Gå til innhold
  • Bli medlem

Rust på hydraulisk bremseskive


NewMount

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3 år gammel Nakamura terrengsykkel, og den har stått inne etter hvert bruk i 2 1/2 år. Nå når jeg flytta, har den etter å ha stått oppbevart ca 1 mnd i et naust, fått små rustflekker på bremseskiva framme.

Den har hydrauliske bremser og dempegafler, og nå lurer jeg på hva jeg bør bruke for å vaske og fjerne rusten. Fikk høre at jeg ikke skulle bruke såpe på bremseskiva, og heller ikke WD-40. Men jeg kunne bruke stålull (?) u/såpe og rødsprit for å fjerne rusten. Stemmer dette, eller er det noe annet jeg kan/bør bruke? Kan jeg bruke rustfjerner fra Biltema? Er de andre produktene fra Biltema ok for sykkelen? Tenkte på kjedeolje etc.

Er Zalo ok som vaskemiddel for resten av sykkelen? Hva annet bør jeg tenke på når jeg skal ta et skikkelig vedlikehold av den nå?

(beklager om det er dumme spm, men tidligere var det fadern som gjorde dette, og siden jeg er jente har jeg ikke alltids hørt etter alt mekanikerpratet han har bablet om :!: ).

Håper på at noen snille sjeler vil svare meg raskt, slik jeg får begynt på vedlikeholdet før vi reiser på tur til helga! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke bruke noe på skivene som etterlater seg noe der. Rødsprit er ok. Aceton er enda bedre. Det finnes egen spray med bremserengjøringsmiddel til biler. Fint sandpapir/smergelpapir er også greit. Men hvorfor gjøre noe som helst, Er jo bare å sykle litt så blir de vel borte av seg selv etter noen harde oppbremsinger? Ellers kan du vaske sykelen med det samme som man vaser bilen med, Og det er det like mange meninger om som det er blader på ett bjørketre. Jeg kan begynne. Zalo mener jeg ikke er noe galt å bruke. :!: Du kan også bruke avfettingsmidler om det er veldig møkkete, Ikke bruk av de sterke industri avfettingene bare men de som er beregnet til bil er ok. En skvett parafin og en malekost løser opp det meste av skitt uten å skade sykkelen, men miljøvennlig og lukter godt, neppe. Også er det greit å være forsiktig med høytrykksspyleren, Om du på død å liv skal bruke den så prøv å ikke spyl rett på diverse lagere da du kan spyle ut fettet som er inni. eller presse møkk inn. Veit ikke hvor stor faren er for dette men syns selv det er greit å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rust er i bremsebanen på skive bare begynner du sykle. Ellers så kjøper du en boks med bremseregjøring på type Bilextra, Biltema eller bensinstasjon.

Riktig at man ikke må bruke ting som inneholder smøremiddel slik som WD40, CRC etc.

Såper som kan legge igjen rester må heller ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med zalo. Den røveren er sterkere enn man tror. Jeg skulle rengjøre en bil som skulle lakkeres om en gang. Den hadde stått lagret under ei bjerk.... Jeg prøvde mye rart av bilshampoer og avfettinger Ettersom den skulle mattes og lakkeres i alle tilfeller tok jeg i bruk tynner. Selv det ble ikke bra. Så kom nabokona med litt zalovann, og vips så var bilen ren. Ren, men ikke skinnende. Jeg prøver etter det andre ting før jeg bruker zalo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke det er tynneren sin skyld at bilen ikke ble skinnende? At zaloen tok bort bjørkesafte lettere enn andre ting kan være for at den er bedre egnet til akkurat det. For eksempel om man får mye kvae på hendene er det jo ett godt tips å bruke smør for å få det av. Tror ikke Zalo skader lakken uten at jeg kan si det med sikkerhet for kvaliteten på lakk har jo ikke akkurat blitt bedre med åra med alle miljøkrav som er kommet. Hva er sykkler lakkert med? Om de er pulverlakkert skal de normalt sett tåle veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynneren kom knapt nok i berøring med lakken takket være laget av bjerkesaft og skit. Men jeg har sett ellers at zalo gjør lakken stygg slik at man må polere for å unngå skjolder ol. jeg ville aldri ha brukt zalo på en nylakkert bil. Og moderne lakk tåler mindre enn den lakken de brukte før. Tror ikke det er noe problem å bruke det i dette tilfellet, men det er greit å være klar over at zalo kan være brutal med enkelte ømtålige materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynneren kom knapt nok i berøring med lakken takket være laget av bjerkesaft og skit. Men jeg har sett ellers at zalo gjør lakken stygg slik at man må polere for å unngå skjolder ol. jeg ville aldri ha brukt zalo på en nylakkert bil. Og moderne lakk tåler mindre enn den lakken de brukte før. Tror ikke det er noe problem å bruke det i dette tilfellet, men det er greit å være klar over at zalo kan være brutal med enkelte ømtålige materialer.

Litt off-topic dette, men Zalo skader/matter IKKE billakk. Man må heller ikke polere for å få lakken blank. Det som skjer med Zalo (og en del andre flytende såper) er at den legger igjen en "fetthinne" dersom du ikke skyller av godt nok.

Men.. får man tynner på dagens miljølakk (selv i små mengder) så blir det umiddelbar reaksjon.

Så til "rustproblemet". Det er ikke noe å bry seg om, så fremt man ikke snakker om "betydelig" angrep av gravrust. De aller fleste bremseskiver (til både sykkel, MC og bil) er laget i legeringer som ruster.

Du kan, som andre har nevnt:

a) La det være som det er

:) Vaske med bremserens

c) Bruke fint (400 korn) smergelpapir og pusse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.