Gå til innhold
  • Bli medlem

Snow peak gass


jangk

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har sett Snow Peak gassbokser på Intersport, Lillehammer.

Gjør forøvrig oppmerksom på at alle gassbokser med industristandard EN 417 i gjengene, kan brukes. Det betyr at Biltema for 30 kroner er like bra. Blandingsforholdene mellom propan, iso-butan og butan er også lik. Den skal oppfylle krav til å gå under navnet LPG i alle EU - land.

Når bruksanvisningen anbefaler deg å holde deg til merkenavnet, spekulerer produsenten i at kunder ikke kjenner sine muligheter.

Vesentlig forskjell på gassen finner du ikke før du går over til spesialflaskene til Coleman som inneholder ren propan.

Skal du ha gass til vinterbruk, må brenneren ha forvarmerbøyle og boksen bør kunne snus på hodet.

Når du virkelig har tatt deg råd til en kjempefin brenner fra svindyre Snow Peak, er jeg sikker på at du også kan rake sammen nok med hyre til en primus for flytende drivstoff. Hva med en Coleman 442/533 for å bevare brukervennligheten til en gassbrenner? Det tar ikke lang tid å lære seg å bruke en Kovea Booster heller. Den går faktisk best på gass, men kan brenne på miljøbensin også. Da har du primus for hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett Snow Peak gassbokser på Intersport, Lillehammer.

Gjør forøvrig oppmerksom på at alle gassbokser med industristandard EN 417 i gjengene, kan brukes. Det betyr at Biltema for 30 kroner er like bra. Blandingsforholdene mellom propan, iso-butan og butan er også lik. Den skal oppfylle krav til å gå under navnet LPG i alle EU - land.

Når bruksanvisningen anbefaler deg å holde deg til merkenavnet, spekulerer produsenten i at kunder ikke kjenner sine muligheter.

Vesentlig forskjell på gassen finner du ikke før du går over til spesialflaskene til Coleman som inneholder ren propan.

Skal du ha gass til vinterbruk, må brenneren ha forvarmerbøyle og boksen bør kunne snus på hodet.

Når du virkelig har tatt deg råd til en kjempefin brenner fra svindyre Snow Peak, er jeg sikker på at du også kan rake sammen nok med hyre til en primus for flytende drivstoff. Hva med en Coleman 442/533 for å bevare brukervennligheten til en gassbrenner? Det tar ikke lang tid å lære seg å bruke en Kovea Booster heller. Den går faktisk best på gass, men kan brenne på miljøbensin også. Da har du primus for hele året.

Takk for svar!

Ser forøvrig du tar en del ting for gitt - jeg har ikke Snow Peak brenner, og jeg har primus som tar flytende brennstoff fra før.

Det jeg har funnet om produsentenes blandingsforhold på gassen er dette:

Primus: 70% n-butane, 10% isobutane, 20% propane

Peak1: 70% n-butane, 0% isobutane, 30% propane

MSR IsoPro: 0% n-butane, 80% isobutane, 20% propane

Snow Peak: 0% n-butane, 65% isobutane, 35% propane

I kulden er jo som kjent propan bedre enn isobutan, og isobutan bedre enn "n-butan".

Derfor har jeg en teori om at Snow Peak-gass er bedre egnet for lavere temperaturer enn resten av produsentenes gass. MSR IsoPro er nok betydelig bedre enn f.eks Primus, men Snow Peak vil jeg tro er hakket bedre enn MSR igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erkjenner gjerne at jeg har vært litt kjapp i konklusjonene vedr. utstyr i bruk. Imidlertid hevder jeg oversikten over ulike produsenters blandingsforhold av ulike gasstyper bekrefter at likheten er meget stor. Det er alltid andel propan som bestemmer om boksene er brukbare i kulde. Forskjell på bare 15% mellom minus og maks mengde utgjør minimal forskjell i praktisk bruk. Det er svindyre og sære Colemanbokser med ren propan med kokepunkt minus 36 - 38 grader Celsius som virkelig bidrar med noe nytt.

Mitt forslag er å slappe litt av mht gassbokser, men heller bruke dine muligheter for å fyre på bensin/parafin i kulden. Billigere blir det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et godt forslag.

Men det er interessant å forsøke å strekke "gassesongen" litt for derved å spare vekt. Har hørt om enkelte triks for å varme opp gassboksen, f.eks ha den i soveposen/innenfor jakken før fyring, og ha den i litt flytende vann under fyring. Erkjenner at dette kanskje er vanskelig om vinteren dersom en skal smelte en del snø.

Men jeg tror fortsatt at gassbokser med kun isobutan og propan er betraktelig bedre enn bokser med mye "vanligbutan" og lite isobutan og propan. Derfor kommer jeg nok til å kjøpe MSR Isopro fremfor Primus' alternativ i alle fall. Så kan jeg kjøpe Biltema til sommermånedene :)

Mener å ha sett på Isopro-boksen at MSR skriver at den skal fungere i -23. Sannsynlig!? Kanskje brenner en bare opp propandelen og sitter igjen med mye ubrukelig gass etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer du på gass for å spare vekt?? Jeg fyrer gass fordi det er mye mer lettvindt og renslig enn bensin (og parafin)! Skru opp gassen og tenn på... Jeg legger forøvrig merke til at jeg tar med "tomme" gassbokser hjem også. De blir ubrukelige når de bare inneholder butan. Dermed kan vi høre butangassen i flytende form i boksen, men kan ikke nyttegjøre den pga kulde. Har gassboksen blitt skikkelig tom om sommeren, utgjør dette likevel mer vekt siden gass har lavest energimengde pr volumenhet.

Ha gjerne 230 gramsbokser i jakkelommer når du vet du snart skal fyre. Kutt ut 450 gram! Boksene MÅ være i soveposen om natta. Hold boksene i hendene. Gjør alt hva du kan for å holde de varm også mens du fyrer. Fordampning gjør hele prosessen kaldere.

Snu boksene på hodet når du fyrer, men vær obs på støtvis forbrenning. Håper du har brenner med forvarmingsbøyle. (Gassbrenner for Trangia Stormkjøkken fyrer Biltema-gass til minus 5 nesten uten problemer nettopp pga bøyla og god vindskjerm.)

I kulde har gass bare blitt plunder og heft og har mistet sin fordel i felt. Da er det alkylatbensin som bør vurderes igjen. Parafin (tennveske til grill!) er også et godt alternativ fordi du sparer mer vekt og det er mindre eksplosivt under trykk. Krever forvarming med rødsprit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer du på gass for å spare vekt??

På relativt få dagers teltturer vår-sommer-høst er det jo vekt å spare på å bruke gass til å varme vann til tørrmaten. Brenneren veier jo tross alt bare 70-90g, og mini-gassboksene holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hvis folk svarte på spørsmål her uten å anta en masse så hadde det blitt mye lettere å lese forumet :)

Det ser ut til at fjellsport.no http://www.fjellsport.no/product/acvariant.aspx?accid=3000&AcpId=12.0002 selger snow peak.

På Ute.no har de (hatt) snow peak produkter, en telefon til dem kan kanskje gi resulater.

Forøvrig så er det mye nyttig informasjon å hente her.

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_Mixtures.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På forumet på utsidan.se har dette blitt diskutert grundig, og Biltema gassen var blandt de med høyest andel propan.

Med høy andel propan, og boksen opp ned får man jo utnyttet nesten all gassen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk svarte på spørsmål her uten å anta en masse så hadde det blitt mye lettere å lese forumet :twisted:

Det ser ut til at fjellsport.no http://www.fjellsport.no/product/acvariant.aspx?accid=3000&AcpId=12.0002 selger snow peak.

På Ute.no har de (hatt) snow peak produkter, en telefon til dem kan kanskje gi resulater.

Forøvrig så er det mye nyttig informasjon å hente her.

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_Mixtures.htm

Den bushwalking-linken var drøy lesing!!!

Ellers flott tema, akkurat det jeg lurte på.

Var på "vårtur" i indre-Troms i slutten av april.

-15 grader, gassbrenner, matlaging og vannsmelting til tre pers, ¨

ting tok litt tid kan du si :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.