Gå til innhold
  • Bli medlem

dagstursekk


st-an

Anbefalte innlegg

hei!

Skal skaffe meg en skikkelig dagstursekk no på ca 35-45liter

Har ein mckinley 80l til langturer, og har brukt ein billig sekk fra varde på 55+10l på kortare turar på ski/fots i fjellet. (litt i største laget)

Har funne ut at det blir litt voldsomt på kortare sommarturar.

Har funne 2 alternativ eg likar godt:

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/X-TREM/Munin

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/PRO/Langfjellet_48L_54L

har nokon erfaringer om desse 2? evt andre sekkar som er å anbefale?

er forresten 172cm i utstrakt stillling :) brei over skuldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Munin 45 liter og er veldig fornøyd med den. Kjøpte den for å ha en litt større topptursekk på vinteren, men er nettopp kommet hjem etter telttur med den (inspirert av tråden om lett sommer-sekk. Har i hvert fall kommet meg under 10 kg...) De eneste ankepunktene jeg har er:

-Skulderstroppene er litt korte (Det har jeg fikset med å sy de ut litt, jeg er 183 cm høy så kanskje ikke et problem for deg)

-Glidelåsen i ytterlommen på lokket har en tendens til å kjøre seg fast.

Sekken er betydelig rimeligere enn mange andre sekker i segmentet og jeg synes den er bra. Gode fester for ski og annet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst å prøve meg på ein helsport munin, med tanke på prisen ja!

vil tru at sia eg er 11cm lavare slepp eg kanskje å jukse til skulderstroppene og 8)

Skal sjå om eg får tatt ein runde og testa litt sekker før eg bestemmer meg helt.

Berre å komme med erfaringer av alle typer dagstursekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT's Fjell og Vidde testet sekker i størrelses området 40-50l nylig. Jeg fant ikke bladet i farten, men husker at det kun var to sekker som fikk karakteren over middels. Disse var begge Osprey sekker, den som kom andre plass var en Osprey Kestrel 48. Jeg har hatt denne sekken i et år, og er meget fornøyd. Da jeg prøvde den i butikken, blant tre andre, så var det ikke tvil, den satt som støpt på min rygg. En uttalelse fra testen var at den hadde mange finesser,men at de fleste faktisk var praktiske, noe jeg kan si meg ening med.

Jeg reagere litt på at dere definere en sekk på 40-50l for dagstur sekk, jeg har brukt den som hytte til hytte sekk. Jeg var senere på jakt etter en dagstursekk, en sekk for bruk på dagsturer, dvs uten overnattings utstyr og mange måltider. Jeg hadde en lang og intens runde på sportsbutikkene her i byen, uten å finne noe som jeg likte. Men siden jeg var så fornøyd med min Kestrel 48 sekk så tok jeg sjansen og bestilte lillebroren, Kestrel 28 på postordre. Og det har jeg ikke angret på et sekund, håper den sekken vil vare evig.

Kestrel sekken finnes i 6 størrelser, jeg kjøpte min 48l hos Platou, de hadde ikke 28l inne, men den fann jeg på tilbud hos en dansk leverandør.

http://www.ospreypacks.com/Packs/KestrelSeriesTorsoAdjustable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovrefjell jaktsekk. Den har nettingrygg slik at det er luft mellom rygg og sekk. Gode lommer utenpå. Alt for mange sekker (særlig de små) mangler ytterlommer for alle de små tingene som er greie å få tilgang til raskt.. Lav vekt og bra pris! Den har børstet "lydløst" stoff, og er ikke i skrikete farger...

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Talon. Finnes i 11,22, 33 og 44 liter. Jeg har 33, og den er passelig stor til en dagstur. Eget rom for vann-blære, og komfortabel opp til 12-14kg. Lett i vekt og slipper ut svetten. Bruker den både på fot-tur, langrenn og slalom.

osprey-talon-back-sm.jpg

talon33.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

enda opp med helsport munin 45 liter, har brukt den 1 sesong no både i norsk fjellheim og i chamonix.

+skifestene

+god på ryggen ( er 170cm kort)

-kvaliteten på stoffet ( eine skifestet er nesten rakna, hull på ytterstoffet på eine sida)

-dårlig isøks ,stegjernfeste, spade feste på sekken

-kun tilgang fra toppen av sekken

konklusjon ny sekk til neste sesong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda opp med helsport munin 45 liter, har brukt den 1 sesong no både i norsk fjellheim og i chamonix.

+skifestene

+god på ryggen ( er 170cm kort)

-kvaliteten på stoffet ( eine skifestet er nesten rakna, hull på ytterstoffet på eine sida)

-dårlig isøks ,stegjernfeste, spade feste på sekken

-kun tilgang fra toppen av sekken

konklusjon ny sekk til neste sesong

Jeg bruker til daglig en Arc'teryx Axios 35. Utmerket til det bruket. Den brukes også for dagsturer, skiturer, toppturer o.s.v. Har hatt den i 1.5 år.

Super sekk, har alt som trengs av innstrammingsmuligheter, festemuligheter, glidelås ned langs sekkerom, flere forskjellige typer lommer, hevbart lokk samt en masse andre små finesser. Meget god egenvekt. God å bære med opp mot 13-14 kg i sekken.

Det eneste å utsette er at ene hempefestet til brystrem er nesten røket (grunnet sekken var stappfull og tung av mat) men det er tre andre hempefester (4 i alt) på skulderremmen.

Med andre ord, anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.