Gå til innhold
  • Bli medlem

Pris på brukt hagle


MariusP

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp tatt jegerprøven og skal kjøpe meg ei hagle for småviltjakt.

Vurderer å kjøpe ei brukt hagle.

En kjenning skal selge ei Winchester mod 101 kal 12. Hagla er ca 20 år, men nesten ikke brukt.

Våpenet er i utmerket stand og det følger med endel utstyr som våpenetui pussesaker o.a.

Selger har fått hagla for noen år siden og vet derfor ikke hva den er verdt. Jeg har heller ikke peiling på hva den er verdt.

Hva synes du jeg skal by for hagla?

...Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjenner jeg ikke den hagla, men med dagens krav til ammunisjon bør ikke gamle hagler gå for dyrt.. De aller fleste nye hagler har i dag utskiftbare choker, mens ei så gammel hagle trolig har fast 1/2 og 3/4 trangboring. Du bør ta den med til en våpenhandler/smed og spørre om den tåler stål f.eks. Jeg ville gått opp til 2000,- hvis den er fin. En ny Baikal med utskiftbare choker går for 4000,-

Men som sagt, jeg kjenner ikke den hagla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skal kjøpe hagle er det viktig å få tak i ei som passer. Du kan ha flaks med den du har tilbud på. Om det ikke er utskiftbare choker ville jeg ikke kjøpt hvis det er trange løp. Maks 1/2 boring.

Finnes ellers mye brukte hagler hos diverse våpenbutikker. Der kan du gjøre gode kjøp. Google litt på brukte våpen e.l. så finner du mye. Da får du også en anelse om pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville skjekket om hagla er trykktestet og godkjent for stålhagl. Er den 20 år gammel så ikke det sikkert. Da kjøper du kanskje en hagle du ikke kan bruke.

Stål var i bruk i USA leeenge før det kom hit til lands.. uansett er Vismuth et bedre alternativ, og det kan du bruke i alle hagler.. Når det gjelder prisen på den Winchesteren: jeg ville begynt på 1500,... Dersom den ser bra ut hadde jeg muligens strukket meg til 3.000,-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Beretta fra midt på 1970 tallet og den har 1/2 og 1/1 boring. Denne, har jeg fått oppgitt, skal ikke være sterk nok for stål (Jaktpatron, stålpatroner til leirduer går bra.) og jeg holder på å se etter en ny. Til rypejakt og stål ville jeg helt klart prioritere en med utskiftbare choker eller i hvert fall åpnere boring.

Noen mener derimot at det ikke trenger å bety noe hvilken patron du bruker, men jeg er ikke sikker.

http://www.jeger.no/phpf/forum/viewtopic.php?t=78

Nå er det noen som mener at blyforbudet i noen områder kommer til å forsvinne med tiden, men i nermeste fremtid må vi nok regne med at det blir stål, vismut eller andre materialer som må brukes.

Importør eller en seriøs forhandler kan helt sikkert fremskaffe dokumentasjon på hvor høyt trykk dette våpenet tåler. Det kan godt hende at den holder dagen krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da man i Dk forbød bly i patronerne, blev en masse gode haglbøsser boret op i choken eller helt skrottet. Senere har man i Dk fundet ud af at næsten alle i god stand vil kunne klare stålhagl og det højere tryk.

En meget lidt brugt Winchester 101 fra ca '90 (findes de?? troede de stoppede i midten af 80'erne med at producere dem?!?måske er det en 101 XTR-lightweight) ville uden tvivl kunne klare stål - de sælges og er ret eftertragtet i Dk. Jeg har set dem for alle priser op til 13000, de 1100$ hos cabelas er nok ikke urealistisk, det svarer vel ca til +11.000 i købekraft her i skandinavien. 101'erne er også eftertragtet derovre. Jeg ville ikke betænke mig på at købe den, hvis du kan få den til 5-6000 (PS jeg kender ikke sælger og får ikke procenter :wink: ).

Ang bly- og stålhagl, så skal jeg ikke gøre mig for klog her inde. Norske patroner kunne jo være hårdere ladt end de man køber i Dk, men jeg tror det på den anden side ikke - det burde være samme standard.

My tuppence worth

ulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.