Gå til innhold
  • Bli medlem

2 kilos ørret på Hardangervidda!


Kilosjegeren

Anbefalte innlegg

Skal på tur til Hardanger vidda snart. For første gang i mitt liv. Skal kjøre til Mårvannet og gå opp på venstresiden innover og fiske forbi Reksjå, prøve litt i Sletteidvann +++ i vannene rundt der. Jeg er totalt ukjent her oppe, og trenger tips. Min erfaring fra Finnmarksvidda antar jeg kommer til kort her ettersom her gjelder egne "regler" for å fange storfisk. Jeg jakter ørret fra 1 - 2kg og oppover. Noen som har noen tips om hvor man bør prøve og med hvilket redskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg heller lagt turen oppover Skjorteåi og innover mot Skrykken og Geitvassdalen. I utløpet av vannet som ligger ved Skjortesætri har jeg ofte tatt grov fjellaure og innerst i Skjorte(grytene). Snakk med Even som kjører båten på Mår, det er han som eier det meste av vannene rundt i traktene ved Mår. Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var i disse traktene i mndskiftet juli/august. Kjørte til synken og tok båten over Mår til Mårbu. Da vi skulle ned igjen begynte de å bygge en større parkeringsplass ved synken, så man får kun kjørt til demningen av Mår, ca 1,5km fra der båten går.

Vi gikk innover fra Mårbu mot Rauhellern og da vi kom til brua i bunn av Geitvassdalen gikk vi oppver langs vannene mot Lågaros. Geitvatnet fiska vi mye i, men fikk kun en stekefisk. Vet at her finnes det mye storfisk(lest ei hyttebok), men vi opplevde den som veldig vanskelig å få. I vannet nedafor Geitvatnet, Kristofferhølen fikk vi og noen fine steikefisker på ca 500g. Det vannet vi fiska best i var vannet nedenfor Kristofferhølen, Tjuvhytettellerannet(?) hvor vi fikk flere rundt 700g.

I vannene mellom Geitvatnet og Lågaros(skjerhøl, Melrakk og Bjornesfjorden) skal det også være mye stor fisk. En jeg kjenner leier hytte ved Lågaros hvert år og fisker med båt på Bjornesfjorden, i år var det største de fikk på 1,8kg, 1,6 kg og 1,5 kg. Skal dog sies at Bjornesfjorden er litt i største laget for å fiske fra land, men Melrakk og Skjerhøl er perfekte å fiske fra land.

Fiskekort i Øvre-Numedal statsallmenning koster kun 200 kr for ei uke. Problemet er at det egentlig kun er lov å fiske i rennende vann, dvs elvene mellom vannene. Vi brydde oss svært lite om dette, i Geitvatnet var det en båt utpå som satte ut garn som ikke brydde seg noe om at vi fiska i stillestående vann. Sjansen for å få noe mer enn litt kjeft er vel ikke altfor stor..

Når det gjelder å gå fra synken har jeg kun erfaring i Nordfjorden, innerste delen av Reksjåen. Her har jeg ikk evært på et par år, men også her vet jeg at det har blitt tatt stor fisk i år. Da jeg var her sist campa vi helt inne i enden og gikk utover på vestsida av fjorden på store steiner for å fiske.Fikk mye fin fisk. Dette hører til Mårfjell sameige og her koster fiskekort 100 kr døgnet eller 500 kr uka, håpløst!!!

Gos tur å gi gjerne rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stor fisk må du på vest vidda.

Kan ikke sammenlignes med området du har tenkt deg til.

Det er dog litt lenger og mer slitsomt og komme seg dit.

Typisk fisk Øst = 3-700g, masse fisk. 5-15 per dag

Typisk fisk Vest = 800-1800g, 1-3 per dag

Du kan selvsagt ha flaks å få stor på øst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flaks :arrow:

Det finnes mange fine vann med stor fisk også på østvidda. Men man vil jo ikke nødvendigvis avsløre disse godvannene til alle og enhver.

Vann hvor det ligger båter, og det dermed fiskes en del med garn, får en tynnere bestand. Flere fisker får mulighet til å vokse seg store. Det er min erfaring.

I mitt "trolltjønn" ikke veldig langt fra Lågaros fikk jeg denne kubben i starten av august i år. Mitt livs fisk, og den flotteste dama jeg jeg noen sinne har møtt!

Dagen etter fikk jeg en på 1,5 kg i det samme "trolltjønnet".

post-6730-13347471429_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østvidda er vel kjent fra gammelt av for små tjønner med stor fisk. Det kjente storfiskvannet Skjerja ligger vel også i øst.

Men vil nok tro storfisken er lettere i finne i vest. Der er det jo flere større velkjente vann med storfisk. Men også vann med masse medium og småfisk. Boka til Tore Qvenild kan anbefales for de som er ute etter å finne ut mer.

Skikkelig gromfisk det der tjernivar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.