Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollaskeinuten (1622moh), Rogalads 3. høyeste og langt utenfor folkeskikken


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Det ble en langt over middels bra fjellsommer dette her, og i forkant av at vi klarte Norges 3. høyeste 31. juli fikk vi et bra forvarsel da vi kom oss opp på fylkets (Rogalands) 3. høyeste om lag tre uker før, nærmere bestemt 8. juli. Begge toppene er lite besøkt og en hel del mer krevende enn nr. 1 og 2. Dessuten har vi gått og siklet på dem siden forrige århundre...

I den grad jeg skal nedverdige meg til å si at jeg "samler" på topper, har toppene over 1500moh i Rogaland vært av spesiell interesse siden jeg sto på Snønuten som min første i 1992. Trollaskeinuten ligger forholdsvis utilgjengelig til på "platået" mellom Røldal og Kvanndalen, nærmere bestemt ved å danne selve vestveggen av Kvanndalen. Da vi gikk gjennom Lisledalen/Kvanndalen fra Haukelisæter til Nesflaten i 1999 og samtidig besteg fylkets to høyeste (Vassdalseggen (1658moh) og Kistenuten (1648moh)), kunne vi bare beundre Trollaskeinuten på avstand, ca. 800hm over dalbunnen. Faktisk er sistnevnte høyeste topp i fylket som ikke ligger på fylkesgrensen!

På "platået" mellom Røldal og Kvanndalen befinner forøvrig også to andre av Rogalands høyeste topper seg, nemlig Breifonn (1616moh) og Knoda (1542moh). Tilgangen til dette platået er betydelig forenklet pga. Hydros anleggsvei inn i Blåbergdalen. Pga. denne veien nås ca. 1050hm uten å forbrenne en eneste kalori. For de uinnvidde, går denne veien opp fra Røldalsvatnet etter å ha svingt ned til det som kan kalles "sentrum" i Røldal. Blåbergdalen er en nydelig høyfjellsdal som kan anbefales sterkt for telting og annet friluftsliv. I tillegg gir den altså tilgang til tre av Rogalands høyeste topper.

8. juli var det meldt brukbart vær, og siden kameraten også var fri fra alle plikter, bestemte vi oss for å gjøre alvor av turplanen fra forrige århundre. Fjorårets tur til Breifonn og Knoda hadde gjort oss sikre på at Blåbergdalen var det ideelle utgangspunktet for å nå Trollaskeinuten. Som tenkt, så gjort. Fra enden av anleggsveien fulgte vi høyre side av elva innover Blåbergdalen; mulig at venstre side hadde vært raskere, for vi ble bl.a. tvunget litt opp mot ruta til Breifonn pga. elva som kommer fra breresten der oppe. Men etter en kort vading, kom vi oss nå raskt og greit inn Blåbergdalen slik at vi kunne se ned til Indre Grubbedalstjørn. Vi gikk bratt ned til tjørna langs kraftledningen, og valgte å runde tjørna på sørsiden fordi det var korteste vei til toppen ifølge kartet.

Nede på eidet mellom tjørnene måtte vi av med støvlene igjen og vade elva. Etter en matpause før oppstigningen på ca. 550hm tok vi opp en av snøfennene som leder opp mot ryggen på ca. 1500hm. Vi hadde hatt brukbart vær i en periode, men nå begynte det å dra seg til fra sør, så vi valgte å gå på for å få sikt på toppen. Vi brukte derfor bare en times tid på oppstigningen, og til alt hell holdt sikten seg bra til vi sto ved den beskjedne varden. Da hadde vi først holdt litt for langt til høyre, slik at vi hadde kommet på feil side av det dype skardet sør for toppen.

Det var svært interessant å endelig stå på Trollaskeinuten. Vi hadde full sikt bl.a. nordover mot Vassdalseggen og Kistenuten samt sørover, ned den vakre Kvanndalen. På sørsiden hadde vi bl.a. det dype skardet og Gråura på skulderen som følger vestsiden av den midtre tredjedelen av Kvanndalen. Pga. delvis dårlig sikt i nordvestlig retning droppet vi å returnere via Ikasteskardet og Ikastenuten, som også så vidt overstiger 1600moh. Vi returnerte derfor samme vei som vi kom opp.

GPS-tracken av turen er slettet, så alle tider er ikke notert, men jeg mener vi brukte om lag 3 timer ren gangtid til topps. Da holdt vi nærmest snorbein retning mellom enden av anleggsveien og toppen. At dette er raskeste og enkleste vei til Trollaskeinuten, er jeg derfor helt sikker på. Vi valgte å besøke de tre toppene på dette "platået" som to dagsturer, men en finværshelg i telt i Blåbergdalen vil gi enkel tilgang til disse fine toppene for noen og enhver. Og siden man kan "kjøre til døra", trenger man ikke tenke på vekten av sekken. GOD TUR!

post-763-133474715369_thumb.jpg

post-763-133474715384_thumb.jpg

post-763-1334747154_thumb.jpg

post-763-133474715418_thumb.jpg

post-763-133474715432_thumb.jpg

post-763-133474715448_thumb.jpg

post-763-133474715464_thumb.jpg

post-763-133474715479_thumb.jpg

post-763-133474715492_thumb.jpg

post-763-133474715507_thumb.jpg

post-763-133474715522_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange flotte turer du har fått i sommer inkl Storen.

Jeg begynner nå å se at det kan bli kamp om fjellene i Rogaland.

Har hatt 10 dager i Sauda/Suldal fjellene og plukket 9 nye topper men mangler fortsatt Trollaskeinuten.

Denne traff jeg ved varden på Knoda, uheldigvis haltet den og sprang kun på tre ben.

Se det geviret!!

post-575-133474715535_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei, høres ut som en flott tur! Vet du noe om hvorvidt det er mulig å gå til Trollaskeinuten fra Kvanndalen/Kvanndalshytta, eventuelt over Mælen? Det ser ikke så ille ut på kartet eller på Finn.no sin 3D-visning.

Planlegger en tur dit til sommeren, men det er ikke så mange som har vært der, har jeg inntrykk av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg; hyggelig at noen er interessert i Rogalandstopper også, ikke bare de over 2000m!

Jeg vet ikke så mye mer enn deg om oppgangen fra Kvanndalen til Mælen eller Trollaskeinuten, fordi jeg ikke har prøvd, men er nesten sikker på at det går an utfra kartet. Det ser bl.a. mulig ut å gå fra Jensafeta og opp Ikasteskardet; spenstig nok i alle fall! Da vi var på Mælen, gikk vi korteste vei vestfra, fra enden av anleggsveien som går opp til Finnabuvatnet fra Nesflaten.

Dersom du ønsker å ta begge toppene i en jafs, vil det også være en fin, men lang tur enten å starte fra Blåbergdalen eller den omtalte anleggsveien ved Finnabuvatnet, eller kanskje som en tur fra A til B med en bil i hver ende.

Lykke til, uansett, men la oss få vite hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Kommer antagelig enten til å prøve varianten du foreslo (Jensafeta - Ikasteskardet) eller Uførestronda - Bakken. Sistnevnte alternativ blir antagelig en kortere/lettere tur hvis vi skal starte fra veien opp til Kvanndalen. Da er det bare å vente til snøen er smeltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.