Gå til innhold
  • Bli medlem

Storm kjøkken..


Piratos

Anbefalte innlegg

Annonse

Piratos:

Jeg har et Trangia Stormkjøkken, som jeg har brukt i nesten 30 år. Det er pålitelig, lettvint, funker i all slags vær og sist, men ikke minst ..... enkelt å rigge opp og lang levetid! :)

NB: Det eneste vedlikeholdet som kreves, er rengjøring av selve varmedysen med jevne mellomrom.

Trangia Stormkjøkken går hovedsaklig på rødsprit, men kan også kombineres med flaskegassbrenner!

Se forøvrig på denne linken - www.sport2you.no/katalog/friluftsliv.html

_________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stormkjøkken med rødsprit er etter min erfaring tungt, volumiøst og gir meget dårlig effekt. Om vinteren er det fullstendig ubrukelig ihvertfall med rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stormkjøkken:

Det er bare tull å si at rødsprit ikke funker til vinterbruk (som Gjest skrev). Til mitt bruk har Stormkjøkkenet funka like bra, både sommer og vinter!

Et Stormkjøkken kan også brukes som varmeovn (enten med eller uten sparebluss - helst med, p.g.a. rødspritforbruket), i teltet!

Vekt:

Et Stormkjøkken veier i utgangspunktet, egentlig ikke så mye, men dersom man bare satser på rødsprit, kan det jo bli relativt tungt å bære. Dette avhenger selvsagt av turens lengde og årstiden.

Vekten på et Stormkjøkken kan reduseres, ved å la noen av kjelene (evt. steikepanna), ligge igjen hjemme.

Rødsprit veier mye, men dette kan kompenseres ved å bruke flaskegassbrenner som et alternativ (f.eks. begge deler).

Forsvarets primus:

Dette apparatet er også effektivt og gir mye varme i teltet om vinter`n. Ulempen er vekta. Apparatet veier ganske mye, men er svært effektiv. Primusen går på parafin, noe som medfører at man får ekstra vekt å bære på. I tillegg, må man drasse på div. kjeler og evt. steikepanne. Dette kan ta mye plass.

Konklusjon:

Dersom det kun er snakk om sommerbruk, ville jeg satset på Stormkjøkken. :(

_______________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min erfaring er at jeg brukte opp hele beholderen med rødsprit på å smelte en 1-liters kjele med snø. Det tok laaaaang tid. Deretter måtte beholderen fylles på ny og så var det å prøve å få vannet til å koke. Etter evig lang venting kom det noen bittesmå bobler nederst i kjelen - thats it. Det begynte ALDRI Å KOKE. Det ble ingen spesielt gourmet potetmos den dagen... :)

Derfor holder jeg fast ved at stormkjøkken med rødsprit fungerer dårlig om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor mye penger man har... men slik jeg ser det er det bare å fleske til. Har selv et Optimus Nova, man må riktignok trekke med seg bensin/parafin etc, men det er verdt det. Den er gjerrig på drivstoffet, ekstremt effektiv og søler minimalt. Forsvaret sin Hiker *** hadde jeg tidligere. Makan til vekt! Fikk bytta det inn i Novaen pga fusk i brenneren.

PS: Dette er tiden til å oppføre seg fint, skrive Nova på ønskelisten og sette ut masse kjeks og grøt og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg trengte rødsprit her en kveld så jeg stakk innom en bensinstasjon for å kjøpe en flaske. Det viste seg å ikke være så lett som det har pleid å være.

Det viser seg at både Esso og Shell har sluttet å selge rødsprit. Hvordan det er med andre bensinstasjoner vet jeg ikke for jeg endte opp med å måtte låne av en kamerat. Latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at både Esso og Shell har sluttet å selge rødsprit. Hvordan det er med andre bensinstasjoner vet jeg ikke for jeg endte opp med å måtte låne av en kammerat. Latterlig!

Det samme har jeg opplevd. Forklaringen var at de tidligere ble nedrent av sniffere(dette var i Oslo) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Fant ut at jeg trengte rødsprit her en kveld så jeg stakk innom en bensinstasjon for å kjøpe en flaske. Det viste seg å ikke være så lett som det har pleid å være.

Det viser seg at både Esso og Shell har sluttet å selge rødsprit. Hvordan det er med andre bensinstasjoner vet jeg ikke for jeg endte opp med å måtte låne av en kammerat. Latterlig!

Det løser du enkelt ved å ta 1 del rød saft og 4 deler vodka, gin etc og blander godt sammen - voila du har rødsprit. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
takk for tips.. litt forsjellige erfaringer her..Får vel prøve meg frem.... :D

Man kan jo alltids benytte kneip også (istedenfor loff) da det er billigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Trangia sin rødspritbrenner i mange år, men da jeg byttet til gass var det som å komme inn i en annen verden! Jeg går aldri tilbake til rødsprit igjen, aldri. Gass er jo ikke optimalt for vinterbruk, men kjøp deg en multibrenner, så blir du sikkert fornøyd. Koster mere, javisst, men er også mye mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Rødsprit kan med fordel ertattes av Kondensfjerner, billig og bra, og brenner reinere.

Hvorfor bruke stormkjøkken? Som mangeårig primusbruker kan jeg ikke se noen fordeler med dette. Skal du fyre i telt, vil en hvilken som helst brenner fuke bra. Skal du fyre ute trenger du vindskjerm. Feks Svea123, som er en bensinbrenner, med et kokekar og vindskjrem. LETT. Har du kokeutstyr fra før? Se etter en coleman bensinbrenner, feks 440, 550 etc. Har aldri falt for brennere med sepparat brennselsflaske. Jeg vil ha drivstofftank på brennern.

Liker du forsvarets 111? Hva med en Optimus 8R? Liten bensinutgave av 111, trengs ikke å pumpes, og veier 650g. Fortsatt gira på spritkjøkken? Chekkiske forsvaret har en liten stormkjøkkensak som heter Varik. Kan sikkert skaffe deg en for en overkommelig penge. Biltema har i tillegg kopier av eldre Trangiakjøkken, til en brøkdel av prisen.

PS, skal du til Sydpolen eller noe sånn, da må du ha Nansenkokern og en Optimus/primus Nr oo, eller 5.

Kan ellers anbefale deg å ta kontakt med primussamlere: www.spiritburner.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Må bare slutte meg til Testen som forige innskriver har lagt ved. Det den testen viser har det aldri noen sinne vært tvil om for oss som har prøvd begge deler. Spritbrenner er godt som et suplement hvis du trenger å holde noe varmt og har plass og bæreevne til å ha med begge deler. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg har enda mitt første stormkjøkken som jeg kjøpte på slump på Bohus. Det kostet 149 kroner og har funket fint hver gang. Det tar litt tid å koke vann, men når varmen først er oppe, da er det nesten ikke til å stoppe! Men tenk på bruken, selvfølgelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.