Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 3 dgr med fiskestang og telt - tips?


Rage V

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gode erfaringer med dette forumet, så jeg prøver igjen :)

Vi er to stk som planlegger vår første tur til Hardangervidda siste helga i august. Vi kjører fra Oslo torsdag ettermiddag. Vi trenger tips til utgangspunkt. Har vært på flere turer i Jotunheimen før og vet det kan bli frost og snø så sent på året.

Preferanser:

Vi telter.

Fin natur (selvfølgelig)

Ikke for mye folk.

Ikke turisthytter.

Helst mulighet for å fiske hver dag.

Mulighet for å skaffe ved til bål en kveld eller to.

Om vi har en base for turer til fiskevann eller går en tredagers runde med noen avstikkere til eller teltplass ved fiskevann er ikke så nøye.

Takker for alle bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vi kommer akkurat fra en tur nå.

Da gikk vi noen kilometer fra Synken, som ligger litt nord for Rjukan ved Mårvann.

Det kan trygt anbefales. Skal du ha gode håp om fisk og lite folk, så må du nok gå litt, 3-4 timer minimum. Jo mer tilgjengelig området er, jo mer folk er det. Så enkelt er det vel overalt?

Det er plenty med vann i området, og mye fin natur. Vi møtte bl.a. to villreinflokker.

Fra Synken kan man også ta båten over Mårvann, inn til Mårbu. Der har jeg ikke vært, men rundtom der skal det være greit med fiske. Tåler du å gå litt, så skal det være bra videre vestover der. Man kan også gå fra Mårbu og tilbake til Synken, som er ca 32 km.

Vi møtte på noen som hadde tatt denne turen, og de hadde fått bra med fisk...

Generellt trur jeg det er mye bra områder der oppe, så det er vel nesten bare å ta frem kartet og peke seg ut noe.

Det er ikke mye ved der oppe, men vi tok med oss noen opptenningskubber. De brenner i noen timer, og gir litt lys og varme, lik ett lite bål. Det stinker litt "fake" bål av det, men det ga bålkos :).

Man bruker ca 3,5 timer i bil opp dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent. Takk for rask tilbakemelding. Vi er ikke redde for å gå litt. Jeg (kameraten er nok mer tålmodig) blir fort litt rastløs hvis fisken ikke biter innen en time eller to.

Flere tips? Har blinket ut Rjukan som et bra startpunkt. Noen som har tatt banen opp (Kol-et-eller-annet) og gått derfra? andre steder man kan parkere å gå i vei (gjerne uten å måtte bruke første timer av turen på å gå opp på fjellet/vidda ala Lifjell).

Inbiller meg at Haukeliseter i sør er folksomt i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvor du kunne tenke deg å gå, men siden du kjører fra Oslo er det kanskje østre deler (Telemark) av Vidda som er mest aktuelt. Der er jeg ikke kjent.

Det jeg er vant med er å kjøre til Tinnhølen (bomgrusvei fra riksveien omtrent ved Dyranut) og gå derfra. Påregn mye folk frem til Sandhaug (3.5 turistforeningtimer), men derfra for eksempel mot Krokavasshalet er det lite folk og veldig bra fiske. Krokavatnene (Nedste, Midtre og Øvre) samt Kvenno er veldig fiskerike. Rundtur kan være Tinnhølen - Sandhaug - Krokavasshalet - Dimmedalen - Besso - Sandhaug - Tinnhølen, men det kan bli i overkant mye gåing på tre dager, særlig hvis fiske er prioritet.

Turisthyttene (Sandhaug og Besso) er bare referanser på kartet. Disse haster man naturligvis forbi :). Ved er det som nevnt dårlig med, men du har både einer og viekratt, særlig i den høyden Krokavasshalet ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei, jeg er ikke kjent derfor skrev jeg ikke ønsket startpunkt. Men som du påpeker selv, vi kjører fra Oslo torsdags ettermiddag, så da blir det nok østre del. Kan tenke meg vikunne fått lagt unna en del av den første strekningen på 3,5 dnt-timer første kveld eventuelt.

Som andre steder må vi regne med noen timers gange før vi føler vi er litt "alene".

Skal ta en kikk på dine anbefalninger på kartet (utenom arbeidstid :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blinket ut Rjukan som et bra startpunkt. Noen som har tatt banen opp (Kol-et-eller-annet) og gått derfra?

Jeg tok Krossobanen fra Rjukan opp til Gvepseborg (hvem har funnet på disse rare navnene?) i fjor sommer. Gikk inn til Helberghytta, en tur på ca. 3 timer. Dette er muligens litt "motorvei" inn på vidda, men det er i alle fall en del vann i området. Prøvde å fiske litt ved hytta, men hadde ikke hellet med meg den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal gå inn fra Synken så anbefaler jeg å sjekke opp når reinjakta begynner, da er det nemlig FISKE OF FERDSEL FORBUDT i området vest for Synken! Såvidt jeg husker så begynner jakta i tiden da dere har tenkt dere opp for å fiske...

Greit å slippe å få ei kule i panna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.