Gå til innhold
  • Bli medlem

Setesdalsheiane


JHR

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tredages tur i Setesdalsheiane i midten af september.

Hvilket startsted i den sydlige del af området kan I anbefale. Det skal kunne nåes i bil, jeg tenker selv på Ljosland Fjellstove eller Bortelidseter.

I "Til fots i Norge" optreder ordet myrlendt ofte. Hvad dekker det lige over? Er det et vådt område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myrlendt er våt terreng, der det lønner seg å ha sko med GTX membran. Min lange erfaring med lærsko i myr viser at lær som er behandlet med fett ofte lekker gjennom etterhvert. Med GTX sko fikk jeg en hel ny erfaring og det har blitt mye mer gøy å gå i myr. På stier gjennom myr som er mye brukt, er ofte vegetasjonen slitt bort på utsatte steder og da er det ofte noen områder med svart gjørme. Det er som regel ikke hele stien, men noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger en tredages tur i Setesdalsheiane i midten af september.

Hvilket startsted i den sydlige del af området kan I anbefale. Det skal kunne nåes i bil, jeg tenker selv på Ljosland Fjellstove eller Bortelidseter.

I "Til fots i Norge" optreder ordet myrlendt ofte. Hvad dekker det lige over? Er det et vådt område?

Jeg kan anbefale å starte ved Ljosland Fjellstove. Der kan du hyre "taxi"båt over Langevann. Gå innover forbi Pytten og videre inn til Gaukhei. Den er ikke betjent i denne perioden, men annekset ved siden av er åpent for selvbetjening hele året. Turen fra Gaukhei til Øyuvsbu er en dagsmarsj. Da er du rett ved Suleskarvegen. Herfra kan du haike ned til Rysstad og haike/ta bussen videre til Åseral (Ljosland) for å hente bilen.

Kan nok være ganske bløtt på denne tiden av året og store bekker som må krysses. Men området er veldig lettgått.

post-5513-133474719736_thumb.jpg

post-5513-133474719745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal du gå denne løypa på tre dager, får du lange dagsetapper. Kommer an på hva man er vant med, men både Lakkenstova-Kvinen og Gaukhei tilbake til Ljosland er relativt lange etapper. Bestiller man transport over Langevann blir det selvfølgelig noe kortere.

Vær obs på at det kan være mange våte områder(myrlendt som du nevnte) i disse løypene hvis det har regnet mye.

Uansett er det et flott turområde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.