Gå til innhold
  • Bli medlem

bålforbud og greier


bolletog

Anbefalte innlegg

Kikket litt på dette bålforbudet vi har 15 april-15 september...ser man har lov til å fyre opp mindre bål, kaffebål o.l uten å søke om tillatelse, men likevel gjelder blandt annet disse to reglene:

1.Grunneiers tillatelse skal innhentes.

2.Ansvarshavende skal ringe brannvesenets alarmsentral: 53030290 - 94, den aktuelle dagen med opplysninger om sted og tidspunkt for opptenning og slokking av bålet (gjelder ikke St. Hans bål).

dette er forøvrig bestemmesler for bergen kommune...

noen av dere som følger disse reglene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det du IKKE skal gjøre. Det sprekker og skaden kommer til å være synlig frem til neste istid.

http://www.dirnat.no/friluftsliv/allemannsretten/aktiviteter/balbrenning/

Det er bedre å legge litt stein i bunnen av bålet, så reduseres risikoen for spredning i bakken vesentlig. Og merkene blir ikke permanente som de blir om man fyrer bål på svaberg.. Sporløs ferdsel, here we come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forundret over hvor mange som absolutt skal bestemme eksakt hvor bålet skal ligge. På mange små rasteplasser kan du finne 4-5 ulike bålplasser, noen av dem plassert rett under trær ol. Bedre å fyre på en eksisterende plass som ikke er helt ideell enn å lage enda en ny.

Jeg fyrer også når jeg finner det tilrådelig. Blir ofte forundret over hvor store bål folk lager (etter restene av veden som ligger igjen i bålet). Store bål som man fyrer lenge på øker faren for jordbrann vesentlig (en del stein under hjelper lite). Har opplevd "jordbrann" en gang i Femundsmarka. Hadde lagd "steinalderstek", dvs bakt et lammelår i bakken etter å ha fyrt et større bål. Vi helte vel på en 10-15 plastposer med vann når vi skulle sove. Våknet morra etter, og fant at det var fyr i noen kullrester i bålet. Lærdommen: vær ekstremt forsiktig med å fyre hvis det har vært tørt i en lengre periode og det er mulighet for jordbrann. En har ingen mulighet til å merke hvordan den sprer seg. Da er primusen et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forundret over hvor mange som absolutt skal bestemme eksakt hvor bålet skal ligge. På mange små rasteplasser kan du finne 4-5 ulike bålplasser, noen av dem plassert rett under trær ol. Bedre å fyre på en eksisterende plass som ikke er helt ideell enn å lage enda en ny.

Jeg fyrer også når jeg finner det tilrådelig. Blir ofte forundret over hvor store bål folk lager (etter restene av veden som ligger igjen i bålet). Store bål som man fyrer lenge på øker faren for jordbrann vesentlig (en del stein under hjelper lite). Har opplevd "jordbrann" en gang i Femundsmarka. Hadde lagd "steinalderstek", dvs bakt et lammelår i bakken etter å ha fyrt et større bål. Vi helte vel på en 10-15 plastposer med vann når vi skulle sove. Våknet morra etter, og fant at det var fyr i noen kullrester i bålet. Lærdommen: vær ekstremt forsiktig med å fyre hvis det har vært tørt i en lengre periode og det er mulighet for jordbrann. En har ingen mulighet til å merke hvordan den sprer seg. Da er primusen et bedre alternativ.

godt tips, takk for den...vanligvis så har jeg alltid mindre stein i bunnen slik at vannet renner gjennom helt til bakken. Vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten bål...blitt spist levende av mygg da.

Var inne på tanken å skaffe meg en myggapparat, http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/diverse-turutstyr/mygg-jager-thermacell-mr-1-graa-1044433?searchWord=mygg

men kan nå alltids lure på hvor effektive de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer kanskje om det er helt vindstille. Om det trekker litt så fungerer det kanskje i vindretningen. Blåser det mer er ikke myggen så stort problem.

Selv ville jeg brukt ett myggmiddel som virker. Ja de finnes men inneholder som regel noen fine stoffer som mange er skeptiske til. God erfaring med Myggolf sin med 20% fyfy.

BÅL

Om man tar med seg en type sammenleggbar bålkasse slipper man å fyre på bakken. Noen av de veier ikke så mye heller. Man vil kanskje også oppleve ett bål som brenner bedre også. Og med litt miks så kan man sikkert få laget en grei gnistfanger også så er det plutselig veldig trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.