Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye vandrestøvler der gnaver?


gekko100

Anbefalte innlegg

Jeg har lige købt et par Hanwag Alaska GTX, som jeg havde en god oplevelse af i butikken og da jeg gik rundt hjemme. Nu har jeg gået en tur på 4 km. og 10 km. og de gnaver på ydersiden ved ankelknoglen.

Er der nogen, der har forslag til, hvad jeg skal gøre? Nogen snakker om at gøre støvlerne våde og gå en tur i dem efterfølgende, men er det kun læderstøvler det virker ved og ikke nubuck? Skal jeg bare have flere km. i benene med støvlerne på? Skal jeg tape dem op?

Jeg har altid mere eller mindre problemer deromkring ved støvler, der går op over anklen, men skistøvler kan godt gå og jeg håber der kan gøres noget her... Alle gode råd, hjemmestrikkede eller forskningsbaserede, modtages gerne :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skoene kan muligens bli bedre når de blir mer brukt, og dermed litt mykere. Er problemet at det trykker mot knoklene, bør du imidlertid få gjort noe med skoene, eller bytte de ut. Sko som presser på knokler kan over tid føre til problemer med bruskdannelse og smerter.

Det beste vil da være å få en skomaker til å blokke ut skoen for å redusere trykkpunktet. Alternativt kan du forsøke å gjøre dette selv med en hard avrundet gjenstand. Hensikten er å skape mer rom for foten på det aktuelle stedet.

Om problemet ikke er at det trykker mot foten, men at det gnager av andre grunner kan det være litt enklere. Sjekk i skoen at det ikke er for, sømmer eller lignende som gjør at det gnager. Prøv som nevnt over å tape foten, og bruk skoene over tid.

Det beste er selvsagt om du har mulighet til å bytte skoene, og finne et par som passer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å ikke snøre skoene helt opp. Stopp snøringen 2 - 3 hemper nedenfor toppen. La gjerne den hempa med låsing være den siste som du snører til å begynne med, da blir det mindre trykk mot ankelen og etter noen tid vil sansynligvis skoen gradvis forme seg etter foten. Sko som er fóret eller polstret helt opp til toppen kan ofte klemme eller gnage litt øverst oppe når de er nye. Jeg har opplevd dette med et par Salomon sko. Etter en 6 dagers tur hadde jeg et åpent gnagsår rundt begge leggene like over ankelen. Nå snører jeg disse skoene to hemper lavere og har ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du selv skriver om å gjøre skoen våt vil fungere på nubuk sko også, da nubuk er lær, men med en annen overflate enn glatt lær. Plasser begge føttene med fjellsko på oppi en bøtte med vann og gå deretter en tur. Det som skjer når lær blir vått er at det blir mykt og dermed lettere former seg til foten. Denne tilpassingen vil også skje etter at du har gått en del med skoen. Om det vil fungere kommer selvsagt litt an på hvor mye det klemmer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.