Gå til innhold
  • Bli medlem

Fosenalpene


alexstra

Anbefalte innlegg

Jeg var i Trondhjem i noen dager og ville dra på en fjelltur i samma slengen. Jeg søkte rundt på fjellområder og fant et ganske fristende området på andre siden av trondhjemsfjorden av byen. Jeg søkte det opp på wikipedia og området hadde et så innbydenes navn som ''Fosenalpene''. Det er ikke et høyfjellsområde og toppene strekker seg ikke langt over tregrensa. tregrensa ligger vell på ca. 450 meter og den høyeste toppen i området er 602 moh. Jeg startet med å ta hurtigferge fra Trondhjem over til vanvikan, derfra tok jeg buss til jeg hoppet av nederst i Hestdalen. Derfra følte jeg en traktorveg helt et godt stykke opp. da den sluttet var det ingen sti og følge. Jeg gikk rett mot den høgeste toppen Kjerringklumpen 600 moh. På veien spiste jeg masse blåbær og multer. på Kjerringklumpen var det flott utsikt over Trondhjemsfjorden. Etter å ha løpt rundt og sett på utsiktene gikk jeg nedover mot et vann og satt opp camp. På kvelden gikk jeg tur rundt i området og så meg rundt. Fjellområdet var svært vennlig og været var toppers. Selv om fjellene var vennlige var de absolut ikke kjedelige det var et meget behagelig terreng.

Dag 2 gikk jeg mot tettstedet vanvikan. Tåka var veldig tett og siden jeg hadde glemt kompass ble det en liten jobb å navigere seg frem, men terrenget vaar såppas lett å lese at det gikk fint med bare kart. Så gikk jeg opp Grønnliklumpen 538 som hadde en fantastisk utsikt over fjorden. Mobilen var da gått ut for batteri så jeg fikk ingen bilder av det!

Alt i alt et flott fjellområde som byr på mye fine utsikter og turer. det er fult av topper i området som kan bestiges med dagsturer. Fult av multer og fine vann.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 måneder senere...

Kjempebra med rapport derfra. Har svigerforeldre i området, og har vel alltid tenkt på at HER var det lite utrmuligheter. Men slik som dette medfører at jeg må sette meg ned med kartet og redefinere mine tanker. Må få til tur her til sommeren med barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Denne turen går jeg ofte. Starter til den alltid hyggelige Hindrum Fjordsenter, og klyver opp derifra. Første stopp er Sjåberget, Sist brakk vi av stien rett før vi begynnte på "ryggen" opp mot KJerringklumpen, og gikk mot Hindrumssætra. Derifra gikk vi ned traktorveien - og nede på fylkesveien gikk vi over et gjord og vips gikk vi på en gammel kjærrevei helt i sjøkanten.

 

DET var en fin dag det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en kjemepfin tur. Vi som er vokst opp i området har vel gått opp og ned på Grønliklumpen omtrent hvert år med foreldre eller på skoletur og vet hvor fint det er. 

 

Men, det er vel strengt tatt ikke dette området som blir kalt Fosen-alpene? Jeg har alltid innbilt meg at det var i området rundt Åfjorden og Roan, og at det ikke var et navn som bruktes om alle fjellene på Fosen. Området TS har vært i har jeg vel strengt tatt aldri kalt noe annet enn oppå heian. 

 

Anbefaler forøvrig alle som vil ha en liten utfordring å klatre Munkstigen, veldig flott tur det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en kjemepfin tur. Vi som er vokst opp i området har vel gått opp og ned på Grønliklumpen omtrent hvert år med foreldre eller på skoletur og vet hvor fint det er. 

 

Men, det er vel strengt tatt ikke dette området som blir kalt Fosen-alpene? Jeg har alltid innbilt meg at det var i området rundt Åfjorden og Roan, og at det ikke var et navn som bruktes om alle fjellene på Fosen. Området TS har vært i har jeg vel strengt tatt aldri kalt noe annet enn oppå heian. 

 

Anbefaler forøvrig alle som vil ha en liten utfordring å klatre Munkstigen, veldig flott tur det også. 

 

Er folk i Trondheim og sør for fjorden som kaller fjellene mellom Vanvikan og Leksvik for Fosenalpene. I Leksvik er det ikke kjent som Fosenalpene men bare "heian" ("utpå heian" sies det i Leksvika, "oppå/innpå heian" sies det i Vanvikan/Sæter/Hindrem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skjønner du vel kanskje hvor jeg kommer fra :P

 

Ser at du har rett i at når det blir beskrevet fra Trondheim så er det fosenalpene rett over, men på Fosen sida så er det meste Åfjordenm Verran og området rundt det som noen ihvertfall vil skal bli Dåapma nasjonalpark som er betegnet som alpene.

 

Så da er det vel bare sånn det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.