme rundt i. Hvis de ikke likte oss ville det vel være mest naturlig for dem å bare svømme unna. Det er klart, om man hadde hatt filmen av kvalen og seilbåten friskere i minnet (det hadde han som på filmen sier han er nervøs, men han sa heldigvis ikke noe til oss andre om den før etterpå, he he) så hadde det vel vært annerledes. :)

Jeg følte meg liten i kajakk ved de store dyrene, men samtidig så tenkte jeg da på en måte at et så stort dyr ikke bryr seg så hardt med noe som er så lite. :) I hvert fall når det ikke svømmer og ser ut som mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg liten i kajakk ved de store dyrene, men samtidig så tenkte jeg da på en måte at et så stort dyr ikke bryr seg så hardt med noe som er så lite. :) I hvert fall når det ikke svømmer og ser ut som mat. ;)

Eg har i alle fall respekt for skapningar som er så store at dei kan knuse meg. Ikkje fordi dei vil meg vondt, men fordi dei eventuelt ikkje bryr seg, og eg vert knust bare fordi eg tilfeldigvis er i vegen for dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de hopper jo ikke uten videre, bare ruller seg i overflata som vi ser på filmen? Man blir vel uansett ikke knust om noe kommer og dulter borti, i verste fall havner man vel i vannet? Ikke at jeg har prøvd, men jeg klarer ikke helt å se for meg at de "tilfeldigvis" skal få til å knuse noen i kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.