Gå til innhold
  • Bli medlem

Saltfjellet: Tespdalen, bjøllådalen, harodalen


dimex

Anbefalte innlegg

Hei, til uka vurderer jeg å gå fra sørsiden av saltfjellet, opp igjennom tespdalen ta av til austergilvatnet, videre gjennom bjøllådalen forbi søndre og nordre bjøllåvann, videre inn i harodalen til gåsvatnet og ned ved sætra som ligger ca 5km unna.

Er det greit terreng å gå i? Er det noen avstikkere, fiskevann eller andre ting jeg burde få med meg langs denne løypa?

Jeg har aldri vært i dette området før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I was there during the summer of 2008. Some German people I've met there mentioned that particularly in the south, south west side of the northern lake (bjøllåvann) there are some good spots to fish (and to catch some delicious ones)

you may want to climb to the 1099 spot, just south of krukkistua. from there you should have a nice view.

depending on how much time you have, I also liked the path from saltfjellstua till bukhaugbua. this way you can also walk to bjollavasstua. Fishingcontions should be fine in this river as well.

In the area, I liked gratadal most. (we followed this valley from beiardalen towards glomfjord).

Cheers,

Luk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tar stien nedover i Tespadalen, går det bra. Ikke prøv å gå ned langs Bjøllåga. Stien nær Bjøllånes kan være litt bløt etter mye regn, men ikke noe problem. En liten omvei for deg, men ved brua over Bjøllåga, litt sør for stien din, fikk vi i et år veldig mye fisk. Da snakker vi 100 små ørret på en dag. Jeg synes derfor at det godt kan fiskes litt mer akkurat der. Merk at dette er ca. 6 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, det ble knapt med tid når jeg skulle gå ruta, så jeg endte med å gå ned på Lønsdal fra Søndre Bjøllåvann, hadde noe jeg måtte rekke, så turen ble tatt litt i fullfart. Men angrer slett ikke av den grunn. Bjøllådalen er et fantastisk sted, så dit SKAL jeg flere ganger!

Hele ruta var veldig fin å gå, bortsett fra det steinete partiet ved Lønstiden mellom Søndre bjøllåvann og Lønsdal..

Tror jeg må ta hele greia på nytt neste år men da skal jeg fullføre den ruta jeg egentlig hadde tenkt.

Ligger noen bilder etc. fra turen her:

http://www.lagopusmutus.net/?p=481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.