Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til superlett telt ønskes!


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er ute etter et slikt telt selv men tror ikke det finnes. Den beste kandidaten jeg har funnet er Hilleberg Jannu men med sine 2,9kg er det ikke akkurat lett. Dropper du vinteren er det mange flere å velge blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er derfor jeg ikke har funnet teltet. , det finnes ikke. :wink:

Ringstind så greitt ut, skal kikke mer på det. Vil helst unngå noe som settes opp med staver, så det andre utgår. Jannu ble litt tungt, ja. Jeg trenger et vintertelt til 4 p også, så da får jeg fire på kravene på dette superlette teltet og nedgradere behovet til 3 sesonger.

Ser de har MSR Hubbabubba på salg på sportnett nå. Eller hva med andre Hilleberg? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har begynt å fire litt på kravene og etterhvert snuser på Helsport Ringstind 2, iler jeg til å vil gjøre oppmerksom på Exped Vela II Extreme. Verdig konkurrent til de aller letteste teltene fra USA og vurderes noe bedre enn Ringstind. Billig på Amfibi.no.

Har selv et Exped Orion Ex. og kan ikke skryte nok av det. Hadde det ikke vært for at du setter lav vekt nesten over alle andre egenskaper, kunne du vurdert komforten og plassen i Orion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner, igjen, at man kan i de fleste tilfeller kan droppe innertelt sen vår, sommer og tidlig høst (myggnetting), og dermed kan man kjøpe et 4-sesongers telt, og da bare bruke ytterteltet. Og kom nå ikke her med noe syte opplegg, min 13åring har klart fint seg med denne løsningen til alle årstiden, det er til og med et problem å få han inn i det hele tatt, nesten uansett vær. Vi har telt så det monner, men det er faktisk skjeldent de er i bruk, hvertfall med innertelt.

Bruk litt tid på å finne ut vekt på ytterteltene til diverse produsenter, og gjerne se etter noe med litt ekstra takhøyde og liggelengde. Til 2 pers får dere luksus med et 4-manns. La oss si vekta stopper på 2.5 på yttertelt, ikke mye fordelt på 2 pers.

Det eneste alternativet, og kanskje det mest fornuftige er et 2-mann/3-sesong og et 4-manns vintertelt.

Hva kan ytterteltet på dette teltet fra Helsport veie tro?

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/fjellheimen-x-trem-telt-4-camp-1037129

N

post-5304-133474713405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Speiderleder og vet at fjellvante unger kan være svært tøffe vinterstid. Nesten hver vinter har vi problemer med å få speidere til å grave snøhule fordi de heller ønsker seg netter slik bildet viser. Jeg erkjenner at dette fungerer ganske bra, men passer ikke alle. Derfor er et godt telt viktig, et som kan inneholde en driftsikker primus som kan varme opp våkne timer.

Ideen med å droppe innertelt støttes. Helt til det styrtregner, er dette er luftig og naturnær løsning gir stort volum og lite vekt. Nå er dessverre Mountain Hardware Kite borte fra alle lister i Norge. Kan kjøpes på nettet fra USA. Et spisstelt uten bunn med plass for 4 voksne inkludert bagasje som ikke veier mer enn 2 kilo er løsningen for mange. Dette har jeg selv. Når det er snø, graver jeg ut ståhøyde i hele teltet og bygger opp sittebenker og "bord" til midtstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er derfor jeg ikke har funnet teltet. , det finnes ikke. 8)

Ringstind så greitt ut, skal kikke mer på det. Vil helst unngå noe som settes opp med staver, så det andre utgår. Jannu ble litt tungt, ja. Jeg trenger et vintertelt til 4 p også, så da får jeg fire på kravene på dette superlette teltet og nedgradere behovet til 3 sesonger.

Ser de har MSR Hubbabubba på salg på sportnett nå. Eller hva med andre Hilleberg? Andre forslag?

Har du bestemt deg for telt? Jeg glemte å skrive ovenfor at jeg har Ringstind 2 Light selv som er et greit telt til 1 person. Når det er sagt ville jeg ikke kjøpt dette teltet i dag da jeg syns det er alt for tungvindt å sette opp og vanskelig å strekke duken slik at innerteltet blir stramt. Har fått Helsport til å sy på de to bardunfestene som ble fjernet på nye modeller for et par år siden men heller ikke det hjalp noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bestemt deg for telt? Jeg glemte å skrive ovenfor at jeg har Ringstind 2 Light selv som er et greit telt til 1 person. Når det er sagt ville jeg ikke kjøpt dette teltet i dag da jeg syns det er alt for tungvindt å sette opp og vanskelig å strekke duken slik at innerteltet blir stramt. Har fått Helsport til å sy på de to bardunfestene som ble fjernet på nye modeller for et par år siden men heller ikke det hjalp noe særlig.

Har ikke bestemt meg enda. Takk for tips om Ringstind.

HubbaBubba MSR utgår pga nettingen, ønsker hel innerduk. ( evt. endukstelt.)

TrondA : Exped Vela II Extreme er notert. Orion så bedre ut mtp komfort, men utgår pga vekt, desverre.

Nikke: Uten innerduk er en ide, klarer meg fint uten telt selv, men med spedbarn hadde det vært greitt med bunnduk. Hvordan fungerer det med feks TNF Mountain 25 eller VE, kan de brukes greitt uten innerduk?

TrondA: Mountain Hardware Kite? Har googlet men finner ikke. Har du link?

Fimax: Takk for link til fin tråd, nå utgår Hubbabubba'n.

Brura: Hilleberg Kaitum eller Nallo er notert, Nallo frister mest.

----

Finnes det lettvektere for 2 p som er selvstående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskellig å få det veldig lett hvis det skal takle helårsbruk.

KOmmer og litt an på om vinterbruken du skal gjøre er bare i marka eller om det og er på fjellet.

I marka kan du bruke 3 sesongers telt. Du kan dog få litt mer kondens enn et skikkelig vintertelt.

Er en test her som Villmarksliv gjorde for 2 manss helårstelt.

http://www.klikk.no/helse/friluft/article549428.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Unna: To soveplasser, lav vekt (ca 2kg.) og kan brukes hele året. Minuset er mangel på fortelt, så med to personer må utstyret bli igjen på utsiden. Derfor blir det en vurderingssak om det egner seg for to personer vinterstid. Et glimrende værsikkert telt med god liggelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Polaris.

Vekt: 2,7 kg (eller noe slikt)

Selvstående

En-duks (E-vent membran. Bedre ift kondens en mitt helsport 2-duks telt)

God plass innvendig (både høyde og lengde)

Litt lite fortelt etter "norske standarder"

Tåler myyye vind (helårs ekspedisjonstelt)

Mange smarte løsninger

Enkelt å sette opp

God plass for 2 på lange turer

Dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er knallfornøyd med mitt nyanskaffede tarptent scarp 1. Luksus for en pers...

Virket til å være veldig vindstabilt. Null blafring med 8-9m/s vind, og sto veldig støtt. Genial konstruksjon, som gjør at det tåler mer sidevind/skråvind enn typiske tunneltelt. Var noen dager i Børgefjell i bare regnvær og trivdes svært godt "innendørs" 8)

Scarp2 vil jo få en del lengre stang, men tror det er et ganske robust telt likevel. Særlig med ekstrastengene skulle det ikke være noe problem å bruke det på vinterstid også.

med 132cm i innertelt har man plass til to pers og endel utstyr. Fyring i innertelt burde være fint mulig også om man er litt rutinert!

Null problemer for personer på 2 meter å ligge uten å ta i teltduken...

Under 2kg selv med ekstrastengene... 1.5 uten.

Ulemper er at teltet må sømtettes grundig før man tar det i skikkelig regnvær. Og så er det noen smådetaljer som er litt rare om man er vant til telt av strøken kvalitet som f.eks. hilleberg :D

Jannu er helt sikkert et bedre vintertelt, men scarp er tilsvarende helt sikkert et bedre sommertelt om du ikke vil drasse rundt på så masse vekt :) Kaitum er også lekkert.

Bruker et Keron 4 selv når jeg ikke drar alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom de siste 10 årene har jeg hatt 9 forskjellige telt. Grunnen til det, er at jeg forsker ut, finner bedre, selger og kjøper stadig nyere som skal være bedre.

Akkurat de kriteriene du leter etter har jeg også (selvfølgelig) vært opptatt av, kanskje mer med fokus på vekt.

Men i sommer kom jeg over noe spennende. Jeg kom over et par som går Norge på langs. De har 10(!) telt, har vært imponerende mye på tur og har stadig testet ut nye telt.

De bruker nå, på denne turen (http://inninaturen.blogspot.com/p/om-prosjektet.html) et amerikansk telt kjøpt hos Rei.com:

http://www.rei.com/product/761893.

Hvis det er som de sier er riktig, er det fantastsisk, for det oppfyller nemlig et annet kriterie også; meget lav pris.

Det er altså:

-billig (kr. 1700.-, riktignok i USA)

-imponerende lav vekt (1,9 kg)

-ifølge "Inn i naturen) et fullgodt 4-sesongers telt

-meget praktisk med 2 fullverdige utganger

Jeg har alltid vært skeptisk til disse "nettingteltene" som er så vanlig i USA, men når noen kan bruke dette teltet på en såpass ekstremtur som Norge på langs er, er det greit nok for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært skeptisk til disse "nettingteltene" som er så vanlig i USA, men når noen kan bruke dette teltet på en såpass ekstremtur som Norge på langs er, er det greit nok for meg...

Usikker på hva du mener men husk at mange av teltene på amerikanske websider vises uten ytterteltet på. Til høyre for bildet på REI ovenfor kan du klikke på bilder hvor ytterduken er montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg kjenner til det. Begrepet "nettingtelt" skrev jeg fordi innerteltet er denne "myggnettingen". Muligens er det der hemmeligheten bak den lave vekten ligger. Jeg har selv nå bl.a. et North Face Roadrunner som har delvis slik netting, og det er greit nok, men ikke i nærheten av denne vekten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det lettvektere for 2 p som er selvstående?

Sjekk ut "The North Face" sine telt i "Flight series"

Superlette, både enduks og toduks samt kombinasjoner av disse. Best utvalg og priser i USA, så sjekk isåfall de amerikanske nettsidene. Tåler overraskende mye vind og juling også, og jeg har aldri blitt våt uansett regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror the north face ve 25 kan være å anbefale.

Ja, det er et veldig godt telt. Hadde det ikke vært for at det er styggtungt og at jeg har et allerede fra før av så... :wink:

Mange gode forslag over i tråden, skal titt på scarp og warmlite og de andre. Hvordan er det egentlig å bestille fra unaiten - hva skjer med toll og tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.