Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring med hund fra Sulis til Kvikkjokk


trodid

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Otto Støver

Så vidt jeg vet er det ikke noe forbud mot hund i Tarradalen utenom den delen som er i Padjelanta nasjonalpark. Men forbudet i nasjonalparken er totalt! Glem å gå ned til Staloluokta og følge "gasol-leden" sørover. (De kaller ofte Padjelanta-leden for gasolleden (=propanstien) for alle hyttene inne i parken har propanoppvarming som eneste varmekilde.) Samene blir kjempesure hvis de ser noen andre enn seg selv med hund der, uansett om hunden er i bånd eller ikke.

Det gjør at du har tre klare trasevalg fra Sulis til Kvikkjokk.

1: Gå til Muorki og videre til Pieski og følg løypa rett østover via Vaimok og ned i Tarradalen. Denne ruta er uten problemer veimessig, gode broer og godt merket.

2: Gå til Sorjus og gå sørover, og ta sørover etter at du har krysset elva fra Kokedalisen og på vestsiden av Svarthammaren går du sørover. Jeg har sett bilder fra dette området, mye sand og grus men ikke storsteinet ur som er det verste å krysse, særlig med hund. Når du kommer til Gajlavagge må du krysse elva så nær som mulig grensen til nasjonalparken. Du ser på kartet at elva har et bredt elveleie der, og for to år siden gikk det greit i midten av juli å krysse uten å ta av seg fjellskoene og uten å bli våt. Lenger ned er elva trangere og dypere, så der må du sikkert vade.

3: Gå til Sorjus og videre inn i Sverige rett østover. Padjelanta NP begynner ikke før du krysser elva på broa like før Staddajokk. Du er da inne i nasjonalparken og kan gå rett sørover og ut av den etter 4 km. Det kan vel ikke skade noen at du har hunden helt i grensen av parken og går ut etter noen få km : :!: De svenske samene har jo hundene løse i parken. Sørg for at du har bånd på hunden i alle fall denne strekningen. Så holder du vestsiden av dalen sørover til du krysser som i alt.2.

Alle alternativene gir deg mulighet til å velge flere veier inn til Tarradalen. Jeg har hørt/lest at noen har gått over langs Råvejaure, men det var noe med vading og greier som jeg ikke helt husker. Jeg mener at du må gå på nordsiden av Skallojavre og Basskajavre, for det siste er umulig å passere på sørsiden. Det var visstnok et mulig vad i utløpet av Råvejaure. Sjekk i det svenske nettstedet http://www.utsidan.se/forum/

Ellers så har du jo dalen som heter Fierrovagge, og den skal være lettgått. Ingen sti men det går greit ned til STF hytta Sommarlappa. Her er det trekkbåt over elva, og visstnok vadbart et stykke lenger opp. Da får du jo noen km ekstra i selve Tarradalen og skogen der. Det ville ikke jeg valgt, jeg like nemlig mye bedre å gå i skogløst terreng. For meg ville turen over Vaimok og ned Kuravagge være et bedre alternativ.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Godt poeng Babelfish, men jeg tror ikke det finnes et godt svar. Jeg har hatt spørsmålet oppe om dispensasjon fra forbudet i det svenske forumet Utsidan, men det kom ikke noe ut av det. Det jobbes visstnok for en tilsvarende regel som er for Kungleden. Der den stien går gjennom nasjonalparker er det tillatt med hund i band, men altså ikke i Padjelanta. Det vil trolig ta flere år før det blir enighet om noe slikt i Padjelanta NP, det skal jo forhandles og slikt tar tid. Det er jo noe påfallende at det er hundeforbud bare i de nasjonalparkene i Sverige der samene har sterk innflytelse. Kanskje en tilfeldighet, men litt merkelig at de selv har hundene løse inne i parken. Jeg selv som har en gjeterhund som absolutt ikke jager hverken rein eller sau får altså ikke engang bevege meg inn i parken langs den beferdede stien med hunden i bånd.

Hvis du gir meg noe tid (= et noen måneder) så kanskje jeg kan få vite noe mer. Min svoger er i Länstinget og jeg kan få han til å sjekke hvor denne saken står. Jeg skal dit til helgen og plukke moltebær så jeg kan få nevnt det da. Men så skal jeg på ferie i 5 uker, og så skal han på elgjakt i noen uker. Men nærmere jul kanskje... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo virke som om dette er nok et ikke-gjennomtenkt forbud. Akkurat som Nor-Way sine busser konsekvent sier nei til hund, mens andre busselskaper er mer smidige. Jeg har riktignok jakthund, men det er fuglehund, og når den jakter, står den egentlig bare pinne stiv. Sauedressur-bevis har vi også. Men hva hjelper det når man bare blankt forbyr all ferdsel med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If I understand correctly what's written above, it is forbidden to take your dog in a swedish national park while it is allowed in others.

In France dog's are not allowed in any national park. In Belgium some very popular nature area's are stricktly forbidden for dogs...

I think the situation can be worse than it is in Sweden....

Luk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Luk it is not a problem for me or most others that there IS a ban against dogs in a park. What we are reacting against is that the sami population have their dogs roaming freely in the same park that we others are not even allowed to have a leashed dog. A ban that applies for all is fair and straight, a ban that only applies to some without any good reason is unfair. It may even be called discriminating, but as it is a small minority that is discriminating others it does not attract the attention it would if the discrimination were turned around. Think about the mediacircus it would have been if sami dogs were not allowed into a town while the rest of the population had their dogs loose in the same town! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.