Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggplager, forebyggende tiltak


vidarvale

Anbefalte innlegg

Utdrag fra en avis artikkel:

« Ryggproblemer er en folkesykdom som forårsaker 25 prosent av sykefraværet her til lands. Til enhver tid har en av ti vondt i ryggen. «

I tidligere tider så fikk ryggpasienter beskjed fra legen om å holde seg i ro, mens de nå promoterer turer i ulendt terreng som den beste kur for rask restituering. Spørsmålet en kan stille seg da, er turer i skog ,mark og fjell styrkende for ryggen og således forebyggende. Hvis ja, ville det være enda mer styrkende og forebyggende å stramme litt på skulderstroppene og slik flytte litt last fra hoftebeltet til skuldrer/rygg. Eller ville dette bare være: «pain, without gain».

Jeg tenkte jeg skulle spørre bedriftslegen min om dette, men glemte det dessverre, og nå er det et år til neste gang. Er det noen her på forumet som i styrke av sin profesjon kan besvare et slik spørsmål? Eller om noen andre lesere kan lufte problemstillingen overfor noen som er utdannet innenfor dette feltet, og dele svaret med oss etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sekken i hovedsak sitter på hoften, belastes hverken skuldre eller ryggsøyle vertikalt med vekten av sekken. Dette vil for mange med ryggproblemer være en fordel. Med sekken på hoften arbeider likevel ryggen aktivt med sekken: Musklene i ryggen må korrigere og balansere sekken slik at den opprettholder stillingen med topplokket opp og bunnen ned. Dette er god trening for (alle) rygger, da en stor andel muskler, leddbånd etc benyttes. I et treningsstudio vil det være vanskelig eller umulig å kopiere den form for stokastisk og naturlig muskskelbruk som turer i ulendt terreng gir, også uten sekk, det vet jeg av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.