Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasen og Bitihorn med barn


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Været her i søre Jotunheimen har vært veldig av-på denne uka, men bedre enn hjemme har jeg fått høre.

For første gang var jeg her med alle tre ungene alene, og det var tid for å teste kart mot terreng.

Torsdag var det meldt finvær, så da satte vi kursen for Storeskag. Målet var Skaget. Med pannekaker som toppmotivasjon og ymse frukt og småtterigodt la vi ivei. Vi startet stien vest for DNT-hytta, og det var ikke noe sjakktrekk. Den var til dels sølete og bekkene rant mye i stien.

Småen på 2.5 år nekter stort sett å sitte i bæremeisen, men må i når det blir bratt.

Eldstemann (11) kommer nok til å bli sertifisert fjellgeit, så han bare spar på oppover og må helst holdes tilbake når de andre er med. Jenta i midten på 7 er litt mer humørsyk :roll: og sier raskt fra at hun er sliten.

Jeg prøver å fortelle at det er helt normalt å bli sliten, men at hun skal ta små steg og korte pauser når hun trenger det.

Av en eller annen grunn motiverer en liten godis mer :lol:

Uansett så var det stopp når vi nådde Nasen. Skal jeg være ærlig så er jeg usikker på hvordan ryggen min hadde vært om vi hadde gått videre til Skaget, så det var et greit mål på en fin dag.

På vei ned det bratteste partiet kommer det fra bæremeisen - "Pappa, toselig å væle med deg", og da var min dag mer enn komplett.

Fredag var regndag igjen, så da var det full fyr i peisen, pokemon i alle fasonger og lekebiler i høy fart på hytta.

Idag lørdag hadde jeg sett meg ut Bitihorn som en god kandidat, bl.a fra innlegg her på forumet. Det så greiest ut med start fra samegammene langs R51. Jeg må si at det var en tøffere tur enn jeg hadde planlagt på forhånd. "Hjemmetoppene" mine, Gaustatoppen og Høgevard er jo for motorveier å regne mot Bitihorn. Men men - lykkelig uviten osv :)

Værmeldinga, som vi selvfølgelig ikke stoler alt for mye på om dagen, meldte sol sol og mer sol på Bitihorn samt akseptable 3-4m/s vind fra vest. Da vi våknet var det grått og tåkete hos oss i Yddin-traktene, så vi tok det piano og kom oss ikke avgårde før i 12-tiden.

Været klarnet fint opp når vi passerte Beitostølen, men når vi kom til Båtskaret var 2/3 av Bitihorn pakket godt inn i en seriøs regnsky.

Det lovet ikke godt, men vi tenkte nå at vi fikk bare starte turen.

Da vi kom frem til startpunktet var toppen i ferd med å bryte gjennom og godværet var i god anmarsj.

Parkeringsplassen ute ved veien var helt full, så det var nok av folk i fjellet. Totalt møtte vi sikkert 50-60 stk på vår vei, inkludert 3-4 barn. En liten tøffing på 5 år hadde gått hele veien opp og ned, men jeg tror nok de hadde vært på farten i minst 6 timer totalt :).

Jeg aner at jeg burde tatt sjefssnuppa med på tur mens hun var litt yngre. Da hadde hun kanskje vent seg til å bli litt sliten før hun lærte å tenke for mye på det? ;)

GPS'en indikerte at det skulle være 3km opp via merket sti, men det viste seg å være litt i korteste laget. Mulig det er mest optimale DNT-racersti opp. Den første halvannen kilometeren er flat og lettgått. Idag var det en del søle/gjørmehull og vann som rant i stien, men null problem. Sjefssnuppa var den eneste som gikk i støvler, og det var mange pytter som ble bombet underveis :)

Minstemann hadde joggesko, og var ikke fornøyd med at han ikke kunne følge storesøsters eksempel :roll:

Stien fra halvveis og opp er ganske røff og etterhvert skikkelig steinete. Med ungene på slep så er det kun "helt piano" tempo som gjelder. Været var ganske skiftende, og en stund hang det regntunge skyer over toppen og det var litt kjølig å gå.

Storesøster gjorde noen spede forsøk på å få oss til å snu, men storebror var ikke til å rokke - og det er fantastisk hva noen gulrøtter og/eller "gomp" kan gjøre med innsatsviljen.

Men, 100 høydemeter fra toppen så sklir hun og knaller kneet rett i en stein. Full ba-bu og jeg fryktet det verste mens jeg klatret de 30 meterne opp til henne. Heldigvis "bare" et lite kutt og en minimal helvelse i kneskålen. Kuttet ble raskt reparert med et "biler-plaster" (lillebrors, han deler gjerne) og selv om hun umiddelbart krevde hjemreise - så klarte storebror å friste henne videre mot en hjelpende hånd de siste metrene til toppen.

Minstemann var lei av å sitte i bæremeisen og insisterte på å gå igjen. Dette passet fint, for han var blitt litt kald der han satt i bæremeisen mens solen var mer fraværende enn tilstede i de bratte partiene.

3 timer brukte vi til toppen og det klarnet opp 110% - slik at matpausen på toppen ble till en times stopp. Vinden var veldig overkommelig, solen varmet skikkelig og pannekakene smakte bedre enn noensinne!

Hjemturen som tok litt over 2 timer - i et veldig rolig tempo. Minsten sov en time , sliten av vær og vind.

Skrittelleren til storesøster stoppet på 17000 skritt og GPSen viste 7.9km (1.9km lenger enn jeg hadde antatt), snittfart på 1.5km/t og nesten 500 høydemeter. Minstemann på 2.5år gikk drøye 2km, noe i tildels bratt terreng og loggen viste at det var en flott sone 1 treningstur for undertegnede :)

Litt over halvveis er det forøvrig en fin bekk, slik at det går an å starte med "full blære og nær tomme vannflasker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GPS'en indikerte at det skulle være 3km opp via merket sti, men det viste seg å være litt i korteste laget.

Skrittelleren til storesøster stoppet på 17000 skritt og GPSen viste 7.9km (1.9km lenger enn jeg hadde antatt), snittfart på 1.5km/t og nesten 500 høydemeter.

I følge kartet er turen ca 3,2 km en veg. Håndholdte GPS'er oppnår gjerne en nøyaktighet på 5-10 meter, men posisjonen "spretter" rundt hele tiden. Det gjør den også når du stopper opp for en pause, og det gjorde dere sikkert mange ganger med små barn. Siden posisisjonen spretter rundt ved stopp, summerer den også opp feil distanse. Dette har iallfall jeg sett på mine turer når jeg har studert loggfilen litt nøyere. Jeg tror altså mer på forhåndsmålingene dine en det GPS'en viste når dere avsluttet turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

I følge kartet er turen ca 3,2 km en veg. Håndholdte GPS'er oppnår gjerne en nøyaktighet på 5-10 meter, men posisjonen "spretter" rundt hele tiden. Det gjør den også når du stopper opp for en pause, og det gjorde dere sikkert mange ganger med små barn. Siden posisisjonen spretter rundt ved stopp, summerer den også opp feil distanse. Dette har iallfall jeg sett på mine turer når jeg har studert loggfilen litt nøyere. Jeg tror altså mer på forhåndsmålingene dine en det GPS'en viste når dere avsluttet turen.

Nå var det mange alternative steg rundt DNT-stien, så noe ekstra hadde jeg ventet :roll:. 3,2km stemmer bedre enn 3km - da topo kartets DNT-sti stopper et lite stykke fra toppvarden.

Men - jeg tror ikke det du skisserer er et stort problem for min GPS, i det minste ikke ett som forårsaker en feilrapportering av distanse på 23%.

Garmin Edge 705 har smart logging, en funksjon som gjør at et loggpunkt kun blir lagret dersom det er signifikant endring i posisjonen. Presisjonen ligger stort sett på 3-4 meter på en klar dag.

Jeg plukket ut et eksempel fra loggfilen som viser hva den gjør - og hvor mye distanse den logger. Dette er to loggpunkter rett etter hverandre når vi tok en pause på samme sted. På et minutt har den logget en forflytning på rett under 4 meter.


Time                 AltitudeMeters	DistanceMeters

2010-08-14T15:22:19Z	1333,691		5134,953

2010-08-14T15:23:14Z	1333,745		5138,774

Pausen på 1333moh varte i 8 minutter. GPS'en logget ca 50 meter vandring på stoppet. Mulig noe av det er relatert til satelittsprett, men dette er ett av kun 4 lengre stopp (med loggeren igang) på hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - jeg tror ikke det du skisserer er et stort problem for min GPS, i det minste ikke ett som forårsaker en feilrapportering av distanse på 23%. Garmin Edge 705 har smart logging, en funksjon som gjør at et loggpunkt kun blir lagret dersom det er signifikant endring i posisjonen.

Det kan godt være at nyere GPS'er takler dette bedre.

Presisjonen ligger stort sett på 3-4 meter på en klar dag.

Været har ingen ting å si for nøyaktigheten du oppnår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kartet er turen ca 3,2 km en veg. Håndholdte GPS'er oppnår gjerne en nøyaktighet på 5-10 meter, men posisjonen "spretter" rundt hele tiden. Det gjør den også når du stopper opp for en pause, og det gjorde dere sikkert mange ganger med små barn. Siden posisisjonen spretter rundt ved stopp, summerer den også opp feil distanse. Dette har iallfall jeg sett på mine turer når jeg har studert loggfilen litt nøyere. Jeg tror altså mer på forhåndsmålingene dine en det GPS'en viste når dere avsluttet turen.

Min erfaring er at GPS'ene mine måler distansen meget korrekt så lenge distansen er over 100-200 m. Når jeg lagrer sporene på min Garmin GPSMap 60 CSx fjerner den endel punkter, blant annet punkter der posisjonen hopper rundt p.g.a. at man ikke er i bevegelse, slik at det lagrede sporet gjerne blir noen få meter kortere enn det aktive sporet.

Jeg vet ikke hvordan PaperCut har gått fram for å beregne distansen, men årsaken til at GPS'en målte en lengre distanse kan blant annet skyldes at kartet ikke tar høyde for endringer i høyden.

F.eks. vil en forflytning på ett jevnt skråplan med 1 m bort og 1 m opp se ut som 1 m på et kart, mens det i realiteten er 1,41 m.

I tillegg virrer man gjerne frem og tilbake en god del mer når man går, en hva man vil måle på ett kart.

Jeg kan forøvrig tipse om at man kan gå Bitihorn fra Båtskardet, det er noe kortere, turen tar ca. 1-2 timer opp, avhengig av form, men er mye brattere og mye mer utsatt, men jeg er sikker på at det kan bli en fin tur for deg og eldste mann. (Den turen er dessverre ikke egnet for de to minste.)

Jeg kunne forresten tenke meg å få vite hvor Storeskaget og Nasen ligger, gjerne posisjonen siden vi nå er inne på dette med GPS.

Jeg er alltid på jakt etter nye småturer i nærheten av Beitostølen fordi jeg må bygge meg opp ett familievennlig repertoar, slik at jeg kan ta med meg mine småtasser på tur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Min erfaring er at GPS'ene mine måler distansen meget korrekt så lenge distansen er over 100-200 m. Når jeg lagrer sporene på min Garmin GPSMap 60 CSx fjerner den endel punkter, blant annet punkter der posisjonen hopper rundt p.g.a. at man ikke er i bevegelse, slik at det lagrede sporet gjerne blir noen få meter kortere enn det aktive sporet.

Jeg vet ikke hvordan PaperCut har gått fram for å beregne distansen, men årsaken til at GPS'en målte en lengre distanse kan blant annet skyldes at kartet ikke tar høyde for endringer i høyden.

F.eks. vil en forflytning på ett jevnt skråplan med 1 m bort og 1 m opp se ut som 1 m på et kart, mens det i realiteten er 1,41 m.

I tillegg virrer man gjerne frem og tilbake en god del mer når man går, en hva man vil måle på ett kart.

Jeg kan forøvrig tipse om at man kan gå Bitihorn fra Båtskardet, det er noe kortere, turen tar ca. 1-2 timer opp, avhengig av form, men er mye brattere og mye mer utsatt, men jeg er sikker på at det kan bli en fin tur for deg og eldste mann. (Den turen er dessverre ikke egnet for de to minste.)

Jeg kunne forresten tenke meg å få vite hvor Storeskaget og Nasen ligger, gjerne posisjonen siden vi nå er inne på dette med GPS.

Jeg er alltid på jakt etter nye småturer i nærheten av Beitostølen fordi jeg må bygge meg opp ett familievennlig repertoar, slik at jeg kan ta med meg mine småtasser på tur. :D

Jeg har Garmin Edge 705 med siste topo adventure. Jeg ville tro at den tok høyde for vertikal distanse siden den har ruting på sti?

Når det gjeldet Båtskaret så hadde jeg også inntrykk av at dette var en ganske bratt rute og er glad vi ikke valgte denne :wink:.

Skaget (1685moh) ligger sør for Sandvatnet, sør-øst i Jotunheimen. Når du kjører R51 Fagernes-Beitostølen, ligger Heggenes ca midtveis. Ved Coop i "sentrum" :D tar du en sidevei retning nord-øst opp på fjellet i retning mot Yddin Fjellstue. Det er en bom ca 3-4km opp i åsen, og så er det bare å følge på videre til Yddin Fjellstue og derfra videre inn så langt veien går. Storeskag er en ubetjent DNT-hytte og et fint utgangspunkt for å gå til Skaget. Jeg har ikke tatt tiden, men jeg tror du må regne ca 45 minutters kjøring fra Beitostølen.

Nasen (1497moh) ligger ca 2/3 på stien opp til Skaget. Det er flatt på toppen og utsikten er ganske flott da droppet er ganske bratt. Det var ihvertfall "nok toppfølelse" til at ungene var stolte og lykkelige over å ha kommet opp :D.

GPS-koordinater og litt attåt finner du her http://www.valdres.com/no/Produkt/?TLp=432124

Torbjørn - du har selvfølgelig rett, været har ingen innvirkning på gps-mottaket. Jeg må ha vært i tett-skog modus når jeg skrev dette :)

mvh,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Bare en tiing til, kan man kjøre helt inntil Storeskaget Turisthytte?

Det er grei parkering 100 meter før hytta. Det er to stier i starten, en som starter så og si rett opp fra parkeringen, og en som begynner rett bak hytta. Den første var ganske bløt når vi var der, den andre ja der er det rimelig mye sauedrit før du kommer inn på selve stien. Stien til høyre er vel "the lesser evil" - så det er like greit å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har tidligere sjekket Garmin GSPmap CSx60 for dette. Avstanden den beregner er 2D. Jeg tok sporloggen inn i et regneark og regnet både 2d og 3d distanse med pytagoras. 2d avsanden stemte veldig godt med distansen GPS'en viste.

Interessant. Var dette med Topo Pro eller Topo Adventure i CSx60'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.