Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport telt - vanntett?


Turkaren

Anbefalte innlegg

Var på tur i Jotunheimen i helgen, med et lånt, nytt Helsport Rondvassbu 3 manns-telt. Det teltet var ikke vanntett! Og det gjaldt over hele teltet. Med en person og god lufting, kan man heller ikke skylde på kondens.

Dunposen ble våt flere steder, særlig i fotenden, da fuktigheten naturlig nok gikk igjennom innerduken.

I taket ved forteltet, ble hånden kliss våt, og utstyret ble vått av drypp.

Hvordan er dette mulig, på et helt nytt telt (første turen), fra Helsport til kr 3999? Har andre lignende erfaringer? '

Jeg vet fra andre Helsport-telt at duken ikke er særlig tett. Men da har eieren skyldt på alder, og manglende impregnering. Men et nytt skal vel være tett? Og vi snakker ikke om sømmer med bomullstråd som skal utvide seg, da vannet kom igjennom på steder uten søm.

Jeg har et Basecamp festival-telt til 600 kr som faktisk er vanntett, testet og prøvd flere helger med regn og kuling. Med et knusktørt telt-tak etter endt helg. For min del blir det totalt uaktuelt å bruke en eneste krone på noe Helsport-telt.

Har Helsport noen ordning med nytt telt eller lignende?

Hilsen skuffet frilufter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste telt av denne typen, også billigere modeller, pleier jo å være tette. Jeg hadde en lignende opplevelse i sommer med en Hel Sport Lavvu, men det var hovedsaklig kondens. Hvis det regner så kan duken bli veldig kald og da får du mer kondens. Slå teltet opp hjemme og test det med hageslangen. Hvis det ikke er noen inne i teltet så får du ikke kondens og da må jo det vannet som kommer inn være lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i Jotunheimen i helgen, med et lånt, nytt Helsport Rondvassbu 3 manns-telt. Det teltet var ikke vanntett! Og det gjaldt over hele teltet. Med en person og god lufting, kan man heller ikke skylde på kondens.

Eg reknar med at det var regn utanfor. I så fall er det ikkje mogleg å unngå kondens, uansett kor godt ein luftar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det var regn. Men det skal ikke komme så mye kondens som resulterer i så mye fuktighet. Selv taket i ytterteltet var vått. Mitt billigere telt er helt tørt under taket, etter en helg med regn.

Det er særleg ytterteltet som vert vått av kondens, det er der det er kaldast. Ein teltduk som er veldig bratt vil kunne vera turr, men det er fordi kondensen ikkje blir hengande, men renn vekk.

Men dersom du ikkje trur meg, kan du gjera følgande forsøk med teltet ditt. Plasser det på turt underlag og steng alle ventilar. Så kan du dusje det godt med hageslangen. Men ikkje sprut rett på saumar og glidelåsar, for der vil det aldri vera heilt tett. Dersom duken vert våt på innsida, så er det utett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer problemet med kondons. Fjellet i disse dager, med vekslende vær - regn til opphold, og fra varmt til kaldt, kombinert med at vi mennesker puster, så er det vanskelig å unngå kondons.

Løsning: slutt å pust ? :D

Neida, - men har du prøvd teltet i regn på sommertid hvor temperatursvingningene ikke var så markante, var det like mye fuktighet i teltet da?

En løsning kan være å ta med seg et stearinlys som dreper mye av kondonsen.

Jeg er storfornøyd med Helsport Fjellheimen teltet jeg kjøpte i sommer, den tålte alt vær i sommer, fra 16 mm nedbør i timen en hel natt, i tillegg 10-12 m/s vind.

Husk også at teltduken bør være så stram som over hodet mulig, det hjelper godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemet i helga. Sov alene i teltet og hadde hunden i forteltet. Bikkja lå på en jerven fjellguk og et liggeunderlag. Stakk hånda ut til bikkja en gang mitt på natta, kjennte da at han var gjennombløt og det lå en stor vanndam på jervenduken. Så mye kondens kan det umulig bli med alle lufteluker åpene?!? Var også greit bløtt inne i teltet.

Dette er også et helt nytt helsport telt.

Ikke imponerende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store muligheter for at det er kondensvann dere sliter med.

Sett opp teltet hjemme i hagen og test med hageslangen eller i regnvær.

Ikke bare dampende og pustene bikkjer og fjellfanter som avgir vanndamp, men også moder jord i forteltet, våte klær og utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer vanntamp og kondens men ikke store vanndammer i forteltet. Men kan jo være lettvint også, skulle en være så heldig å få en fisk en regnværsdag, så kan en jo bare sette den ut forteltet så den holder seg fersk til hjemreisen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt telt var likedan ved første gangs bruk, men har vært vanntett etterpå.

Helsport opplyser om dette fenomenet på sine nettsider også - som andre også har vært inne på:

-Sømm er: Teltet er sydd med en bomullsomspunnet tråd med polyester kjerne, slik at bomullen skal svelle ut og tette selve

sømmen. Dette skjer ikke før tråden blir påvirket av vann. Det kan derfor hende at noen dråper kommer gjennom sømmen

den første gangen du bruker teltet. Med sømtettemiddlet kan du tette sømmer dersom det skulle oppstå små lekkasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt, i tillegg til andre teltmerker, Helsport telt i ca 15år, og er storfornøyd så langt. De har tålt mye juling, holdt meg tørr og ellers gitt meg den tryggheten jeg trenger på tur.

Jeg har noen ganger blitt sjokkert over kondensdannelsen i telt generelt rundt denne tia på året. Så når jeg bruker telt i disse tider, så bruker jeg et vanntett grevlingtrekk på soveposen (nedi ligger alle klærne), samt dekker til/pakker ned utstyr jeg ønsker holde tørt.

Kan jo være et mandagstelt du har kjøpt. Bruk hageslangen og sjekk om det er tett, før du sender det inn.

Lykke til!

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er det noe feil med teltet, eller det er kondens. Jeg har to Helsport telt i tillegg til andre merker og har veldig god erfaring med Helsport. Har aldri vært noe problemer med at det lekker, så sant glidlåsene lukkes :roll: Hadde med min gamle far over Hardangervidda for et par år siden og i tussmørket var han ute og gjorde sitt fornødne. Da han kom inn, trakk han ned glidlåsen og la seg til å sove. Vi fant ut neste morgen at han bare hadde trukket ned myggnettingen og ytterteltet var bokstavlig talt fult av snø :) Man lærer så lenge man lever

.....men ja; ta frem hageslangen som de andre har påpekt, så finner du ut av det. Hvis det lekker, så gir Helsport en flott service når det først er noe gæli. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye kondens kan det umulig bli med alle lufteluker åpene?!?

Når det er regnær, altså lufta ute er så godt som metta på vanndamp, hjelper luftelukene veldig lite på å redusere kondens. Lufta som kjem inn gjennom luftelukene er omtrent like fuktig som det som går ut gjennom luftelukene. Kunsten er å få kondensvatnet til å renne fint ned etter teltduken, og minst mogleg kontakt mellom soveposen og teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer vanntamp og kondens men ikke store vanndammer i forteltet. Men kan jo være lettvint også, skulle en være så heldig å få en fisk en regnværsdag, så kan en jo bare sette den ut forteltet så den holder seg fersk til hjemreisen. :)

Har du vanndammer i forteltet vil jeg si at du bør se litt på valg av teltplass... Og mener du at det har lekket så mye gjennom duken at det er dammer inne...??? Kondens kan være skikkelig vått. Er teltet satt litt slakt og det blåser, så "regner" det kondens fra duken inne. Selv i et 100% tett telt. -Og spesielt hvis det er satt et sted det samler seg vanndammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et Nordmarka 2 som jeg bruker til mindre turer. Har ligget og hørt på dundring fra regn i fem timer uten at det kom så mye som en dråpe inn. Litt kondens, det må man jo tåle, men ingen vanndammer. Jeg er storfornøyd med tanke på at teltet var så billig som det var. Bare en skarve tusenlapp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Nå har jeg vært på tur i helga, igjen. Samme problem med kondens og vann i forteltet. Tok masse bilder og sendte inn til helsport.

Svaret jeg fikk derfra var som følger (sånn ca): Send det inn nå!! Vi tester det hos oss, er det vanntett så syr vi inn en lufteluke til i forteltet. Er det ikke vanntett sender vi deg et nytt telt. Ingen av delene skulle koste meg en kr.

De spurte tom når jeg skulle bruke teltet neste gang slik at de kunne få det ferdig/sende nytt før jeg skulle på tur igjen.

Det kaller jeg service!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Jeg har et Nordmarka 2 som jeg bruker til mindre turer. Har ligget og hørt på dundring fra regn i fem timer uten at det kom så mye som en dråpe inn. Litt kondens, det må man jo tåle, men ingen vanndammer. Jeg er storfornøyd med tanke på at teltet var så billig som det var. Bare en skarve tusenlapp. :wink:

Støtter denne - har akkurat samme teltet kjøpt på XXL. Har brukt det sommer som vinter og et par ganger i skikkleig reinvær, men det har aldri kommet inn en dråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det renger hverken regne eller være noen i teltet for å få kondens. Det holder at det er nok fukt i bakken og at det er store tempforskjeller dag og natt og mellom luft og bakke.

Spes nå som det har regnet mye over det meste av sør-norge en stund vil det være fukt i bakken. I tillegg blir det fukt fra pust og lit varmere inne i teltet siden det er noen i det.

Så kan fort regn holde lavere temperatur enn luften ved bakken. Ergo vil luft inne i teltet og teltduken få nok forskjell til at det kan bli en god del kondens.

Mye som spiller inn.

Men det lønner seg å teste telt hjemme med hageslange. Hørt om telt som har noen små produksjonsfeil innimellom som da enten lekker mye ved sømmer eller hvor silikoninnhold og slikt i duk er helt feil. Da lekker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tur sørover etter å ha vært på Nordkapp i fjor (sykkeltur Lindesnes -Nordkapp -Fauske) var jeg innom Bjerkvik og handlet nytt telt. Helsport Femund 3 Camp. Fikk det billig, derfor kjøp. Skulle egentlig handle ny sovepose, hehe.

Da jeg like etter kjøpet stoppet på en campingplass for å sjekke ut teltet under noenlunde trygge forhold oppdaget jeg at teltet var produsert i 2001, og hadde altså ligget i pakkposen i flere år. Strikken til stengene var sprø og ubrukelig, slik at det ikke var mulig å få satt opp teltet. Jeg ringte forhandler, som øyeblikkelig kastet seg i bilen med et nytt sett stenger. Flott service!

Ved første regnskyll dryppet det litt gjennom sømmene, men har siden vært så og si pottetett, selv i regnvær som truer med å få duken til å revne. Senest på en tur over Setesdalsheiene nå i sommer. Torden, lyn, sterk vind og meget kraftig regn -ikke en dråpe vann i innerteltet. Ikke før jeg var dum nok til å berøre duken, da trakk noen dråper igjennom. Jeg er såre fornøyd med teltet ang. vanntetthet. En annen sak er at den ene stangkoppen har begynt å løsne i sømmene, og at den ene stanga knakk under oppsett da vi var på vei ned Sirdalen. Ikke noe problem fordi jeg hadde med ekstra stangledd, men jeg stusser likevel på at stanga knakk i overføringen mellom leddene uten unormal påvirkning. Å reparere teltstang mens horder av knott hadde storfest på en frustrert reisende var mindre artig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommer - regn - vindstille ... umulig å unngå kondens!

Om det henger regn på innsiden av hele innerteltet er det jo typisk for kondens.

Om duken ikke er tett kommer det typisk inn på toppen der det blir stående vann eller i sømmene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellheimen 3 camp og Ringstind 2 light,begge teltene mine er tett, vil tro at det er kondens som er problemet her.

Du kan forøvrig kjøpe footprint til teltet ditt,da får du redusert kondensen en del,da fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.