Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken del i repkitet har du hatt bruk for?


atari

Anbefalte innlegg

Interessert i å finne ut hvilke deler i repkitet folk har fått bruk for. Også ting de kunne hatt bruk for men som ikke de hadde med. Det være seg repkitet til teltet, liggeunderlaget eller hjemmelaget kit.

Tidligere i år var jeg så uheldig å knekke et stangledd til mitt Helsport Ringstind 2 Light telt og var da veldig glad for at Helsport hadde lagt med et ekstra ledd i repkitet som fulgte med teltet! Den knekte stangen lagde også et hull i ytterteltet som jeg fikset midlertidig med tapen som var i repkitet til teltet.

I juli var jeg på tredagers tur i Trollheimen og mistet da trinsen til den ene vandrestaven min. Ekstra trinse hadde jeg ikke med da men nå ligger den i repkitet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ståltråd (tynn) og en liten rull med duct tape fikser det aller meste. Har også hatt fremme nål og tråd noen ganger. Oftere for å fikse andres utstyr enn mitt eget. Utrolg at folk legger ut på tur uten noe å reparere med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståltråd (tynn) og en liten rull med duct tape fikser det aller meste. Har også hatt fremme nål og tråd noen ganger. Oftere for å fikse andres utstyr enn mitt eget. Utrolg at folk legger ut på tur uten noe å reparere med..

Jepp - ståltråd, liten rull med duct-tape, noe sysaker og lett-vekts Leatherman. Dette er det viktigste. Andre ting kan kannibaliseres fra det man ellers har med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte fiske frem nål og tråd for å fikse en av spennene til innerteltet på mitt Helsport (Nordmarka 3 Camp) telt etter å ha blitt tatt og ned kanskje 5 ganger... Litt irriterende, men veldig glad for at det befant seg et repkit der i det hele tatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lappet den minste av mine DownMat to ganger. Første gang etter at en superkjælen katt fant ut at det var digg med et nytt koseobjekt :D og andre gang etter uforsiktig omgang med en wobbler i nærheten av underlaget, selvfølgelig total menneskelig svikt som forårsaket alt sammen, hehe.

Løsningen ble i begge tilfeller å klippe til et lite stykke av medfølgende tekstil og lime det fast. Hvis hullet er lite nok skal det visstnok funke å bare stryke litt lim oppå. Limet som fulgte med i repkitet hadde forresten størknet fullstendig. Dette kan det være lurt å sjekke før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessert i å finne ut hvilke deler i repkitet folk har fått bruk for. Også ting de kunne hatt bruk for men som ikke de hadde med. Det være seg repkitet til teltet, liggeunderlaget eller hjemmelaget kit.

Teltstanga i Ringstind har knekt 2 ganger, så ekstraleddet er brukt. Stanga er no bytta ut med ei stang fra Hilleberg :D

Så er det spenner på sekken (Bergans), desse ryk altfor ofte. Spennene på lokk og brystreim har eg aldri brydd meg med å bytte undervegs, men spenna i hoftebeltet har også gått føyken. Fyrste gongen var det ho-delen som sprakk. Dette vart feltmessig reparert med fleire lag sportsteip. Etter den turen har ekstraspenne til hoftebeltet vore med, og vorte brukt ei gong. Hoftebeltespenna er seinare bytta ut med eit anna merke som heldigvis har halde, men reservespenna er alltid med i tillfelle.

Ski knekk regelmessig, men har heldigvis ikkje skjedd lenger heimanfrå enn 1-1,5mil, og aldri vorte reparert i felt. På telttur har eg med meg eit par trugar på toppen av pulken for bruk i dei brattaste motbakkane. Dette er også tenkt som nødløysing i tilfelle skiknekk. Skinene mine knekk alltid i nærleiken av hælen, så ekstra skitupp har eg aldri hatt bruk for, og har heller aldri vurdert å ha med meg.

Skibinding har losna frå skia utan at eg hadde med verktøy, og dette var faktis verre å gå med enn ei knekt ski. På langturar har eg no med meg eit lite skrujern (liten bitsholdar og PZ3-bits) for tilfellet. Dette gjer også at eg kan flytte bindingen dersom skia knekk (noko som alltid har skjedd i nærleiken av hælen).

Skolisser ryk når det passar dårligast. Eg har alltid hatt med meg ekstra skolisse i sekken, men eg har aldri brukt denne. Lissa vert alltid knytt saman att med ein knut, med alle ulempe dette fører med seg over tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lim fra repkit på et liggeunderlag. En billig sak fra Jysk så neste gang det lakk ble det "pensjonert".

Ellers er det veldig lite som har gått i stykker faktisk. Brukt en dyse fra repsett til primus en gang, dog fordi en annen måtte låne. Gassdyse han fikk med brenner var feil borret og brant ikke som den skulle.

Vel ikke noe som har gått stykker men viser at det kan være greit å teste utstyr før man legger i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bruk for stangledd til å reparera både teltstenger og fiskestenger. I tillegg har eg i slike tilfelle óg hatt nytte av lim og teip (elektrikarteip og gaffa). Ståltråd har vorte brukt til reperasjonar av skiutstyr som trinser og kabelbindingar. Til sist må ein vel nemna sysakene - dei vert ofte brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på de lengre vinterturene mine en egen pose på nesten 10L bare til rep.kit og reservedeler. Da kommer ekstra skitupp opp på dette igjen.

Når jeg brenner mye bål og/eller har med hunder er "plan B" viktig. Gnistregn og bikkjeklør kan ta kverken på det meste!

Alt laget av dun blir igjen hjemme på sånne turer. Likevel må jeg ty til lappesaker til telt og membranplagg.

Mye bruk av presenninger i høyfjellet, reduserer solide stålplugger til forbruksvare!

Slede, skibindinger og primus er et kapittel for seg... I kulde knekker alt av plast.

På vanlig kosetur blir ingenting ødelagt. Til og med slangeprimusen fyrer fint hele uka...

Etterhvert har jeg lært at jeg ikke kan ta med noe jeg ikke kan reparere. Enkle løsninger er best. Gamle ting holder ofte høyere kvalitet enn nymotens lettvekter-saker.

Hurra for ulltøy, kandaharbinding, Primus 210, Morakniv, lærreimer, pledd, celleplastunderlag, sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trengt en sånn dings som du trekker rundt en knekt teltstang. Hadde den heldigvis med på tur. Har også måttet korte inn en teltstang om vinteren da dukken har krympet mye. Da bruktes det sag fra lommekniven.

Har flere ganger måttet sy mine klær og låne ut til andre for å reparere sine ryggsekker. Nål og tråd er standardutstyr. Har også sydd en sømm i fjellskoen. Brukte til dette medbragt nål og sterk fiskesene.

Har brukt kniv, saks og pinsett fra lommekniven. Har også reparert vadere på sommerferie med medfølgende lapp som måtte limes på. Limen ligger hjemme i fryseren, slik at den holder seg lengst mulig. Må bare huske å ta med på tur.

Vi har hatt et tilfelle av løsnende skibinding. Løsningen hadde vært å pensjonere de aktuelle skiene for lenge siden. Problemet kunne ikke løses på stedet. Men det høres ut som en god ide å ta med skrutrekker til dette formålet. Du er veldig handikappet når dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - ståltråd, liten rull med duct-tape, noe sysaker og lett-vekts Leatherman. Dette er det viktigste. Andre ting kan kannibaliseres fra det man ellers har med seg.

Helt enig! Det andre tingene jeg har med bruker jeg sjeldent. Ståltråden brukes ikke så ofte, men de få gangene jeg har hatt bruk for ståltråd har det vært nødvendig (to ganger brekte skosåler samt brudd i ski). Har også limt noen produkter med superlim, men ofte fungerer det ikke. Ducttape holder det meste sammen til en kan lime hjemme med riktig lim.

Ekstra minilykt, minikompass og ekstra fyrstikker ligger i samme bag og har også vært brukt mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en balansegang: Skal en ha plan B for alt, risikerer en å dra med seg latterlig mye stæsj som en ikke trenger. Det er et vektspørsmål også.

Det hadde vært ideelt med et repkit som inneholdt nøyaktig det du trenger, ikke noe mer. Igjen sitter en igjen med et spørsmål om marginer. Noen ganger tar en ingen sjanser - t.d. på lange vinterturer og turer med barn, andre ganger er det ikke nødvendig med så fryktelig mye backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en balansegang: Skal en ha plan B for alt, risikerer en å dra med seg latterlig mye stæsj som en ikke trenger. Det er et vektspørsmål også.

Det hadde vært ideelt med et repkit som inneholdt nøyaktig det du trenger, ikke noe mer. Igjen sitter en igjen med et spørsmål om marginer. Noen ganger tar en ingen sjanser - t.d. på lange vinterturer og turer med barn, andre ganger er det ikke nødvendig med så fryktelig mye backup.

Ja det er derfor jeg startet denne tråden; for å finne ut hvilke ting i repkittet folk virkelig har hatt bruk for. Ikke hva repkittet inneholder da det har vært diskutert på forumet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp opp en aluminiums ølboks slik at du får et flak aluminium, rull sammen og ta med. reparerte teltstang med det og tape.

I sommer kjøpte jeg en tube uv lim på Skitt fiske. http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54537

Ene guttungen fikk en 4 cm lang flenge i en støvel. Jeg klinte på et lag av dette UV limet, holdt støvelen opp mot sola og den var tør og tett 10 minutter senere. OBS, må ha sol for at dette skal virke. Veldig elastisk, fint å bruke på goretex klær også.

Et annet lim AQUA SURE (fåes kjøpt på sportsnett) virker også på samme måte, bare klin på, det er både lap og lim i ett. Aqua sure trenger ikke UV lys for å tørke, men bruker mye lengre tid, helst natta over. Har reparert både liggeunderlag, støvler og dykkerdrakter med det.

Victorinox lomme kniv, den bredeste typen. Den har en del småverktøy som er bra å bruke, som multitool ikke har, sørg ihverfall for at det er en saks på ditt multitool.

Litt på siden, men allikevel. Jeg har epoxy fra west system hjemme. Jeg blander epoxy, herder og pulver til ønsket substans og limer og fixer det meste. Har brukt det både på tre og diverse metaller.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.