Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan er utsiktene for rypejakta?


larka

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg og spørsmålet er som alltid hvordan det står til med rypebestanden. Signalene fra ulike steder i landet varierer og er ikke så lette å bli klok på. Senest i går så jeg et innslag på lokalteve her fra Østlandet hvor det ble rapportert om bedring fra tidligere år. Hvordan er det der du ferdes? Har du sett noe rype og hvordan vurderer du utsiktene? Selv gikk jeg på det største kullet jeg har sett på en fisketur på finnmarkskysten tidlig i august. Håper det er der senere på høsten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Jotunheimen har jeg sett store kull, men langt mellom. På Hardangervidda ser kullene ut til å være mindre, med små kyllinger. Men det er bare basert på mine egne småturer. Har også sett noe lemen, men langtfra mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte fra østlandet til vestlandet via Dalen i Telemark, Setesdalen og Sirdalen for en ukes tid siden og de høyeste partiene på veien mellom Dalen og Valle var full av overkjørt lemmen. Dette vidner om mye smågnagere i fjellet og slike gnagerår er jo som oftest et godt utgangspunkt for mye jaktbart småvilt. Det skal jo normallt være slike gnagerår ca. hvert 3. til 4. år, men her i Ryfylkeheiene har vi kun store gnagerår hvert 10. til 12. år noe mange mener har sammenheng med at det her beiter det så mye sau. Men nå skjer det igjen og da er det alltid like spennende hvor mye rype det blir. Været under klekkingen betyr jo også mye for hvor store kull rypa får frem.

http://www.snl.no/lemen%C3%A5r

http://www.snl.no/sm%C3%A5gnagersvingninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.