Gå til innhold
  • Bli medlem

En rundtur med packraft Stabbursnes-Sennalandet-Stabburselva-Stabbursnes


Mase

Anbefalte innlegg

Legger ut noen bilder fra en rundtur Stabbursnes - Sennalandet – Stabburselva – Stabbursnes, http://picasaweb.google.com/higesund/Stabbursdalen2010MedPackraft# .

En ideell tur for packrafting, med mye padling og greie bæringer, og start og stopp på samme plass.

Min tur var på 7 dager, men jeg brukte bare 2 til 4 timer på forflyttning hver dag, slik at tilsvarende tur kan gjennomføres på 3-4 dager, og da med god tid til å nyte naturen og fiske.

http://kart.finn.no/ har forresten fått veldig detaljerte flyfoto fra området, det er lett å se stryk og fosser nedover elva.

Harald

post-1579-133474715664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sikkert en kjempefin tur, hvor mange kilo hadde du med deg og hvordan er packraften i forhold til vind, hvor mye vind kan det være før du må gå i land og hvilke utgave er det du har og synes du den er vert pengene?

Turen var fin den. Jeg hadde vel ca 25 kg i sekken ved start, dvs ca 22 kg + båt.

Packraften tåler mye vind. På tur i fjor (link) opplevde jeg minst stiv kuling (sannsynligvis sterk kuling i kastene) over Sårgajavrre på skrå bakfra. Bølgene var ikke høye, og vindtrykket alene formelig presset båten framover. Jeg registrerte i perioder en hastighet på over 6 km/t. På Kåbtåjaure og Sitasjaure hadde jeg vinden bakfra, fra ca frisk bris til liten kuling. På disse store vannene bygde det seg opp bølger på 1- 1,5 meter, og vinden og surf i bølgene gjorde at GPS-loggen viser en gjennomsnittsfart på 5 km/t på strekninger på 3-4 km. Jeg følte meg etter hvert trygg i packraften i såpass sterk vind, den taklet forholdene greit, også støvelhav og refleksbølger i nordenden av Kåbta.

Når det gjelder vind forfra, vil jeg tro at grensen for noenlunde behaglig padling over tid ligger under frisk bris. Jeg har noen ganger padlet mot vind som nærmer seg liten kuling, men framdriften blir da lav.

Jeg har en Denali Llama. Jeg har tidligere hatt en Yukon Yak, men byttet ut denne fordi den ble litt kort og fordi den ikke hadde spraydekk.

Jeg vil si at i forhold til annet friluftsutstyr jeg har kjøpt, er packraften noe av det jeg har vært mest fornøyd med. Jeg syns den er verdt pengene. Annenhåndsverdien er dessuten høy; det er selgers marked.

Harad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.