Gå til innhold
  • Bli medlem

Robust og vanntett kamera for turbruk


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter kamera, da enda en gikk i stykker pga fukt/vann..

Trenger kompakt kamera som:

- er vanntett

- støtsikker

- frostsikker

- lang batteritid (viktig!), eventuelt AA/AAA batterier

- og selvfølgelig bra bilder, zoom, nattbilder. De store naturopplevelsene skal jo festes til film!

og pris... det går kanskje en grense på ca 3000,-.. men jo billigere jo bedre..

noen som har anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde med meg mitt nye Sony DSC-Tx5 på tur for første gang i helga. Lite og lekkert, og bra bilder. Det har en helt genial panoramafunksjon som i hvert fall jeg kommer til å bruke mye. Jeg har hatt Pentax sine vanntette kamera tidligere, årsakene til at jeg byttet til Sony er:

-Bra bilder, skal visstnok være bra på svakt lys.

-Fine funksjoner, særlig panoramabiten.

-Linsedeksel! Det har så vidt jeg vet ingen av de andre vanntette kameraene, og hvis du som jeg baserer deg på å ha kameraet i lommen blir det riper etterhvert.

Vet enda ikke hvordan det er med batterikapasiteten, men det er uansett lurt å ha med ett ekstra på lange turer. 120 bilder i helga gikk i hvert fall uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panasonic FT-2 ????

Støtter den.

Mitt Panny DMC-FT2 har blitt testet grundig i løpet av sommerens samtlige årstider på vidda og i marka, og resultatet er upåklagelig. Flott bilder og videoer.

Du har sikkert lest spesifikasjonene allerede, men de viktigst for meg var:

* vanntett ned til 10m

* tåler -10 C

* tåler fall fra 2m høyde

* Leica-objektiv med 4,6 optisk zoom, f=4,9mm - 22,8mm

* 14 megapix

* HD-video

* 2,7" LCD skjerm

* god fargegjengivelse

Dette kan selvfølgelig aldri erstatte et speilreflekskamera, men jeg synes det tar meget gode bilder til å være et kompaktkamera til røft bruk. Dette tåler all slags vær (vært igjennom mye regn!) og mye juling. Etter et litt ukordinert (ukonsentrert?) fraspark som endte på alle fire i myra samtidig som jeg holdt kameraet i hånda, så var det kjekt å bare kunne skylle kameraet i bekken etterpå, og deretter knipse i vei. Jeg skal gå spesielle turer før jeg nå gidder å ta med speilrefleksen etter at dette kameraet kom i hus.

Et annet pluss er at unger kan låne kameraet uten at jeg får anfall hvis/hver gang det går i gulvet...

Legger ved noen bilder som er tatt med FT2 under ulike vær- og lysforhold i sommer. Jeg synes det fanger fargene relativt godt.

Lykke til med kameravalget!

post-7761-133474714152_thumb.jpg

post-7761-133474714159_thumb.jpg

post-7761-133474714161_thumb.jpg

post-7761-133474714163_thumb.jpg

post-7761-133474714165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax Optio W90 stetter de fleste kravene dine.

Har lest noen ok tester på kamerat, men en del negativt om bildekvalitet som skal være uskarpt og litt gråaktig.. stemmer det? syns det ellers virker som bra kamera til ok pris.

syns FT2 er litt for dyrt, gitt at trenger ekstra minnekort og kanskje batteri..

noen med erfaringer fra olympus mju 3000 eller 6020? eller andre i "mellom"klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noen ok tester på kamerat, men en del negativt om bildekvalitet som skal være uskarpt og litt gråaktig.. stemmer det? syns det ellers virker som bra kamera til ok pris.

syns FT2 er litt for dyrt, gitt at trenger ekstra minnekort og kanskje batteri..

noen med erfaringer fra olympus mju 3000 eller 6020? eller andre i "mellom"klassen?

Jeg er svært godt fotnøyd med Pentax w90. Uskarpe og litt gråaktige bilder? Javel, det var nytt for meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den.

Mitt Panny DMC-FT2 har blitt testet grundig i løpet av sommerens samtlige årstider på vidda og i marka, og resultatet er upåklagelig. Flott bilder og videoer.

Du har sikkert lest spesifikasjonene allerede, men de viktigst for meg var:

* vanntett ned til 10m

* tåler -10 C

* tåler fall fra 2m høyde

* Leica-objektiv med 4,6 optisk zoom, f=4,9mm - 22,8mm

* 14 megapix

* HD-video

* 2,7" LCD skjerm

* god fargegjengivelse

Dette kan selvfølgelig aldri erstatte et speilreflekskamera, men jeg synes det tar meget gode bilder til å være et kompaktkamera til røft bruk. Dette tåler all slags vær (vært igjennom mye regn!) og mye juling. Etter et litt ukordinert (ukonsentrert?) fraspark som endte på alle fire i myra samtidig som jeg holdt kameraet i hånda, så var det kjekt å bare kunne skylle kameraet i bekken etterpå, og deretter knipse i vei. Jeg skal gå spesielle turer før jeg nå gidder å ta med speilrefleksen etter at dette kameraet kom i hus.

Et annet pluss er at unger kan låne kameraet uten at jeg får anfall hvis/hver gang det går i gulvet...

Legger ved noen bilder som er tatt med FT2 under ulike vær- og lysforhold i sommer. Jeg synes det fanger fargene relativt godt.

Lykke til med kameravalget!

Støtta begge! har kameraet sjølv, og har våre brukt til det meste: i fjellheimen,festing,sydenturar,snorkling osv.

Kunne ikkje våre meir fornøgd med kameraet.

kom også best ut i lyd og bilde sin test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dpreview hadde en test av flere kompaktkamera til røft bruk for en god til tilbake. Du kan jo se igjennom og håpe at det vil gjøre valget ditt enklere...

http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/

Merk at det er forrige modell Panasonic (FT1) som er testet her, FT2 som nå finnes i butikkene er en oppgradert versjon.

Valg av kamera er ikke lett, men også i dette landskapet får du ofte det du betaler for. Så et par hunderlapper ekstra kan vise seg å være en god investering for å sikre deg et godt resultat fra en minnerik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært godt fotnøyd med Pentax w90. Uskarpe og litt gråaktige bilder? Javel, det var nytt for meg.....

jeg er frista av denne, også fordi den er litt rimeligere FT2.. men les her:

http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_optio_w90_review/comments/

virker som er ganske mange som er lite fornøyd med bildekvaliteten.. men hvis det ikke stemmer er jeg hypp på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte i mange måneder når jeg skulle kjøpe kameraet mitt og kravene var vell 1. bildekvaliteten 2. hvor mye den tåler 3. vantettheten jeg leste flere tester og alle tydet til det samme panasonic lumix 2 og det har jeg ikke angret på kameraet er syykt bra det tåler masse kompis av meg skulle låne det på fest etter jeg dum som en apekatt med dykkerutstyr sakt at det kunne falle fra 2 meter og være 10 meter undervann først helte hann øll over hele så pælma han det i grusen fortsatt like fint og man får med en kondom som beskytter den fra riper og litt mer og bildene blir kjempefine ikke minst jeg har prøvd de andre og de kan ikke måle seg på kvalitet og brukeranvendlighet eneste med kameraet som ikke er så bra er batterikapasiteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.