Gå til innhold
  • Bli medlem

Elbrus på ski, noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

jeg og en kompis leker litt med tanken på å bestige Elbrus på ski til våren. Vi er ikke interesert i å betale Hvitserk sin pris med norske guider. Er noen som har erfaringer og/eller anbefalinger å komme med til lokale guider i området?

Gjerne og erfaringer fra folk som har vært der på ski selv! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbrus er såpass bratt at det er ikke noe lettere å gå på ski enn til fots. Det er betydelig tyngre å komme opp, men selvsagt lettere å komme ned. Det siste stykket fra sadelen(5350 moh) og opp til topppen er såpass bratt at skigåere vanligvis går opp med stegjern og isøks likevel. Jeg var på Elbrus i juli og så endel folk på slalåmski og snebrett. De bar utstyret opp til ca 5000 meter og sto ned til 3700. Vær oppmerksom på at Elbrus har et lunefullt vær og at det på forsommeren kan være utilgjengelig i dagesvis i strekk hvis man får glaserte forhold. Mange har måttet gi opp i mai/juni pga slike forhold, selv om været er godt.

Det er fritt å gå på fjellet, så har du utstyret i orden er det bare å gå, ingen klatrelisens. Flere flate flekker å sette opp telt mellom 3700 moh der skiheisen stopper og og opp til ca. 4700 moh.

Du må ha en invitasjon for å få visum til Russland, dette må komme via en godkjent turoperatør, muligens et hotell i dalen kan fikse det om dere bestiller overnatting der. Den russiske ambassaden i Oslo er noe av det minst turistvennlige jeg har vært borti, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat gjorde denne turen i påsken i år, og hadde en fantastisk flott tur.

Vi reiste med Pilgrim Tours på deres 12 dagers tur, og kan absolutt anbefale det. Opplegget er så godt som likt det Hvitserk gjør, de var en dag foran oss i programmet sitt og vi traff dem stadig. Vi bodde på de samme hyttene, tilsvarende hoteller og gikk mange av de samme turene som dem. Vi endte opp med å betale ca. halvparten av det Hvitserk skal ha for turen. Hvitserk har riktignok norsk hovedguide og felles avreise fra Gardermoen, en trygghet jeg antar noen er villige til å betale for. Pilgrim Tours har engelsktalende guider, og du blir hentet på flyplassen, Mineralnye Vody. Karen som kom og hentet oss kunne ikke et eneste ord engelsk, kun navnet på Pilgrim Tours. Vi satte oss i bilen hans og ble kjørt avgårde i 3,5 timer, og håpet at vi hadde funnet riktig mann.. :!:

Skal du dra til Elbrus regionen i april anbefaler jeg å tenke skiferie pluss Elbrus som bonus, i motsetning til Snilens innlegg som nok er helt riktig tenkt i sommersesongen. Forholdene der i april minner litt om påsken her hjemme, med masse bra snø og sjanser for fint og varmt påskevær. Oppleggene til Hvitserk og Pilgrim inkluderer en del dager i sidedalene Adyr su og Adyl su, som absolutt er verdt turen istedet for å bare stå i bakkene på Elbrus. Det nytter ikke å dra på tur i disse dalene på egenhånd fordi det er grenseområder, og har du ikke masse dokumenter ordnet månedsvis i forveien kommer du ikke forbi vaktpostene. Opplegget er å gjøre fine skiturer som akklimatisering før selve toppen, og så prøver man seg på toppen mot slutten av turen. Fordi vi var der såpass lenge fikk vi god tid til akklimatisering, og for min del hadde jeg ingen problemer med høyden.

I april er det som sagt veldig fine skiforhold i området, men ikke på selve toppen. På grunn av mye vind pleier det å være for isete til å stå på ski over 4500m, så vi brukte stegjern derfra og opp på toppdagen. Det var for øvrig den eneste dagen vi ikke stod mye på ski. Om sommeren er det mulig å stå på ski fra toppen, men da er det istedet ikke noe særlig snø lenger ned. Drar man i april står man altså mye på ski bare ikke toppdagen, drar man om sommeren står man på ski toppdagen og lite ellers.

Tror ikke det var mange som prøvde seg på toppen på egenhånd som Snilen nevner da vi var der, kan ikke huske å ha sett et eneste telt. I april kan været være mye verre enn om sommeren, og dermed er det nok mer fornuftig å gå med guide på denne tiden. Vet det var en norsk gruppe som prøvde seg på egenhånd i påsken i fjor, men det holdt på å galt. En av dem skled på isen da de var på vei mot toppen med ski, og skled flere hundre høydemeter før han traff noen steiner og brakk masse ben. Heldigvis fikk de hjelp i tide, såpass kaldt som det var kunne det fort blitt en dødsulykke.

En klar ulempe med å dra på et slikt guidet opplegg er jo at man havner sammen med andre som har meldt seg på samme tur, som kan ha ganske varierende ferdigheter og form. Med litt tålmodighet gikk det likevel greit, guidene var relativt flinke til å dele oss opp i grupper når de så hvem som hadde erfaring og ikke. Vi traff på en del andre nordmenn som hadde meldt seg på samme tur, men turen etter vår for eksempel hadde ingen nordmenn så det varierer nok stort.

Det er bare å spørre om det er noe annet du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pilgrim-Tours anbefales! Bruker samme personellet til guiding som Hvitserk, men er MYE rimeligere. Største forskjellen er at man må klare seg uten norsk guide, men det trenger man da strengt tatt heller ikke. De fleste lokale guidene gjør seg bra forstått på engelsk og gir for øvrig inntrykk av å være svært dyktige.

Jeg tror ikke jeg ville dratt på skitur på Elbrus uten en lokalkjent guide. Det er også mye papirarbeid med å få visum og andre godkjennelser for å komme seg inn i området, og Pilgrim-tours tar seg av mye av dette (ikke minst dealingen med alle grensevaktene og militære vaktposter i Kaukasus-området).

Johannes: Var du med gruppen i april i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg anbefaler deg å kjøpe kartet på forhånd via web.

F.eks ISBN 9780906227954 som jeg har selv og som ifølge vår guide fra Pilgrim er det beste kartet for sørsiden av Elbrus og Baksan dalen.

Elbrus er flott.

Vi var der til fots i juli, og gikk da vestruta opp på toppen fra Azau. Oppdaget til vår overraskelse at kartet vi hadde kjøpt på Nomaden i Oslo, utgitt i 2007 (det samme som Sturla S viser til), stemte dårlig med brelandskapet Bolshoi Azau glacier og Maly Azau glacier. En russisk guide vi møtte mente at dette kartet var fullstendig utdatert, og at det er store endringer på breen hvert år. Vi kom ikke over noe nyere eller bedre kart i Kaukasus. Mulig at kartet stemmer rimelig bra for normalruta til toppen dersom dette er et område med mindre brebevegelse, men jeg ville ikke stolt på det utenfor løypa i dårlig sikt...

Vi hadde et samla budsjett på ca 10 000 kr for reise, visum, Pilgrims "light pack" og mat, og holdt det greit.

Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kosta turen totalt, med fly, opplegget til Pilgrim Tours og ellers resten av pakka? ;)

Husker ikke helt nøyaktig, men det kom på et sted mellom 13 - 14 000kr. Det inkluderte flybilletter, pakken til Pilgrim Tours og hotell/transfer i Moskva. Brukte lite penger ut over det, var ikke mye som var verdt å kjøpe og ølet var billig :)

Det som derimot ble dyrt var lysten og behovet for å oppgradere utstyr før turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.