Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på .22 Hornet og Vierling


jm

Anbefalte innlegg

Annonse

Så vidt jeg vet så er en Vierling et våpen med fire løp og ikke et patronkaliber.

Slike våpen har gjerne 2 haglløp og 2 rifleløp i forskjellige kaliber.

Antar at det er Vierlingen som har et løp i nevnte kaliber.

Det er nok 25 år siden jeg leste om det, men tror ikke jeg er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra ett annet forum

The .22 WCF came first. It was nominally .228 bore diameter. The "Vierling" was a German "modernized" .22 WCF. Bore dimensions varied depending upon who made them (sound familiar? ) The .22 Hornet was an American "modernized" .22 WCF with an original bore diameter of .223" and later changed to the American "standard" for .22 centerfires of .224" bore diameter.

The velocity differences were considerable between the three cartridges. The WCF was a black powder cartridge, the Vierling was of "intermediate" velocity whereas the Hornet was of "high velocity" ( 2600 fps with a .45 gr bullet, today).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vierling er faktisk en egen patronkaliber, men nå nærmest ut av bruk (se phaser's svar). Arvet selv en slik rifle og ble meget overrasket når jeg oppdaget at det krevde en annen patron enn 22.Hornet. Takk likevel for responsen!

Så vidt jeg vet så er en Vierling et våpen med fire løp og ikke et patronkaliber.

Slike våpen har gjerne 2 haglløp og 2 rifleløp i forskjellige kaliber.

Antar at det er Vierlingen som har et løp i nevnte kaliber.

Det er nok 25 år siden jeg leste om det, men tror ikke jeg er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.