Gå til innhold
  • Bli medlem

Storbrean rundt 12. august 2010


500fjell

Anbefalte innlegg

Jeg, Bjørn-Even og Olav stod opp i telt ved Leirvassbu. Været var lovende og vi bestemte oss raskt for å gå en skikkelig kremtur vi lenge hadde gledet oss til – Storbrean rundt. En hesteskotravers som byr på masse morsom klyving, akkurat på grensen til at jeg og Bjørn-Even droppet å ta med klatreutstyr (bare noe til Olav). Bilen ble parkert ved brua på Breabakken omtrent kl. 08.00 og vi la i vei mot dagens første topp – Geite. Sola fikk tørket gårsdagens regnskur mer og mer vekk, men i skyggesiden opp mot Rundhøe var det fortsatt vått berg. Vi fulgte den bratte nordryggen på Rundhøe og her fikk vi evaluert klyveferdighetene til Olav til en viss grad. Dersom han ikke går gule trekanter usikret ville denne turen ta grusom lang tid. Men Olav var ikke mye skvetten og var optimistisk i forhold til de senere utfordringene. Det hang en skydott rundt Sokse, nesten den eneste dotten i mils omkrets, men vi satset på at den ville forsvinne innen vi nærmet oss. Geite ble nådd uten problemer og vi stod på toppen 2,5 timer etter at vi forlot bilen.

Utsikten fra toppen var fin og veien videre mot Sokse så helt vill ut! I første omgang var vi spente på gulpunktet opp mot Sokses østtopper. Ned fra Geite gikk det greit med litt klyving som var litt ekstra småkinkig siden det var vått lav på steinene. Enkelte steder hjalp vi Olav ved å ta imot sekken hans, men han ble mer og mer høydeakklimatisert utover turen. Jeg valgte å jogge i forvegen opp hammeren i tilfelle Olav trengte tauhjelp. Men alle kom seg greit opp, og her var det et rimelig utsatt riss vi måtte følge opp! Et stykke borte ved ryggen bestemte vi oss for at Olav tok på seg klatreselen og jeg «sprang» ned til Killingen, en pf10 topp sør for Sokses østrygg som kun jeg var interessert i å samle på. Ned dit var det bratt og nokså svaete, men med tiden til hjelp kom jeg meg fint ned og kløv opp på pinakkelen. Tilbake til ryggen var det mye lettere og vips var jeg oppe ved sekken igjen. Olav og Bjørn-Even hadde fått et godt forsprang så jeg satte opp tempoet bort og over Sokse Ø1.

Bjørn-Even var i hundre borte ved det smaleste punktet på eggen. Da jeg og Olav kom bort skrøt han av at han hadde gått fram og tilbake eggen rundt fem ganger! :D Olav og jeg kom oss over eggen i rytterstil. Kort etter kom neste utfordring som var et bratt sva. Ved å lete litt fant vi fine riss å holde oss i på vei oppover. Olav gikk litt for langt mot venstre der det ikke var fester og mistet fotfestet! Begges puls spratt opp i taket, og jeg kommanderte bestemt at han måtte holde mer mot høyre og opp på ryggen igjen. Bjørn-Even hadde i mellomtiden begynt på det første klatreopptaket mot Sokse og lagt ut en slynge Olav kunne holde i. Etter dette kom et parti med lenger klyveklatring. Her var det vått og fuktig og nokså ekkelt uten sikring. Bjørn-Even gikk opp med tauet først for deretter å topptaue Olav opp. Vi holdt en renne som helte svakt mot venstre og endte noen meter ovenfor skaret mot hovedtoppen. Lurer nesten på om vi har gått litt feil, for her var det temmelig utsatt og det siste opptaket hadde omtrent ingen tak for hendene. Olav kom seg opp i fin stil, men da han skulle ta på seg klatreselen klarte han å miste videokameraet utfor nordstupet! Synd, men slik skjer iblant... Etter klatringa kunne vi spankulere greit opp til toppen av Sokse der utsikten var i særklasse!

Etter en matbit fortsatte vi nordover mot Store Smørstabbtinden. Det så ut som det var sinnsykt langt bort dit, men synet kan bedra. Etter nordkloa på Sokse kløv vi oss ned mot Sauen. Her så vi at noen hadde tatt rappell, men vi følte ikke behov for det. Mulig rappellfestene er fra i vinter/våres. Ned fra Sauen var det litt hardere klyving. Olav trakk raskt ut på breen til høyre og da han skulle ake seg ned på snøen fant han ut hvor lett det er å miste kontrollen. Heldigvis stoppet han før steinura nedenfor, men etterpå så vi at han ikke var langt fra å skli nedi en bresprekk (den var antakeligvis for liten til å dette oppi)! Opp til Kniven var det enkelt med et klatreopptak. Her så vi merker etter mye stegjernskloring, dette er jo en populær vårskiturtopp. Fra toppen så Store Smørstabbtinden rimelig mektig ut. Bjørn-Even vurderte å følge ryggen direkte opp, men innså etter hvert at det ville bli for spenstig uten sikring. I stedet traverserte vi noen hundre meter mot venstre fra skaret. Etter hvert havnet vi i en stor og løs renne. Renna lengst mot høyre fulgte vi enkelt opp til ryggen, dermed var vi ovenfor de vanskelige hamrene og kunne ta oss greit opp til toppen av Store Smørstabbtinden!

På toppen satt det en del folk og nøt utsikten. Morsomt var det at en av disse kjente meg og Bjørn-Even igjen fra Fjellforum (han har brukernavnet "Thor" på Fjellforum)! Mannen var selv fra Asker og hadde en datter som gikk i parallellklassen til Bjørn-Even. :D Vi slo av en prat og tok en lang pause på toppen. Det viktigste var at vi kom oss ned til bilen før det ble mørkt. Etter en hyggelig prat dro vi videre til Storbreatinden. Olav slet med vonde knær så vi tok det lungt i nedoverbakkene. Fra Storbreatinden mot Storbreahøe (Jervefonni) ble vi stanset av en bratt og løs hammer. Bjørn-Even og jeg gikk en omgåelse i nord via en smal og særs utsatt hylle. Olav tok derimot en rappell. Etter dette var det en løs, men morsom egg bort mot Jervefonni. Det gikk mot kveld og sola kastet et oransje lys som fargela alle tinder i Jotunheimen, nydelig! Vi var alle enige om at det hadde vært en fantastisk hesteskotravers og vi tok en give-me-five på dagens siste topp – Jervefonni. Ned mot Leirdalen var det litt knotete da vi rotet oss bort i en del sva og hammere. Enkleste rute går nok enda mer mot høyre enn det vi gikk. Men så...da vi endelig kom ned i dalen oppdaget vi at vi ikke klarte å krysse Storbreagrove noen steder. Vi trakk nedover og nedover, men ingen plass å krysse. Elva var stri og livsfarlig å vade. Av en eller annen grunn trodde vi at Leira var mulig å krysse en eller annen plass nedi dalen, så vi fulgte den nedover. Til slutt innså vi at det kun var én mulighet igjen – å gå 4-5 km helt ned til Geitsætre der det finnes en bro. Jeg tilbød meg å løpe i forveien, legge fra meg sekken ved setra og springe opp til bilen. Men to kilometer før jeg var fremme ropte noen tyske bobilturister til meg at de kunne kjøre meg opp til bilen! Det var meget snilt av dem og jeg takket ja. Dermed slapp Olav og Bjørn-Even å vente særlig lenge på meg ved Geitsætre, og senere på kvelden kunne vi sette oss inn på koselige Leirvassbu og skrøne og prate om dagens bravader. Takk for turen!

Turdata:

14 timer
19 km
10 topper > 2000 moh

post-3251-13347471715_thumb.jpg

post-3251-133474717167_thumb.jpg

post-3251-133474717191_thumb.jpg

post-3251-133474717204_thumb.jpg

post-3251-133474717218_thumb.jpg

post-3251-133474717241_thumb.jpg

post-3251-133474717256_thumb.jpg

post-3251-13347471727_thumb.jpg

post-3251-1334747173_thumb.jpg

post-3251-133474717313_thumb.jpg

post-3251-13347471733_thumb.jpg

post-3251-133474717346_thumb.jpg

post-3251-133474717358_thumb.jpg

post-3251-13347471737_thumb.jpg

post-3251-133474717382_thumb.jpg

post-3251-133474717398_thumb.jpg

post-3251-133474717412_thumb.jpg

post-3251-133474717428_thumb.jpg

post-3251-13347471745_thumb.jpg

post-3251-133474717461_thumb.jpg

post-3251-133474717472_thumb.jpg

post-3251-133474717484_thumb.jpg

post-3251-133474717495_thumb.jpg

post-3251-133474717507_thumb.jpg

post-3251-133474717518_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bra tur!

Ja. Da vi gikk Jervefonni for et par år siden fulgte vi stien langs Storbreagrove og krysset den noen meter inne på brekanten.

Stemmer! Karen vi traff på Store Smørstabbtinden anbefalte oss å gjøre den varianten oppe ved breporten. Men vi var naive og håpet på at vi ville finne krysningsmuligheter lenger nede jf denne rapporten https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne! Jeg har lest rapportene dine fra Saksi flere ganger for å få informasjon om veien opp dit fra øst. Men jeg må spørre deg; hvor var det dere gikk etter det første klatreopptaket https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=14018 ? På dette bildet er Bjørn-Even like ovenfor det opptaket https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=23966 Men etter dette skjønte vi ikke helt hvor veien gikk videre. Vi holdt en 10-15 m lang renne som skrånet mot venstre (fra like under den svære blokka til høyre i bildet), men den var både utsatt og teknisk i øvre del (lite tak). Kan dere ha gått mer direkte mot skaret mellom "saksebladene"? Kjekt å vite om det er andre som vil ta turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn og Håvard; det er slike turer som gjør det verdt å gå på tur :D! Ubeskrivelig hvor digg den brusen og isen på leirvassbu smakte :D!

WOW Olav, du er herved min absolutte favoritt her inne!!!

Ken Hibbit > Dave Wagstaff > John Richards > Derek Parkin > Derek Dougan osv osv.... (Wolves' stjernerekke fra 70. tallet dette)

Jeg satt på fanget til fattern under NRK's første Tippekamp fra England; Wolves - Sunderland senhøstes 69, Wolves vant 1-0 etter scoring av Curran. Husker det var fæle forhold med snø og mye dritt/stopp i sendingene den gangen....

Det bare måtte bli Wolverhampton Wanders!

Solid start nå etter 2 kamper har det òg blitt!

Vi bare MÅ på Molineux Ground når lista di er komplett Olav :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne! Jeg har lest rapportene dine fra Saksi flere ganger for å få informasjon om veien opp dit fra øst. Men jeg må spørre deg; hvor var det dere gikk etter det første klatreopptaket https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=14018 ? På dette bildet er Bjørn-Even like ovenfor det opptaket https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=23966 Men etter dette skjønte vi ikke helt hvor veien gikk videre. Vi holdt en 10-15 m lang renne som skrånet mot venstre (fra like under den svære blokka til høyre i bildet), men den var både utsatt og teknisk i øvre del (lite tak). Kan dere ha gått mer direkte mot skaret mellom "saksebladene"? Kjekt å vite om det er andre som vil ta turen. :)

Jeg husker bare det opptak hvor det er bilde av meg, fordi det var litt skummelt. Deretter gikk jeg rett opp til skardet mellom de to toppene,

uten å støte på noe som ga anledning til problemer :lol:

Var på begge toppene. Det var heller ikke noe problem å komme ned samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW Olav, du er herved min absolutte favoritt her inne!!!

Ken Hibbit > Dave Wagstaff > John Richards > Derek Parkin > Derek Dougan osv osv.... (Wolves' stjernerekke fra 70. tallet dette)

Jeg satt på fanget til fattern under NRK's første Tippekamp fra England; Wolves - Sunderland senhøstes 69, Wolves vant 1-0 etter scoring av Curran. Husker det var fæle forhold med snø og mye dritt/stopp i sendingene den gangen....

Det bare måtte bli Wolverhampton Wanders!

Solid start nå etter 2 kamper har det òg blitt!

Vi bare MÅ på Molineux Ground når lista di er komplett Olav :)

Hva har Tippekamp fra England å gjøre her i Turrapporter? tull :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har Tippekamp fra England å gjøre her i Turrapporter? tull :D

Dette "sidespranget" tåler nok både trådstarter og mod godt Bjarne!!

Hadde du giddet å sjekke Olavs profil, så ville du kanskje forstått???

Hils nå nye medlemmer velkommen her (med gjensidige interesser på tvers av kun vertikal steinur), heller enn grinete og gammal "Husker du" din grinebiter!! :D

Tips; lytt til en tidligere norsk artist > Jens Bokk Jensen > "Det er lov å være blid, du kan si det du vil si....." :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW Olav, du er herved min absolutte favoritt her inne!!!

Ken Hibbit > Dave Wagstaff > John Richards > Derek Parkin > Derek Dougan osv osv.... (Wolves' stjernerekke fra 70. tallet dette)

Jeg satt på fanget til fattern under NRK's første Tippekamp fra England; Wolves - Sunderland senhøstes 69, Wolves vant 1-0 etter scoring av Curran. Husker det var fæle forhold med snø og mye dritt/stopp i sendingene den gangen....

Det bare måtte bli Wolverhampton Wanders!

Solid start nå etter 2 kamper har det òg blitt!

Vi bare MÅ på Molineux Ground når lista di er komplett Olav :D

Ja, det må vi! Utrolig kult at det finnes andre Wolves-fans til og med inne på fjellforum! Utrolig bra start på sesongen med 5 poeng på 3 kamper, så ser nok ut til at jeg har enda et år på meg mtp Premier Leaguekamp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig tur! Hva vil dere anslå klyvingen opp på St. Smørstabbtinden til - altså den ruta dere fant fram til og gikk til slutt? Var det noen grad 2 punkter, eller mer?

Den ruta var ikke noe vanskelig, løsgodset var kanskje det verste. Klyvinga oppe på ryggen ovenfor renna var verken vanskelig eller spesielt utsatt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 9 måneder senere...

Selv om rapporten er gammel, er det lidt synd, at links ikke fungerer længere. Hvis det havde været links til eksterne sites, kunne det have været fordi, tingene var blevet slettet eller flyttet, men interne links inden for Fjellforum burde vel fungere? Her er de vel ikke blevet flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.