Gå til innhold
  • Bli medlem

Limet som fikser det meste.


vidarvale

Anbefalte innlegg

For en god del år siden så fikk jeg et tips fra en dykkerkollega om et sterkt, tyktflytene og fleksibelt lim som jeg mener å huske ble kalt LiquidSole. Ved hull på tørrdrakten så var det bare å smøre på en klyse av dette limet og etter det hadde tørket var drakten tett. Limet hindret også at riften i drakten utvidet seg. Jeg kan ikke erindre noen gang at jeg måtte ta opp igjen en reparasjon. Limet var også ypperlig til reparasjon av gummistøvler o.l , til og med en rift i et sykkeldekk ble fikset, og varte i hele dekkets levetid.

Ut på høsten i fjor så oppdaget jeg at begge trådene i en dobbel søm på ene fjellskoen min var gått, og at jeg kunne stikke en finger fra utsiden og inn i skoen. (luftig, men ikke særlig vanntett). Tanken om reklamasjon slo meg, men jeg fann selvfølgelig ikke kvitteringen, og såg før meg en diskusjon hos forhandleren som jeg ville tape. Da oppdaget jeg at Clas Ohlson hadde et tilsvarende av dette limet, og jeg bestemte meg for å prøve en fiks. Et lag med lim ble lagt ned i hullet, samt en god del ble smurt over for å forme en bot. Det ble noen turer på høsten i fjor, og skoene har vært på ganske mange turer nå i år, og det sitter som støpt. Som vedlagte bilde viser; det er ingen tegn til at lim-boten løsner,og hullet er tett. Enkelt, varig og billig, iallefall sammenlignet med et par nye sko.

post-6678-13347471409_thumb.jpg

post-6678-133474714098_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedlagte bilde viser en reparasjon av en bukse i et Gore-Tex lignende stoff, (like bra og kanskje bedre en Gore-Tex i følge selgeren). Buksen ble mye brukt på fjellturer og var helt OK, men den ble permittert etter at jeg gikk til innkjøp av en Rask bukse. Men her om dagen så ble den med en tur ut i blåbærskogen, noe som den ikke helt hadde godt av. Som det ene bildet viser, et stort rift på kneet, det var da som fa!!, hva nå? Kanskje jeg skal prøve dette limet, som tenkt som gjort. En god stripe med lim ble lagt over riften og strøket ut med en fuktig finger.

Buksen har etter reparasjonen vært på:

en 30km tur inkludert Pyttegga (1999m)

en tur i vaskemaskinen på finvask

etter vask en tur på en lokal 750m topp

samt en tur i fryseren på -20 grader.

Limet sitter og er like fleksibelt.

post-6678-1334747141_thumb.jpg

post-6678-133474714108_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være et bra lim, dette. Fint med litt nytteinfo av og til, ...og her er varedeklarasjonen:

LiquidSole: Gummisparkel med sterke limegenskaper. Limer, tetter, sparkler og impregnerer de fleste materialer. Transparent. Fester såler. Tetter sømmer. Bygger opp slitne overflater. Reparerer revner og hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquasure er også en lignende lim dersom man ikke får tak i de som er nevnt over. Brukes for å reparere vadebukser opprinnelig, og finnes trolig i butikker der slikt utstyr selges. Har selv brukt limet til lignende ting som trådstarter nevner, og limet holder som regel legre enn resten av produktet i seg selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer dere å unngå at limet herder i tuppen på tuben? Brukte litt Aquasure i fjor høst, og når jeg skulle bruke tuben på nytt tidligere i sommer var det bortimot umulig å få noe ut av tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg må innrømme at jeg har støtt på samme problemet selv, og tenkt med meg selv at neste gang må jeg huske å skru hetten ekstra godt på. Som nødløsning så har jeg bare klipt av en flik av bunnen (som en på majonespose) og presset limet ut den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.