Gå til innhold
  • Bli medlem

rådyr i buskerud


ruggen

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å få jaktterreng i buskerud, nærmere bestemt i Sigdal kommune. Jeg skal jakte rådyr og det hele starter med bukkejakt til uka.

Jeg har ikke jaktet i området tidligere og lurer i den forbindelse på om noen her vet hvordan det er med rådyr i området? Tidligere år, men spesielt i år da det jo er slik at bestanden ofte varierer ganske mye alt ettersom hvordan vinteren har vært, gaupe etc....

På forhånd takk!

Nå er det ikke lenge igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei jeg har nok ingen bikje å slippe...

har holdt meg til småvilt og da primært harejakt opp gjennom årene, men slik situasjonen min er nå har jeg ikke anledning til å ha hund. Derfor blir dette min første sesong hvor jeg kommer til å bruke ganske mye tid på rådyrjakt da det tross alt er bedre å jakte rådyr uten hund enn hare:)

Blir en ny og spennende opplevelse dette!

Kommer til å være ca 10 dager på jaktkoia fra helgen av. nice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukkejakta er jo grei, da er det bare å ta med en lokk og sette seg i kamo med rifla et sted og vente. Men den vanlige jakta ... da får du en utfordring uten bikkje. Snike på rådyr er grisevanskelig. Se om du kan få lånt deg en dachs.

Vi jakter rådyr i Buskerud, skyter en 10-15 hvert år. Setter ut poster og slipper bikkja igjennom, så finner den som regel dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner....

men jeg har vært på et par jaktturer etter rådyr for endel år siden uten hund, og da klarte vi å felle.....fordelen da var at vi kjente terrenget godt. Det var selvfølgelig også sporsnø.

Jeg håper å bli ganske bra kjent i terrenget i løpet av høsten og at jeg da kan ha en liten sjanse når sporsnøen kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant så sant!

Jeg har aldri hatt noe mål om å felle mest mulig vilt. Det er totaloplevelsen som teller, og dersom man har en utfordrende form for jakt så er det som du sier desto mer tilfredsstillende!!:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du først nevner rådyrkjøtt.... etter at vi felte rådyr sist da vi gikk på sporsnø sendte jeg det ene låret til en lokal kar ( dette var på sørlandet) for røyking. Dette ble et MEGET dårlig resultat.

Kjenner du steder her østpå som du anbefaler til et slikt formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei, jeg kommer ikke på noen. Men en røykovn kan du jo lage selv? Husker vi gjorde det på følgende måte med fisk for noen år siden:

1. Skaff deg ei gammel tretønne.

2. Fest tynt tau på kryss og tvers i bunnen av tønna (skal brukes til feste for kroker).

3. Grav et høl i bakken, fyll det med einer og tenn på.

4. Snu tønna opp-ned, heng kroker med kjøtt i tauene du har montert.

5. Sett tønna (fortsatt opp-ned) over hølet i bakken.

Om dette faktisk fungerer med rådyrkjøtt, vet jeg ikke, men det fungerte i alle fall veldig bra med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm dette var da et godt tips uavhengig om det fungerer på rådyr eller ikke. Dette er noe jeg vil forsøke med fisk om ikke annet!

Hva slags fisk gjorde dere dette med og hvor lenge lot dere de henge for røyking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var torsk vi gjorde det med, men jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal fungere med ferskvannsfisk også. Jeg husker ikke hvor lenge (var bare en unge da), men det var nok en god del timer. Wikipedia har faktisk en artikkel om det: http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8kt_fisk

Ser ut som det er et must at fisken saltes først, og tørkes litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksliv hadde en artikkel på røyking i foregående nummer (ikke det som er ute nå).

Metoden som beskrives over vil varmrøyke låret/fisken, dette er vel og bra, men kanskje ikke det du er ute etter?

For kaldrøyking må du lede røyken gjennom 4-5 meter rør i svak helling for å avkjøle røyken tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kaldrøyking og varmrøyking er mye brukt på ferskvannsfisk.

WikipediaNO:

Kaldrøyking er opp gjennom tidene den mest brukte måten å røyke ferskvannsfisk på, dette pga. den gode konserverende effekten. Under røyking dannes en beskyttende og bakteriedrepende hinne på matvaren. Sammen med salt og sukker gjør dette at holdbarheten blir flere uker i lav temperatur. Det dannes også rikelig med antioksidanter i røkt fisk.

Men ja, jeg har ikke hørt om noen som varmrøyker kjøtt, men kaldrøyking kombinert med litt sukkersalting en dag eller to i forveien er suverent, både på kjøtt og fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.